Permalänk
Inaktiv

CPU fan error vid varje start.

Varje gång jag startar datorn så stannar den på en sida där det står lite saker, den typ går igenom alla komponenter och när dem kommer till CPU fan så står det "cpu fan error" varje gång och på den sidan stannar datorn.
Man blir ombedd att klicka på F1 för att komma till "setup", man hamnar då på bios och därifrån startar jag jämt bara så jag kommer till inloggningskärmen.

Något som jag tror är relaterat är också att när mitt chassis "fläkt preset" står på nivå 1 (av 3) så går processorn upp till 90 grader när jag spelar, detta händer då bara när jag glömmer dra upp den till 2:an, och processorkylarfläkten verkar inte snurra när fläkt presetten är på 1 vilket den är hela tiden när jag spelar (processorns temperatur är dock aldrig över 40 grader när jag inte spelar).
När preset är på 2 eller 3 så är temperaturerna "fina" när jag game:ar.

Chassi: Nxzt H2 miditower
Processor: i7 2600k
Processorkylare: Någon antec vattenkylning, Antec KÜHLER H2O 620 möjligtvis.
Operativsystem: Win 7 64bit ultimate
Moderbord: Asus P8P67

Så vad är grejen? Är det in i bios och ändra någon inställning som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar ha kopplat processorfläkten till din manuella fläktkontroller, istället för till moderkortet, som är rekommenderat. Nu tror ju datorn att det inte finns någon processorfläkt, vilket den inte gillar.

Koppla istället fläkten till CPU_Fan på moderkortet, så ska du se att både temperaturproblemet och Errorn försvinner.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Du verkar ha kopplat processorfläkten till din manuella fläktkontroller, istället för till moderkortet, som är rekommenderat. Nu tror ju datorn att det inte finns någon processorfläkt, vilket den inte gillar.

Koppla istället fläkten till CPU_Fan på moderkortet, så ska du se att både temperaturproblemet och Errorn försvinner.

Antingen gör du så eller så stänger du av varningen i Bios (ändra till avancerat läge och sedan är det inte speciellt svårt att hitta själv).

Permalänk
Medlem

Om du prompt vill använda fläktstyrning istället för moderkortsstyrd fläkt till CPU kan du gå in i din bios och stänga av felmeddelande vid start, men det kan ju slå lite fel den dan det är nåt annat på lur, men det är ju inte så speciellt vanligt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

fick in en dator som gjorde likadant men efter cmos reset (fläkten hade blivit helt blockerad en stund när jag startade den eftersom jag hållt på där och fick inte bort meddelandet från bios föräns jag gjorde cmos reset)

har den blivit helt blockerad och stannat nån gång så kan det vara detta som är problemet...

eller så borde det finnas press f1 to continue (kanske inte står men det funkar nog och om inte så är det bara att göra cmos reset som jag sa tidigare (du får ställa in allt som det var innan med minnen vliken hdd som ska boota osv igen då.)

gör som de andra säger det funkar bättre och om den är kopplad till en fläktkontroller så e det klart att den varnar för att det inte finns nånting där

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla snabba svar!
Ja processorfläkten är kopplad till en av chassits sladdar, innebär det att jag måste stänga av varningen om jag vill fortsätta ha den på chassits fläktkontroll? För jag gillar den fläktkontrollen ))

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon153683:

Tack för alla snabba svar!
Ja processorfläkten är kopplad till en av chassits sladdar, innebär det att jag måste stänga av varningen om jag vill fortsätta ha den på chassits fläktkontroll? För jag gillar den fläktkontrollen ))

Jepp.

Varför vill du ha det, egentligen? Moderkortet brukar vara rätt bra på att styra temperaturen själv, och höjer farten på fläkten när det känner att processorn börjar bli för varm, utan att du behöver göra något åt det. Det eliminierar risken att du någon gång glömmer slå över till höghastighetsläget, och skada processorn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv

iofs sant. Ajja Tack alla för snabba svar, fixar det här så att det kommer ur världen!

Permalänk
Inaktiv

Okej om någon fortfarande följer tråden vill jag tyvärr meddela att det inte löste något att koppla fläkten till "CPU Fan" på moderbräden.

Testat följande varianter:
Koppla till chassi - Cpu fan error och fläkten verkar inte vara igång på preset 1 (av 3 )

Koppla till en plats med 4 stickor där det stod CPU Fan (cpufläktens kontakt har bara 3 "stickingångar") den passade och så men det som hände då var att det verkade som att CPU fläkten på default gick på max >Hela< tiden. Vid och efter uppstart så lät den somfan, och fortfarande CPU error.

Koppla till en närbelägen plats där det fanns 3 stickor istället som låg nära "CPU FAN" markeringen, då gick datorn inte att starta (tänkte att ni skulle få skratta lite med, rutinerad är man ju.

Kort och gott: Koppla till moderkortets CPU fan slot får den att gå i taket OCH ger fortfarande CPU fan error vdi start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Okej om någon fortfarande följer tråden vill jag tyvärr meddela att det inte löste något att koppla fläkten till "CPU Fan" på moderbräden.

Testat följande varianter:
Koppla till chassi - Cpu fan error och fläkten verkar inte vara igång på preset 1 (av 3 )

Koppla till en plats med 4 stickor där det stod CPU Fan (cpufläktens kontakt har bara 3 "stickingångar") den passade och så men det som hände då var att det verkade som att CPU fläkten på default gick på max >Hela< tiden. Vid och efter uppstart så lät den somfan, och fortfarande CPU error.

Koppla till en närbelägen plats där det fanns 3 stickor istället som låg nära "CPU FAN" markeringen, då gick datorn inte att starta (tänkte att ni skulle få skratta lite med, rutinerad är man ju.

Kort och gott: Koppla till moderkortets CPU fan slot får den att gå i taket OCH ger fortfarande CPU fan error vdi start.

Nä, det är nog stänga av varning/övervakning i bios som gäller där.

Om det bara är en 3-pins fläktkontakt och moderkortet har en 4-pins, så går det inte, eftersom CPU-uttaget på moderkortet isf är PWM-styrt och fläkten inte är det. Då går den på max hela tiden som du säger.

Jag flyttade nyligen mina Phanteks CPU-fläktar till ett uttag för Chassifläkt på mitt Sabertooth moderkort (som kan spänningsreguleras, blir samma sak som att ha det på fläktkontroller) och satte helt enkelt en av chassifläktarna på CPU-uttaget, då fick moderkortet signal att CPU-fläkten snurrar, då chassifläkten går på sitt max (700rpm i detta fall, 200mm fläkt). Då har jag varningarna kvar påslagna, men nedsänkta till att varna under 400rpm.

Vissa moderkort kan man inte ställa nivån på varningen, då får man stänga av övervakningen helt som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Okej nu har jag riktiga problem, så fort den sitter i CPU fläkt sockeln på moderkortet så går den i max, och nu verkar det som om chassifläktreglaget har LÅST sig på nivå 2 av 3 och det låter somfan, VAD GÖRA?

Permalänk
Medlem

Lyssna på mig, det enda du behöver göra är att stänga av en function på BIOS eftersom du kör vattenkylning så orsakas detta problem. här har du till och med en annan snubbe som får exakt samma error och återställer det via BIOS, här har du länken^^

http://www.youtube.com/watch?v=f5wf8sRebyo

titta ifrån 09:00 på videon, titta på hans skärm och bara gör det han gör blir säkert kanon GL HF

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Inaktiv

Ok tackar för svar, ska testa!

Permalänk
Inaktiv

Tack delzino, nu slutade jag iallfall få cpufan error screenen, men nu har jag problem med att CPU fläkten (eventuellt även alla andra fläktar i datorn utom GPU) går på 100% och vägrar bli detected av varken moderbord eller speedfan, det enda som syns i ngt program är GPU fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Okej nu har jag riktiga problem, så fort den sitter i CPU fläkt sockeln på moderkortet så går den i max, och nu verkar det som om chassifläktreglaget har LÅST sig på nivå 2 av 3 och det låter somfan, VAD GÖRA?

I BIOS kan du på vissa kort ändra cpu fläkten från pwm styrd till dc styrning, detta hjälpte mig med samma problem.

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Inaktiv

hmm ska kolla!

Permalänk
Inaktiv

Okej verkar inte som jag kan ändra cpu fläktsstyrning. Värt att nämna är att man I bios kan se temps på allting men inte Rpm på någon fläkt. I program på windows kan jag kolla på GPU temp och gpu fläkts rpm, (afterburner, speedfan) men jag kan inte se varken CPU eller chassifläktars RPM.

Permalänk
Inaktiv

Mystiskt! nu gick alla fläktar helt sonika ner, jag fattar INGENTING.

Permalänk
Skrivet av anon153683:

Okej verkar inte som jag kan ändra cpu fläktsstyrning. Värt att nämna är att man I bios kan se temps på allting men inte Rpm på någon fläkt. I program på windows kan jag kolla på GPU temp och gpu fläkts rpm, (afterburner, speedfan) men jag kan inte se varken CPU eller chassifläktars RPM.

Bios kan BARA se fläktens rpm om den sitter kopplad till moderkortet.. det är därför du ej får något värde på dessa i bios om dem är kopplad till chassiets fläkt kontrollers.. Det var därför du var tvungen att sätta dessa på ignore för att få bort felmeddelandet.

Permalänk
Inaktiv

aah ok. Man lär sig lite mer om datorer vid varje troubleshooting
Det jag undrar nu är hur alla fläktar helt sonika ställde sig på 100% och vägrade gå ner tills för en 10 minuter sen, fläktreglaget på chassit är det inget fel på har jag konstanterat nu

Permalänk
Skrivet av anon153683:

aah ok. Man lär sig lite mer om datorer vid varje troubleshooting
Det jag undrar nu är hur alla fläktar helt sonika ställde sig på 100% och vägrade gå ner tills för en 10 minuter sen, fläktreglaget på chassit är det inget fel på har jag konstanterat nu

Tror ändå att det skulle bli nycket smidigare om du kollar den till CPU_FAN istället, brukar alltid vara så för mig när jag trycker i ett nytt grafikkort, eller CPU kylare, alltså att fläkten drar upp till max ett par minuter första gången/gångerna man slår på den.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

ja mitt nya moderkort som är Z68 pro kör fläktarna på maxx i ca 5-8 sec vid startup sedan går dessa ner på inställd fläkthastighet.
Mitt H100 har dock inbyggd fläkt kontroller på sig.. men den är oxå kopplat till moderkortet så jag skulle tippa på att det är moderkortet som gör hastighets checken på cpu fläkten vid uppstart..

I bios är all cool and quiet, hastighets funktioner borttagna..

Permalänk
Medlem

Your welcome my friend...;)

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)