Permalänk

Instabila nya RAM minnen

Jag bytte nyligen ut

https://www.inet.se/produkt/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-...

mot

http://www.webhallen.com/hardvara/137727-corsair_vengeance_lo...

Mina förra 4gb minnen fungerade perfekt förutom att jag låg på 95% minnesanvändning i bf3 och med virtuella maskiner igång.

Mina nya minnen fungerar, men ibland stängs program av helt random (kanske en gång var 4e timme), "****** har slutat fungera" och så stängs programmet av. Programmet kan vara allt från ett spel jag har igång eller en bakgrunds-applikation jag aldrig hört talas om. Ibland när jag startar t.ex. skyrim för jag BSOD eller så stängs spelet av.

Har problemen något att göra med att windows/spelen är vana vid mina gamla minnen? Skulle en omformatering hjälpa? Vad kan jag annars göra? Minnena körs i 667MHz vardera, att överklocka till den utlovade hastigheten (800) lär väl inte hjälpa?

Jag kör med:

https://www.inet.se/produkt/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

och i5 2500k

Slutsats efter tester: Båda minnena fungerar felfritt när man bara kör ett minne (4gb) i första slotten. Om jag kör båda två samtidigt på alla sätt får jag error i memtest och program crashar.

Tack på förhand!

EDIT:

det fungerar bättre in singel channel 1+2, men fortfarande dåligt.

Permalänk

Jag kör nu endast med ett minne (4gb) i första slot, fungerar prima. Men det är 8gb jag vill ha.

Permalänk
Medlem

har du kört memtest och kollat så att båda fungerar?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

har du kört memtest och kollat så att båda fungerar?

I BIOS? ja, kört två gånger och klarade det båda gångerna.

googlade och hittade att du menar ett program, och jag får error! Jag satte igång 2047+2047+2047+all free ram och får dessa felmeddelanden:

http://hcidesign.com/memtest/support.html

Det är alltså fel på mina minnen?

Permalänk

Jag kör nu med båda minnena och har nu klockat dem till 1600MHz, voltage på auto, problem kvarstår.

League of Legends crashade helt random, bf3 ger felmeddelande när jag försöker spela annat än b2k (där det crashar efter en tid) och jag får ibland "Oj, ett fel har uppstått" när jag försöker ladda hemsidor, när jag uppdaterar laddas sidan på nolltid som vanligt.

Bör jag/går det att reklamera minnena? Blir galen.

Installerar om bf3 just nu.

Permalänk
Medlem

Testa först båda enskilt. Om båda fungerar så är det minnesinställningar som strular förmodligen i samband med dual channel. Om du flyttar minnena till att köras i single channel (flytta på andra minnet ett steg) så bör problemen försvinna.

Möjligen har du omatchade minnen eller så körs dem i för aggressiva inställningar av moderkortet. Testa att dra ner till 1333 i dual channel och testa.

Allt i felsökningssyfte. I slutändan kan det handla om att du bara behöver ändra en timinginställning för att det ska fungera. Dock behöver du inte gråta för om det skulle fungera i 1333 för det är bra hastighet också. Minnesfel kan ibland ta väldigt lång tid så om du märker att problemet inte verkar gå att lösas på det moderkortet så är en kompromiss ett bra val.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Jag kör nu med båda minnena och har nu klockat dem till 1600MHz, voltage på auto, problem kvarstår.

League of Legends crashade helt random, bf3 ger felmeddelande när jag försöker spela annat än b2k (där det crashar efter en tid) och jag får ibland "Oj, ett fel har uppstått" när jag försöker ladda hemsidor, när jag uppdaterar laddas sidan på nolltid som vanligt.

Bör jag/går det att reklamera minnena? Blir galen.

Installerar om bf3 just nu.

En sak du kan testa, också i felsökningssyfte, är att återställa BIOS/UEFI till default settings.
Då får du ställa in klockhastigheter igen, men har du tur löser det problemet.

Själv hade jag problem med blåskärmar titt som tätt, dock var det troligvis
inte minnesfel, men körde en default settings och sen dess har datorn
varit stabil.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ser ut som samma fel som jag hade, minnerna skall INTE sitta i slottar med olika färg, dvs om du har 2 vita och 2 blå ska dom endast sitta i slot med samma färg..

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Testa först båda enskilt. Om båda fungerar så är det minnesinställningar som strular förmodligen i samband med dual channel. Om du flyttar minnena till att köras i single channel (flytta på andra minnet ett steg) så bör problemen försvinna.

Möjligen har du omatchade minnen eller så körs dem i för aggressiva inställningar av moderkortet. Testa att dra ner till 1333 i dual channel och testa.

Allt i felsökningssyfte. I slutändan kan det handla om att du bara behöver ändra en timinginställning för att det ska fungera. Dock behöver du inte gråta för om det skulle fungera i 1333 för det är bra hastighet också. Minnesfel kan ibland ta väldigt lång tid så om du märker att problemet inte verkar gå att lösas på det moderkortet så är en kompromiss ett bra val.

/s

Håller just nu på att testa minne nr 1 i slot 1, vänter dock på att bf3 installeras klart då det är det mest drabbade programmet. Jag har kört i 1333 hela tiden förutom ett tag då jag klockade dem och inget förändrades.

Jag försökte också köra dem i slot 2+4 (svart) istället för 1+3 (blå) men det fungerade inte alls, datorn startade och 4 sek senare stängdes den av och så höll det på tills jag bröt strömmen.

Med single channel menar du ett minne i den blå och ett i den svarta samtidigt? Dual channel (kan jag nog konstatera, men kanske ska underklocka ännu mer först) fungerar i alla fall inte.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

En sak du kan testa, också i felsökningssyfte, är att återställa BIOS/UEFI till default settings.
Då får du ställa in klockhastigheter igen, men har du tur löser det problemet.

Själv hade jag problem med blåskärmar titt som tätt, dock var det troligvis
inte minnesfel, men körde en default settings och sen dess har datorn
varit stabil.

Har satt BIOS i default med f6 ett flertal gånger :/

Skrivet av Inzanity:

Ser ut som samma fel som jag hade, minnerna skall INTE sitta i slottar med olika färg, dvs om du har 2 vita och 2 blå ska dom endast sitta i slot med samma färg..

Har satt dem i 1+3 blå, 2+4 svart fungerar ej, se post ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Har satt dem i 1+2 blå, 2+4 svart fungerar ej, se post ovan.

Jag antar du menar 1+3 blå? (vill bara att inga tråkiga missförstånd ska uppstå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag antar du menar 1+3 blå? (vill bara att inga tråkiga missförstånd ska uppstå.

stämmer, tack

EDIT:

Det fungerar bättre i single channel, men fortfarande dåligt då det krashade efter runt 2 timmars spelande och error efter runt 2 sekunder i memtest.

Permalänk

lite slöare typ. kanske inget man märker av direkt men vid hårdare belastning så märker man nog skillnad emot dual channel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Båda minnena fungerar felfritt när man bara kör ett minne (4gb) i första slotten.

Error om man kör 2 st i 1+3, 2+4 samt 1+2.

Är det fel på minnena så att jag kan reklamera dem eller är det fel på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

stämmer, tack

EDIT:

Det fungerar bättre i single channel, men fortfarande dåligt då det krashade efter runt 2 timmars spelande och error efter runt 2 sekunder i memtest.

Skrivet av Monkeyapa:

Båda minnena fungerar felfritt när man bara kör ett minne (4gb) i första slotten.

Error om man kör 2 st i 1+3, 2+4 samt 1+2.

Är det fel på minnena så att jag kan reklamera dem eller är det fel på mitt moderkort?

Så länge du får error i memtest så kommer datorn uppföra sig felaktigt. Får du error när du kör en modul (oberoende av vilka moduler?) I så fall är det sannolikt att du har 2 felaktiga moduler. Om du inte går med på det så kan du alltid sätta lite slappare inställningar på minnet och se om det kanske bara är känsligt för settings.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att du får fel med båda minnena i single channel. Har du testat att uppdatera bios? Är minnena av samma modell och inköpta vid samma tillfälle?

Sedan så verkar det vara som så att ditt moderkort inte kan automatiskt välja en inställning som fungerar med multipla minnen av denna sort. Ditt enda hopp är att manuellt ställa ner några timings. Med ställa ner så menar jag att öka dem, ge mera tidsutrymme. Cas, tras, trcd, trp. Kika i dina avancerade minnesinställningar.

Innan du börjar så borde du med endast ett minne i, kolla vad cpu-z säger om dina minnesinställningar. Du ser där i programmet vilka timings moderkortet använder. Ditt mål är att ha högre värden än vad som står där för cas, tras, trcd, trp.

Även command rate kan du testa ändra till 2T.

Ett sista tips. Ändra inte för många inställningar på en gång för det brukar inte löna sig. Tålamod.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av FX9:

Så länge du får error i memtest så kommer datorn uppföra sig felaktigt. Får du error när du kör en modul (oberoende av vilka moduler?) I så fall är det sannolikt att du har 2 felaktiga moduler. Om du inte går med på det så kan du alltid sätta lite slappare inställningar på minnet och se om det kanske bara är känsligt för settings.

Det fungerar som sagt när jag kör ett minne i taget, har tesat med båda två. När jag kör båda samtidigt går det inte, varken dual eller single channel. Mina gamla minnen fungerar perfekt i dual channel 2x2gb.

Skrivet av shaglord:

Det är konstigt att du får fel med båda minnena i single channel. Har du testat att uppdatera bios? Är minnena av samma modell och inköpta vid samma tillfälle?

Sedan så verkar det vara som så att ditt moderkort inte kan automatiskt välja en inställning som fungerar med multipla minnen av denna sort. Ditt enda hopp är att manuellt ställa ner några timings. Med ställa ner så menar jag att öka dem, ge mera tidsutrymme. Cas, tras, trcd, trp. Kika i dina avancerade minnesinställningar.

Innan du börjar så borde du med endast ett minne i, kolla vad cpu-z säger om dina minnesinställningar. Du ser där i programmet vilka timings moderkortet använder. Ditt mål är att ha högre värden än vad som står där för cas, tras, trcd, trp.

Även command rate kan du testa ändra till 2T.

Ett sista tips. Ändra inte för många inställningar på en gång för det brukar inte löna sig. Tålamod.

/s

Inköpta från webhallen enligt länk i första posten.

Ska testa att ändra på inställningar efter att jag flashat BIOS igen, ej helt säker på om jag har senaste versionen :x

EDIT:

Nu händer det grejer... Jag kör nu på ett av minnena och det börjar få problem, error i memtest efter 1 sekund. Trött jag blir! -.-

återkommer...

Permalänk
Medlem

Händer detta med default-inställningar i bios? Händer det med ett av minnena?

Det är skäl nog att reklamera minnet. Det svåra är om du får det med båda. Lite otroligt att båda skulle vara trasiga så att säga.

Att få minnesfel efter att man börjat ändra timings är inget ovanligt. Det gäller att inte ändra för mycket på en gång så man ser vilken inställning som orsakade det och därefter tänka på det. Gå tillbaka och göra om så att säga.

Detta är inte snabbt eller smidigt på något sätt men det är enda vägen ut om man inte byter ut någon av hårdvaran.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Låter lite som en gammal hedlig uppdatering av BIOS/UEFI.

Kanske värt?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka skiten säger ja bara! Kan lova att du får nya utan problem!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Händer detta med default-inställningar i bios? Händer det med ett av minnena?

Det är skäl nog att reklamera minnet. Det svåra är om du får det med båda. Lite otroligt att båda skulle vara trasiga så att säga.

Att få minnesfel efter att man börjat ändra timings är inget ovanligt. Det gäller att inte ändra för mycket på en gång så man ser vilken inställning som orsakade det och därefter tänka på det. Gå tillbaka och göra om så att säga.

Detta är inte snabbt eller smidigt på något sätt men det är enda vägen ut om man inte byter ut någon av hårdvaran.

/s

Skrivet av Summoning:

Låter lite som en gammal hedlig uppdatering av BIOS/UEFI.

Kanske värt?

Skrivet av Joakimbeijer:

Skicka tillbaka skiten säger ja bara! Kan lova att du får nya utan problem!

Har nu kommit fram till att endast ett minne är trasigt, har kört på det andra ensamt 100% memtest och runt 10h surf/spel utan någon crash eller error! Blir till att skicka tillbaka.

Tackar så mycket till alla som hjälpt till i tråden

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du ska skicka båda ifall du köpt dem som ett pack!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB