Permalänk
Medlem

HDMI Problem

Tjena

Jag har precis köpt en ny dator för några dagar sedan som jag själv kopplade ihop för första gången..
så jag tänkte att jag köper en HDMI kabel som jag kan koppla till min 32'' tv vid sidan om.

jag har 2 olika HDMI uttag det ena är från moderkortet och det andra är från grafikkortet.
inget av dessa funkar.

när jag kopplar kabeln till moderkortet så crashar datorn, och när jag kopplar den till grafik-kortet börjar någon fläkt att låta väldigt högt o min vanliga dator skärm stängs av, och jag får fortfarande inte fram något på tvn. så jag undrar vad kan detta fel bero på? drivrutiner? eller kanske jag har kopplat någon sladd fel när jag satt ihop datorn?

tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Tjena

Jag har precis köpt en ny dator för några dagar sedan som jag själv kopplade ihop för första gången..
så jag tänkte att jag köper en HDMI kabel som jag kan koppla till min 32'' tv vid sidan om.

jag har 2 olika HDMI uttag det ena är från moderkortet och det andra är från grafikkortet.
inget av dessa funkar.

när jag kopplar kabeln till moderkortet så crashar datorn, och när jag kopplar den till grafik-kortet börjar någon fläkt att låta väldigt högt o min vanliga dator skärm stängs av, och jag får fortfarande inte fram något på tvn. så jag undrar vad kan detta fel bero på? drivrutiner? eller kanske jag har kopplat någon sladd fel när jag satt ihop datorn?

tips?

Har du testat att koppla in bara HDMI kabeln på grafikkortet och sen startat datorn med bara tv'n?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Den som sitter i moderkortet är inaktiverad eftersom du har ett dedikerat radeon 6870-kort. Prova byt dvi-kontakt på grafikkortet och stoppa sedan i hdmi-kabeln igen. Tror att en dvi+hdmi är sammankopplade (För att man ska slippa adapter+marknadsföring med hdmi uttag. En adapter i kartongen fungerar lika bra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Har du testat att koppla in bara HDMI kabeln på grafikkortet och sen startat datorn med bara tv'n?

Jag testade det nyss utan några vidare framsteg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den som sitter i moderkortet är inaktiverad eftersom du har ett dedikerat radeon 6870-kort. Prova byt dvi-kontakt på grafikkortet och stoppa sedan i hdmi-kabeln igen. Tror att en dvi+hdmi är sammankopplade (För att man ska slippa adapter+marknadsföring med hdmi uttag. En adapter i kartongen fungerar lika bra.)

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att byta dvi kontakt?
Vill du att jag byter plats på grafik kortet till den andra platsen i moderkortet där man kan sätta in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att byta dvi kontakt?
Vill du att jag byter plats på grafik kortet till den andra platsen i moderkortet där man kan sätta in det?

nej dvi-uttaget till sladden mellan skärm och dator på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

jag har inget dvi uttag? jag har bara en HDMI kabbel som är hdmi på båda ändarna är det någon sladd jag missat?

Permalänk
Medlem

Du har 2 st DVI utgångar på grafikkortet och en av dom är samman kopplad med HDMI utgången så du kan inte använda denna DVI utgång samtidigt med HDMI utgången, för lösa detta problem så kopplar man datorskärmen till den andra DVI utgången.

Om du inte har någon datorskärm inkopplad så är det något annat problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Datorskärmens kabel passar inte ens med den andra uttgången..
men jag testar även utan någon datorskärm men de funkar inte

Permalänk
Medlem

Tror du det kan vara något fel med kabel kopplingarna inom datorn?
De första gången som jag gjort de själv så jag e osäker om det är helt stabilt..

Permalänk
Medlem

nej då, funkar det bra med skärmen så ska det funka lika bra på TV:n

Permalänk
Medlem

Jag kollade Sapphire HD6870 på Prisjakt och alla har 2st DVI utgångar (dom 2 stora till höger på bilden) och en av dom delar på samma video signal som HDMI utgången, och du skall endast använda utgångarna som sitter på grafikkortet när du kopplar till TVn och datorskärmen.

Och sedan måste man koppla 2st PCI-E 6pin ström kablar till grafikkortet från nätaggregatet inne i chassit för att det skall fungera.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in dom där 6pin kabblarna till nätt agg, men den där bilden är inte exakt som min.
såhär ser min ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

jag har något bredvid hdmi uttaget på grafikkortet där det står "DP" vad betyder de? kan de vara något?

DP = Display Port, som är en kontakt du kan använda om du inte vill/kan använda dom andra kontakterna på grafikkortet (det är alltså också bild kontakter).

Permalänk
Medlem

DP=Displayport

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

för någon anledning är inte storlekarna exakt samma på dom 2 stora dvi uttgångarna

Permalänk
Medlem

Du har uppifrån vänster räknat, 1st Dispalyport, 1st HDMI och 2st DVI.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

det konstiga är min som jag har här, och på bilden är inte heller exakt, dvi uttgångarna ser i princip exakt likadana ut förutom att den ena har inte dom där 4st hållen runt om strecket, om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Dom fyra hålen vid strecket är för att det skall fungera med en DVI-VGA adapter och en VGA kabel som ger en analog video signal till skärmen.

DVI utgångar som även klarar analoga video signaler har beteckningen DVI-I, här ser du olika versioner av DVI kontakter http://www.interfacebus.com/Digital-Visual-Interface-Descript...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

men min tv skärm har inget med dvi uttaget att göra?
lr måste jag kunna koppla min vanliga skärm först till den nedre ? för att senare kunna koppla hdmi, de låter onödigt.
vad föreslår du att jag gör?

Permalänk
Medlem

Detta är min HDMI kabbel och min dator

Deltaco HDMI-Kabel 19-Pin 2m v1.4 (ha - ha) - Svart

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622365

dom borde funka ihop?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du kan testa att göra som du skrev, jag har tyvärr inga andra förslag just nu.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

kan testa byta grafikkorts platsen? men om jag skulle stänga av grafikkortet och testa genom moderkortet kmr det fortfarande att stängas av?

Tack för att du försökte hjälpa åtminstånde

Permalänk
Medlem

Har du valt HDMI ingången på TVn

MVH Peter

Permalänk
Medlem

vad menar du med valt HDMI ingången?

Permalänk
Medlem

Att du valt den, så den vet att det är där signalen kommer in, kolla manualen till TVn

MVH Peter

Permalänk
Medlem

du menar från tvn att jag ändrar de där av, hdmi o de där?

Permalänk
Medlem

Du måste ställa in på TVn så att den tar emot signalen från HDMI anslutningen, den kanske är inställd på att ta mot signal som kommer via SCART eller nått annat uttag nu.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Nej, jag har testat både 1 o 2dra HDMI inget funkar

Permalänk
Medlem

Men är TVn inställd rätt i menyn, ta fram manualen till TVn och läs där hur den ska ställas in för att ta mot signaler via HDMI ingången.

MVH Peter