Permalänk
Medlem

lite snabba frågor ang HDMI

som sagt lite nybörjarfrågor ang HDMI.
undrar om det går att köra en hdmi kabel (hane-hane) in i en dator till ett grafikkort för att hoppa över DVI kabeln.(har hdmi intag i gffxet)
skulle detta funka? http://cdon.se/hemelektronik/cable_champion_hdmi_19p_-_dvi_24...
har aldrig användt en hdmi kabel förut så har ingen aning.
tacksam för svar mvh Martin!

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

Ja det funkar, förutsatt att du har uttagen. Och du menar mellan skärmen och grafikkortet? (dator - gfx känns lite udda)
Varför vill du ha en DVI - HDMI?

DVI har inget ljud, HDMI har. Har hört att det finns lösningar som kan ge DVI ljud med men jag kan inte så mycket om dem just.

Permalänk
Medlem

Vad menar du mer exakt? Menade du att du vill koppla dvi från datorn till hdmi i skärmen utan adaptrar så ja det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Ja det funkar, förutsatt att du har uttagen. Och du menar mellan skärmen och grafikkortet? (dator - gfx känns lite udda)
Varför vill du ha en DVI - HDMI?

DVI har inget ljud, HDMI har. Har hört att det finns lösningar som kan ge DVI ljud med men jag kan inte så mycket om dem just.

Om jag minns rätt så har amd gjort så ljud funkar med dvi till hdmi om man har rätt kablar.

Permalänk
Medlem

varför inte köra en vanlig hdmi kabel?

Permalänk
Medlem

saken är den att jag har kört 2 uttag DVI medans den ena skärmen dog för inte så länge sedan tror jag att jag lyckades rycka ut lite av DVI kontakten på grafikkortet, skärmen går bara i standby läge när jag byter.
så jag tittade efter ett HDMI uttag på grafikkortet och det fanns så, därför jag undrar
och ljud spelar väll ingen roll för mig antar jag (kör med headset och antar att det talas om ljud i från skärmen) :P?

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mundii:

saken är den att jag har kört 2 uttag DVI medans den ena skärmen dog för inte så länge sedan tror jag att jag lyckades rycka ut lite av DVI kontakten på grafikkortet, skärmen går bara i standby läge när jag byter.
så jag tittade efter ett HDMI uttag på grafikkortet och det fanns så, därför jag undrar
och ljud spelar väll ingen roll för mig antar jag (kör med headset och antar att det talas om ljud i från skärmen) :P?

Om du har HDMI på både skärm och grafikkort så är det en enkel lösning. Annars finns HDMI till DVI. Ang ljudet så är det bara till själva skärmen det gäller om den nu har inbyggda högtalare. Annars funkar det med ditt headset som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hur får man ljudet i skärmen att funka då egentligen? Märkte att jag hade inbygga högtalare i skärmen men man var tvungen att koppla i en hdmi för att dom skulle kunna aktiveras, dock så får jag inte ut nåt ljud...har försökt det mesta.
Lär ju sätta hdmi:n i grafikkortet annars får jag ju ingen kontakt med det, ljudet ska väl gå ändå? Nån som har tips? Dessa möjligheter finns under ljud i kontrollpanelen

BenQ G2400W-1 NVIDIA high definition audio (står som klar)
42LG3000-0 NVIDIA high definition audio (Ej inkopplad, verkar inte gå att aktivera heller)
Speakers VIA high definition audio (Standardenhet)
SPDIF interface TX1 (klar)
HD audio HDMI out (klar)

Har provat välja & greja lite med allihopa men får fan inget ljud. volymen på skärmen står på max.

Tacksam för hjälp. Vill få det att funka annars har man köpt hdmi & kastat ut gamla högtalarna i onödan.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Ingen med förslag?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Första eller sista alternativet bör ge ljud.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Funkar inte.
Jag fattar ingenting. Skrotgrejer.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Ingen som har fler förslag? lite roligare att lira spel med ljud!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

dvi->hdmi ger visst ljud. beror på antal pins. Körde det själv när jag hade min stationära(GTX580) och fick ut ljud utan problem.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

dvi->hdmi ger visst ljud. beror på antal pins. Körde det själv när jag hade min stationära(GTX580) och fick ut ljud utan problem.

Har du nån lösning på mitt problem ovan?
Har testa det mesta men får inte ut nåt ljud i skärmen...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Har du nån lösning på mitt problem ovan?
Har testa det mesta men får inte ut nåt ljud i skärmen...

Ska bara vara att aktivera rätt ljudenhet under ljud i kontrollpanelen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

har provat aktivera alla utan framgång...måste man avaktivera ljudutgångarna från moderkortet eller nåt när man kör med hdmi:n i grafikkortet?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut.

skiten till höger är moderkortets ljudutgångar & valmöjligheter..

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Så här ser det ut.
http://i82.photobucket.com/albums/j280/ew200/Namnls-1.jpg

skiten till höger är moderkortets ljudutgångar & valmöjligheter..

Inte för att jag tror att du är dum i huvudet men, ljudet är inte avslaget på skärmen?
och om jag ser rätt så har du en benq g2400w? Och så vitt jag vet så har de inga högtalare.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Inte för att jag tror att du är dum i huvudet men, ljudet är inte avslaget på skärmen?
och om jag ser rätt så har du en benq g2400w? Och så vitt jag vet så har de inga högtalare.

Vafan då kanske jag har fattat det fel. volymen på skärmen är uppställd till 100 iaf. är det bara volymen på hörlursutgången eller?
Tyckte jag läste mig till att den hade högtalare..

står ju här att det ska vara högtalare i den iaf...
http://www.sweclockers.com/recension/6076-benq-g2400w/3#pageh...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Vafan då kanske jag har fattat det fel. volymen på skärmen är uppställd till 100 iaf. är det bara volymen på hörlursutgången eller?
Tyckte jag läste mig till att den hade högtalare..

står ju här att det ska vara högtalare i den iaf...
http://www.sweclockers.com/recension/6076-benq-g2400w/3#pageh...

Fanns inga högtalare inbyggda enligt prisjakt! antar att de fått fel info bara..

Jadu, ska få ljud om du kopplat rätt.. Beror lite på vad du har för grafikkort förstås .

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Har ett asus gtx 560 ti.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

vettefan om det är högtalare inbyggt. verkar stå olika överallt. fick hörlursuttaget på skärmen att funka iaf...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NisseG91:

dvi->hdmi ger visst ljud. beror på antal pins. Körde det själv när jag hade min stationära(GTX580) och fick ut ljud utan problem.

Har inget med antalet pinnar i kontakten att göra, ljudet skickas i samma kablar som bilden.

På bilden trådskaparen har postat ser allt ut att vara rätt, skärmen är aktiverad som ljudenhet och då borde det låta från den. Det låter heller inget när om du högerklickar på ljudenheten och väljer "test"?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]