Permalänk
Medlem

Vilka är de bästa 120mm-fläktarna?

Vill byta ut de skitdåliga orginalfläktarna som medföljde chassit. Gärna om det finns på Komplett eftersom billig frakt. Lutar mot Noctua eller?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

finns ju en uppsjö av fläktar .. brukar det inte påstås att Komplett har dyr frakt?

edit: du har ju swec-rabatten på frakten på Inet också ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Noctua/Silverstone Air Penetrator/Scythe Gentle Typhoon, IMO. Beror lite på vad du vill ha?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Det blir som sagt Noctua men vilket ska man köpa av dessa? http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=362551&sku=461444&sku=4...

Ska nog vänta Scythe 120mm Gentle Typhoon när den kommer in lager hos Inets butik i Sthlm.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Den längst till vänster är ju en processorfläkt enligt beskrivning, bara så du vet Vad är det du ska byta ut? Hur många? Vilket chassi?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Citera gärna för garanterat svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Detta är den senaste fläkten Nuctua har släppt så den tycker jag du ska ta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656781 CDON har ett bättre pris men inga i lager http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nf-f12_pwm_premium_fan_-_...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

NOCTUA!!!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Gentle typhoon. Noctua om du vill ha tystnad men gt presterar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem

Beror ju ganska mycket på VAD du ska ha fläkten till?
Till en tät kylfläns, till en vid kylfläns, till insug i chassiet, till utblås ur chassiet osv.
Till täta flänsar är högt statisktryck att föredra, tex Noiseblockers, Phobya, Gentle Typhoon.
Till glappare flänsar är det mer Airflow, typ Coolermaster Sickleflow, Scythe slip stream.
Insug skulle jag rekommendera Air Penetrator.
Utblås funkar det mesta.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Lånar tråden

Jag ska beställa snart ett SILVERSTONE SST-SG01-B-F EVOLUTION M-ATX med ASUS Maximus IV GENE-Z/GEN3 och 2500k
Och jag undrar någon som kan rekommendera en fläkt som kommer sitta över grafikkortet dvs det ska vara ''tryck'' i den, men det ska inte låta som 39 gripen är i rummet xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Beror mycket på vad du ska ha fläkten till är det push eller pull?

Vid push behöver du en fläkt som flyttar bra med luft och leverar ett bra statisttryck mot kylflänsen då rekommenderar jag gentle typhoon.

Vid pull vill du ha en fläkt som drar in mycket luft, finns en teknik som drar in mer luft än vad den spottar ut, låter väldigt konstigt men finns! Det är Noctua som jag tänker på, kommer icke ihåg namnet men kolla den efter taggar på slutet av vingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Vid pull vill du ha en fläkt som drar in mycket luft, finns en teknik som drar in mer luft än vad den spottar ut, låter väldigt konstigt men finns! Det är Noctua som jag tänker på, kommer icke ihåg namnet men kolla den efter taggar på slutet av vingarna.

Det där har du missförstått, det är nämligen fysiskt omöjligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det där har du missförstått, det är nämligen fysiskt omöjligt.

Jo det låter helt mysko, vi hittade fläkten för ett projekt åt Electrolux men tyckte att det lät verkligen konstigt kollade då med min handledare på SAAB Aerotech och han sa att det går har något att göra med vortex controll.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha chassifläktar är ju Scythe Slip Stream att föredra, dels för att de är billigare än Scythe Gentle Typhoon och framförallt Noctua, dels så blåser de mer på samma varvtal vilket ger lägre ljudnivå för ett visst luftflöde.

Köpte en av varje och 800rpm SS är bättre som chassifläkt än en GT på 800rpm, så den fick sambon X) så köpte jag fler Slip Stream till mina lådor.

Vill du ha mer fart än 40 CFM, finns det ju 1200RPM t.ex. högre än så skulle jag inte köpt utan att ha fläktkontroller, eftersom man inte vill ha dem på fullt blås när man bara spelar småspel och surfar. 800rpm'arna är praktiskt taget ljudlösa några decimeter bort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

För det första så är värdena som tillverkarna uppger bara bluff och båg AB...dom stämmer nästan aldrig...

Hittade ett (verkar seriöst iallafall...) test där bland annat Noctua NF-S12 och Gentle Typhoon (alla 5 varianterna) var med:
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120... - Scythe Gentle Typhoon/12_scgentle_res_big.png&1=1
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120... - Noctua NF-S12B ULN, FLX/11_noct_res_big.png&1=1

Hela testet, tabell:
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120...

Hela testet, recension:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans...

Ska man tro detta testet så ser DB-kurvan nästan exakt lika ut både på NF-S12b och typhoon 1850, däremot så levererar Typhoon ca 5 cfm mer i luftflöde än Noctua.

Vad gäller lufttryck så har jag läst ett liknande test, hittar dock inte detta nu... Men vad jag minns så var det lika även där, har för mig att GT hade lite lägre tryck.

Så i princip så betalar man 50 kr mer för att få en sämre fläkt...Noctura är grymmt överskattade enligt min mening.
Men smaken är ju som baken...vissa vill lita på vad tillverkarna själva säger...sen kanske ska tillläggas att ljudet som fläktarna åstakommer inte är lika och kan därför uppfattas mer störande än den andra beroende på person, men rent "tekniskt" så är dom nästan identiska. Enda skillnade är förutom färgen att Noctura är dyrare...men det kanske är värt 50kr...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Som sagt, Slip Stream klår de andra vad gäller högt luftflöde på lägre fart/ljudnivå, plus pris, så länge det bara är som chassifläkt utan jättetjocka filter.

På en CPU-kylare är GT och Noctua bättre eftersom de har högre statiskt tryck, dvs de orkar trycka på sitt märkta luftflöde bättre trots mer motstånd. Men annars är det bortkastade pengar.

Jag skulle valt 800 eller 1200rpm här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274917
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274913

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vill byta ut de skitdåliga orginalfläktarna som medföljde chassit. Gärna om det finns på Komplett eftersom billig frakt. Lutar mot Noctua eller?

Säkert flera som sagt det, men jag kör exklusivt på noctua... Har aldrig haft några problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

NOCTUA!!!

Håller med, btw är du inne på Swec kl 5 på morgonen och vem är tjejen på avataren?!?!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Tackar men det blir Scythe GT eftersom de är bäst på luftflöde än ljudnivå och jag prioriterar luftflöde mest.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Noctua är inte tysta, de är även inte bäst. Men dyra är de.
Det finns många tester som jämför 120mm/140mm som är de vanligaste storlekarna just nu. Sök runt på nätet.

Själv så rekommenderar jag alltid nexsus 120mm. Tysta, billiga och fungerar utmärkt som chassi/radiator fläkt. Och japp, jag har testat en mängd fläktar och har kommit fram till att den där graden kallare som jag får med en mer högljud fläkt än nexsus variant är inte värt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Även om Noctuas fläktar är helt ok så länge de inte spänningsregleras så finns det billigare varianter (Gentle Typhoon) när man behöver blåsa in i en fläns eller mycket billigare (Slip Stream) för att pumpa luft in i och ut ur ett chassi. De största problemen med just Noctuas (deras PWM kan vara bättre, har ej provat) uppstår dock när man drar ner spänningen till dem och det uppstår missljud som ej hörs med någon av de två tidigare nämnda.
Alla fläktar har lite olika ljudkaraktär och vissa personer är mer känsliga än andra. Kontentan i de allra flesta tester som görs är dock att Noctuas fläktar ej presterar bättre än de seriösa konkurrenterna trots den avsevärt högre prislappen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Håller med, btw är du inne på Swec kl 5 på morgonen och vem är tjejen på avataren?!?!

Tydligen, och Holly Peers.

Permalänk
Medlem

Själv rekommenderar jag Scythe Slip stream, precis som SPCR. Du får i princip två fläktar för samma pris som EN GT, och tre fläktar för samma pris som en noctua typ = du kan ta fler lågvarviga = tystare med samma luftflöde.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Tydligen, och Holly Peers.

Sh*t! inte bra att googla det namnet på jobbet märkte jag

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Själv rekommenderar jag Scythe Slip stream, precis som SPCR. Du får i princip två fläktar för samma pris som EN GT, och tre fläktar för samma pris som en noctua typ = du kan ta fler lågvarviga = tystare med samma luftflöde.

Precis, Scythes Slip Stream och Nexus Real Silent är de 2 bästa fläktarna just nu om man vill ha låg ljudnivå. Inga motorljud alls, utan bara luft som flyttas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Sh*t! inte bra att googla det namnet på jobbet märkte jag

Word, gjorde det också!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Sh*t! inte bra att googla det namnet på jobbet märkte jag

He, he. He Och mitt inlägg var någorlunda dåligt grundat, (trött osv) men i grund och bottN så är Noctuas fläckar at toppkvalié (precis som Holly Peers?)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett gäng "Nanoxia" 120mm http://www.inet.se/sok/nanoxia till framtida projekt, verkar hålla måttet enl de reviews jag hittat.

Får se hur de står sig jämfört med mina noctua, prismässigt ligger de ju bra till iaf.

Permalänk

noctua för chassit, intake och outtake, Gentle Typhoon för radiator eller något liknande. (Noctua fläktar ökade min temå från ett par 600RPm fläktar på min min rad.

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]