Permalänk

Zalman VF3000F

Tjenare!

Efter att testat söka på forumet efter information om denna kylare och inget hitta, så startar jag egen tråd om den.

Kylaren som det gäller är som rubriken säger, d.v.s. Zalman VF3000F.

I dagsläget sitter jag med ett GTX 480 kort från tillverkaren Zotac. Som alla som har ägt kortet vet ni att det är väldigt högljutt, men prestandan är fin.

Jag är så trött det oljud som mitt kort ger ifrån sig och jag sökte lite om just Zotacs kort och det visade sig att kortet håller 39-46 dbA, alltså idle-full load.

Denna kylaren som då komplett säljer http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619583 ska hålla 18-32 dbA och då undrar jag om det är värt att köpa denna och byta ut mot originalkylaren?

Är det svårt att byta kylare eller kan en idiot fixa ihop det (inte för att jag inte har noll koll, men första gången jag ska göra det i så fall)?

Är det någon på forumet som har erfarenhet av denna kylaren, snäll och skriv. Om där är nån annan med en annan kylare som de har använt till sitt gtx 480, tipsa gärna.

Tack i förhand!

Mvh Tednasadator

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag har VF3000a varianten på mitt 6870 och jag är jätte nöjd. Kär fläktarna i 5v och har en load temp på ca 60 grader.

Installationen var väldigt enkel.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av mapex:

Jag har VF3000a varianten på mitt 6870 och jag är jätte nöjd. Kär fläktarna i 5v och har en load temp på ca 60 grader.

Installationen var väldigt enkel.

Hur mycket tystare blev den mot original kylaren? Hur uppskattade du sänkningen på ljudnivån ^^

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I