Permalänk
Medlem

TjockTv och dator

Hej
Är det möjligt att koppla ihop en gammal tjocktv som bara har scart och dom där 3 röd gul vit kontakterna, med en tex laptop
idealet vore ju en Hdmi-Scart men det finns väl inte....? men andra kopplingsmöjligheter?

Har tröttnat på att bränna filmer och serier på Dvd skivor. Vill kunna spela upp tex Divx direkt i tv från Pc

Kan detta fungera?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Entusiast

Jodå, men du kan inte använda VGA-signalen direkt. Den har en på tok för hög frekvens, och de flesta grafikkort klarar inte att gå ner så långt i signalfrekvens (Vertical, Horisontal) att det passar scart/rgb.

Har din TV en S-Video-kontakt?
Har din dators grafikkort en S-Video-utgång?

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/S-Video

Om inte, kan dessa vara en lösning:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Alternativt, om du vill satsa på en mediaspelare som kan strömma filerna direkt från din dator via nätverket:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/mediaspelare/roxcore...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

tack för tipset
men funderar på en sak till... har sett att många billiga Dvd spelare säljs med usb ingång..klarar dom att spela upp film från tex en usb sticka.... pojkens playstation3 har ju Usb in och den läser ju av stickan och visar upp tex film via Rgb/scart

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rippero:

tack för tipset
men funderar på en sak till... har sett att många billiga Dvd spelare säljs med usb ingång..klarar dom att spela upp film från tex en usb sticka.... pojkens playstation3 har ju Usb in och den läser ju av stickan och visar upp tex film via Rgb/scart

Ja, det är rätt vanligt idag.
Själv har jag en bunt sådana billiga DVD-spelare, men dem klarar tyvärr inte av modernare filformat såsom h264. Dem klarar dem lite äldre divx/xvid och mpeg2.
Kolla upp vad för filformat spelarna klarar av, innan du hoppar på. I regel brukar dem billigare spelarna inte klara speciellt mycket. Där är dedikerade mediaspelare bättre.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hej igen
tror det räcker med divx/xvid och dylikt... e ju som sagt en tjockburk..ingen vidare upplösning på en sådan antar jag?
den klarar väl ändå inte av att visa nyare filformat i dess rätta form.... medie spelare är ju intressant den dagen jag byter tv...
men fram tills dess vill jag spela upp nertankat material, som nästan alltid är divx/xvid.. orkar varken bränna eller koppla in och ur pojken playstation varje gång tanten ber mig tanka hem nästa säsong av tex sons of anarchy eller roccos hardest
Från en sak till en annan....bra och lättmonterad cpukylare till en phenom II x4 ?? tänkte överklocka lite..har aldrig testat detta trick
men nu ska jag bygga en alldeles egen burk, så jag kan bara förstöra för mig själv....har även tittat på ett moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3 kan det vara nått? Kostar ju inte skjortan jämfört med dom andra...är det bra att överklocka med?

byggde en burk till pojken i somras och då köpte jag MSI 970A-G45 det funkade väl också bra.. men det har ju nackdelen med pciexpress inte 16x på bägge... kanske får mer för pengarna med Gigabytekortet?

men där gled jag iväg på frågor som inte hör hemma i denna forumdel...
men men
ha det gott därute i sajberspejs
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans