Arctic gör Accelero Xtreme för Radeon HD 7900/7800

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Intressant, kan du säga hur mycket längre kortet blev med din nya kylning?
Jag har nämligen ett GTX580 DirectCU II också, men funderar på att byta på det.

Dessvärre har jag begränsat längdutrymme i mitt chassi.

Att tänka på ifall man köper detta till ett Asus gtx 580 dc2, man måste modda antingen kortet eller kylaren för att det ska passa. Även fast dom har cutouts för höga dvi så tar kylarn i lite, så antingen gör man som jag och tar bort kåpan på dvi grejset, eller så får man fila på kylarn lite. Trevligt plus är däremot att man kan behålla backplaten till kortet. Ser riktigt snyggt ut efteråt ^^

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Att tänka på ifall man köper detta till ett Asus gtx 580 dc2, man måste modda antingen kortet eller kylaren för att det ska passa. Även fast dom har cutouts för höga dvi så tar kylarn i lite, så antingen gör man som jag och tar bort kåpan på dvi grejset, eller så får man fila på kylarn lite. Trevligt plus är däremot att man kan behålla backplaten till kortet. Ser riktigt snyggt ut efteråt ^^

Varför skulle man vilja ha detta ifall man har ett Asus gtx 580 dc2? Var du inte nöjd med deras egen kyllösning? Personligen tycker jag den är grym.

http://www.geeks3d.com/20110112/this-asus-gtx-580-directcu-ii...

Tillbaka till topic, grymt, då vet man att det finns en lösning om man uppgraderar till 7970 nångång, men förhoppningvis släpper HIS en 7970 med IceQ kyllösning, så slipper man meka själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Sitter med 2st till GTX580, kostade 450kr totalt till varje kort, och dom krossar DirectCU II's kylare, så detta är ett måste för varje 7970 eftersom dom överklockar så bra då måste man ju ha kylning som passar

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/08/18/11.580_10...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/03/02/P16_768_1...

Fattar inte hur du kan stå ut med allt oväsen. Knappast en setup jag någonsin skulle tänka mig.

Permalänk

Dyr men bra eller? Fläktarna lär ju festa hela morgonen

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Fattar inte hur du kan stå ut med allt oväsen. Knappast en setup jag någonsin skulle tänka mig.

Den är extremt tyst, alla fläktar i hela datorn snurriar i 650-800rpm förutom grafikkorten som snurrar i 1400rpm men dom låter knappt något ändå

Mitt jävla xbox 360 låter mer än datorn

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Finns det någon dator som kan låta mer än ett Xbox360 dock? (Jag antar att du också har ett gammalt stort gråvitt)
Jag tycker att min dator är väldigt högljudd, men den låter inte ens en femtedel så mycket som ett Xbox360

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Att tänka på ifall man köper detta till ett Asus gtx 580 dc2, man måste modda antingen kortet eller kylaren för att det ska passa. Även fast dom har cutouts för höga dvi så tar kylarn i lite, så antingen gör man som jag och tar bort kåpan på dvi grejset, eller så får man fila på kylarn lite. Trevligt plus är däremot att man kan behålla backplaten till kortet. Ser riktigt snyggt ut efteråt ^^

Tackar för tipset ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Den är extremt tyst, alla fläktar i hela datorn snurriar i 650-800rpm förutom grafikkorten som snurrar i 1400rpm men dom låter knappt något ändå

Mitt jävla xbox 360 låter mer än datorn

Säkert tystare än en Xbox 360 men långt ifrån SPR tyst. Gör av med ram-fläktarna, och din Corsair vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Arctic cooling = <3

Helt knäpptyst kylare*! Kyler som jag vet inte vad heller.

* = Hörs ej över huvdtaget på ett Fractal Design Arc med chassi-fläktar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Finns det någon dator som kan låta mer än ett Xbox360 dock? (Jag antar att du också har ett gammalt stort gråvitt)
Jag tycker att min dator är väldigt högljudd, men den låter inte ens en femtedel så mycket som ett Xbox360

Precis vad jag också tänkte, FÖR FY FAN vad Xbox 360 låter! Ni som säger att Artic Coolings kylare är knäpptysta skulle skratta om ni fick testa dem i mitt rum mot min dator.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Ser exakt ut som gigabyte windforce....

Permalänk
Medlem
Skrivet av renaramarolf:

Har sabbat 2st XFX 5970 med Arctics kylare, skulle passa mig för deras produkter, iaf för dual GPU kort...

Jag bytte till Arctics kylning på mitt gamla Sapphire 4870x2 kort(det var ju definitivt varken tyst eller svalt från början). Kan ju lugnt säga att det var det bästa jag gjort för både temp på kortet och ljudnivån i min dator.

Hur sabbade du korten? Kommer ihåg att man fick ta i en del när man skulle skruva fast några av skruvarna på baksidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Precis vad jag också tänkte, FÖR FY FAN vad Xbox 360 låter! Ni som säger att Artic Coolings kylare är knäpptysta skulle skratta om ni fick testa dem i mitt rum mot min dator.

Har själv ett kfa2 gtx 580 Anarchy som kommer med denna kylare och inte fasen är den särskilt tyst. Chassit som jag använder är ett define xl med alla fläktar utom den i sidopanelen och den 120/140 bak. Alla dessa fläktar är kopplade till fläktkontrollen som följer med chassit och är satta på lägsta. Min CPU-kylare är Corsair H80 med dubbla orginalfläktar på lägsta som är monterade som utblås bak. Detta är enligt mig knappast tyst men i jämförelse med det jetplan till fläkt som kylde min 13 tums laptop så är det acceptabelt. För att komma till skott någon gång så överröstar accelero extreme kylaren alla de andra komponenterna i datorn om den ligger på det lägsta som kan ställas in manuellt i MSI Afterburner, dvs. 25% fläkthastighet. Jag har lyckats få ned den till 15% genom att använda manuellt konfigurerade autoprofiler och då är ljudnivån i nivå med resten av datorn, minsta över detta så blir det snabbt ohållbart.

Tempen är dock ruggigt bra på mina komponenter trots att jag sitter i ett mycket litet, och efter längre tids användning mycket varmt, rum. Hur människor kan stå ut med dessa kylare på max är dock för mig obegripbart om de låter lika mycket som min.

Det som jag kan tänka påverkar något i mitt fall dock är att jag dels sitter med örat ca 30cm från chassits front (det står uppe på skrivbordet) samt att jag måhända är något känslig för oväsen. Notera dock att vid 25% så låter det ordentligt även flera meter ifrån utanför rummet. Därtill har jag för mig att det är ganska/mycket ojämn kvalité på dessa kylare varför min kanske låter mer än andras.

Det kan alltså sammanfattas med att jag är nöjd med temperaturen på gpu´n men knappast med ljudnivån.

Sist en fråga till folk - hur kollar jag temp på de andra komponenterna på grafikkortet? I Afterburner och HWMonitor så visas nämligen bara gpu-temp.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoisonBill:

Ser exakt ut som gigabyte windforce....

Det är nog snarare windforce som liknar den här i så fall. Den här kylaren har funnits på marknaden ett tag men nyheten är att dom har anpassat fästet till nya 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Säkert tystare än en Xbox 360 men långt ifrån SPR tyst. Gör av med ram-fläktarna, och din Corsair vattenkylare.

Ja usch så viktigt för 99.9% av datoranvändare att nå SPR-standard. Verkligen. Brukar inte använda mig av uttrycket men här passar det. LOL.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jexmark:

Ja usch så viktigt för 99.9% av datoranvändare att nå SPR-standard. Verkligen. Brukar inte använda mig av uttrycket men här passar det. LOL.

Inte SPR men vilken vettig person som helst i huvudet kör inte ram-fläktar och vattenkylningsfläkt som snurrar i 2000rpm. Det enda du saknar är en 20mm moderkortsfläkt som viner i 4000rpm.

Men kör det du, det är ditt val.

Permalänk
Skrivet av bio2tech:

Jag bytte till Arctics kylning på mitt gamla Sapphire 4870x2 kort(det var ju definitivt varken tyst eller svalt från början). Kan ju lugnt säga att det var det bästa jag gjort för både temp på kortet och ljudnivån i min dator.

Hur sabbade du korten? Kommer ihåg att man fick ta i en del när man skulle skruva fast några av skruvarna på baksidan.

Lyckades paja kortet när jag fäste skruvarna på baksidan, misstänker att jag skruvat för hårt. Finns en tråd om just strul med Arctic Accelero för ATI 5970:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1515486

Permalänk

Har själv Fractal R2 med 120mm 500rpm Scythe slipstream helt ljudlösa.

Accelero gör väl de absoluttystaste kylarna för grafikkort men det låter väl ändå med 15%?
Det bästa är väl kära på accelero samt byta ut fläktarna mot Gentle Typhoon 120mm fast det kanske är lite riskabelt då man måste göra egna modifikationer

ps. Du kan mäta VRAM och temperaturer med de 2 senaste versionerna av GPU-z utmärkt går att logga temperaturer också.

Skrivet av Setesh:

Har själv ett kfa2 gtx 580 Anarchy som kommer med denna kylare och inte fasen är den särskilt tyst. Chassit som jag använder är ett define xl med alla fläktar utom den i sidopanelen och den 120/140 bak. Alla dessa fläktar är kopplade till fläktkontrollen som följer med chassit och är satta på lägsta. Min CPU-kylare är Corsair H80 med dubbla orginalfläktar på lägsta som är monterade som utblås bak. Detta är enligt mig knappast tyst men i jämförelse med det jetplan till fläkt som kylde min 13 tums laptop så är det acceptabelt. För att komma till skott någon gång så överröstar accelero extreme kylaren alla de andra komponenterna i datorn om den ligger på det lägsta som kan ställas in manuellt i MSI Afterburner, dvs. 25% fläkthastighet. Jag har lyckats få ned den till 15% genom att använda manuellt konfigurerade autoprofiler och då är ljudnivån i nivå med resten av datorn, minsta över detta så blir det snabbt ohållbart.

Tempen är dock ruggigt bra på mina komponenter trots att jag sitter i ett mycket litet, och efter längre tids användning mycket varmt, rum. Hur människor kan stå ut med dessa kylare på max är dock för mig obegripbart om de låter lika mycket som min.

Det som jag kan tänka påverkar något i mitt fall dock är att jag dels sitter med örat ca 30cm från chassits front (det står uppe på skrivbordet) samt att jag måhända är något känslig för oväsen. Notera dock att vid 25% så låter det ordentligt även flera meter ifrån utanför rummet. Därtill har jag för mig att det är ganska/mycket ojämn kvalité på dessa kylare varför min kanske låter mer än andras.

Det kan alltså sammanfattas med att jag är nöjd med temperaturen på gpu´n men knappast med ljudnivån.

Sist en fråga till folk - hur kollar jag temp på de andra komponenterna på grafikkortet? I Afterburner och HWMonitor så visas nämligen bara gpu-temp.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

Jag bytte till Arctics kylning på mitt gamla Sapphire 4870x2 kort(det var ju definitivt varken tyst eller svalt från början). Kan ju lugnt säga att det var det bästa jag gjort för både temp på kortet och ljudnivån i min dator.

Hur sabbade du korten? Kommer ihåg att man fick ta i en del när man skulle skruva fast några av skruvarna på baksidan.

Arctic kylning lyckades paja mitt 4870x2. Kylning på VRAM är helt enkelt för dålig, i alla fall på dubbelGPU-kort. Att ligga i 120 grader+ i längre perioder är inte bra för kortet, det gick i lite över ett år sen var det tack och hej. Tyst och effektiv var kylningen i övrigt, var mycket nöjd innan kortet gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josuroli:

Arctic kylning lyckades paja mitt 4870x2. Kylning på VRAM är helt enkelt för dålig, i alla fall på dubbelGPU-kort. Att ligga i 120 grader+ i längre perioder är inte bra för kortet, det gick i lite över ett år sen var det tack och hej. Tyst och effektiv var kylningen i övrigt, var mycket nöjd innan kortet gick sönder.

Precis installerat Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II på mitt Gainward 570 GTX som lät på tok för mycket under load. GPU core i idle är nu 31c (innan 39c) och i load 58c (innan 75c) och helt knäpptyst. Om kortet dör om 1 år pga dålig VRAM kylning köper jag ändå ett nytt gfx kort

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Skrivet av LTxbox:

Precis installerat Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II på mitt Gainward 570 GTX som lät på tok för mycket under load. GPU core i idle är nu 31c (innan 39c) och i load 58c (innan 75c) och helt knäpptyst. Om kortet dör om 1 år pga dålig VRAM kylning köper jag ändå ett nytt gfx kort

Blir en dyr uppgradering om du ska byta ut 2st dual GPU kort....

Permalänk
Medlem

Mitt 7970 låter som fan, skulle vilja ha en sån här kylare ifall de inte hade kostat 800+ kr .. för jag behöver 2..

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta till mitt 7970 dock efter strulet med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870 så drar man sig lite.

Vet inte om det var för att det var en gammal batch men fick med dubbla mängden vram flänsar efterssom jag har 2GB versionen av 5870.

Dock var klistret på värmeledningskuddarna VÄRDELÖST, det åkte med skyddspappret när jag drog av det vilket ledde till att jag fick karva bort värmeledningsmassan sen tvätta metallen ren och använda mig av "Arctic Silver Thermal Adhesive" för att sätta fast kylflänsarna och någon gång i processen att exprimentera med rätt mängd gick något fel och mitt kort brände

Jag vill gärna se en annan lösning på hur man fäster kylflänsarna.

Edit: dock så ser jag inget "Arctic Silver Thermal Adhesive" på någon av VRAMens ben eller annan plats där det inte får kortsluta så vet inte varför det gick åt fanders.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.