Permalänk
Medlem

Sönder Define R3 fläktkontroller?

Tjosan!
Jo jag köpte nyss en R3:a då
Som ni vet så medföljer det en fläktkontroller.
Tyvärr så verkar inte min funka.
Därför har jag lite frågor om den.

1. Är det en eller två sladdar som ska vara inkopplade till den?
För mig så är det två uttag för sladdar men jag fick bara med en sladd.

2. När man kopplar in fläktar i den, tappar dom inte kontakten med moderkortet då?
Är inte det lite dåligt?

3. Spelar det någon roll om vilken "Fx" det är man har kopplat dom olika fläktarna till?
Alltså F1, F2, F3.

4. Varför funkar inte min?

EDIT: Antar eftersom den inte får någon ström, men hur får den det då?

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

En kabel går ju till en molex kontakt som går till fläktkontrollern sen går det en andra sladd från den som går till f1,f2,f3, är det så du har kopplat det?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Alla fläktkontrollers måste matas med ström, annars får ju inte fläktarna något. Har min R2-låda nerpackad för närvarande (som leverades med en liknande), men jag vill minnas att jag redan tidigare har länkat på forumet åt en annan som frågade samma sak som du. Har du sökt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Tjosan!
Jo jag köpte nyss en R3:a då
Som ni vet så medföljer det en fläktkontroller.
Tyvärr så verkar inte min funka.
Därför har jag lite frågor om den.

1. Är det en eller två sladdar som ska vara inkopplade till den?
För mig så är det två uttag för sladdar men jag fick bara med en sladd.

2. När man kopplar in fläktar i den, tappar dom inte kontakten med moderkortet då?
Är inte det lite dåligt?

3. Spelar det någon roll om vilken "Fx" det är man har kopplat dom olika fläktarna till?
Alltså F1, F2, F3.

4. Varför funkar inte min?

EDIT: Antar eftersom den inte får någon ström, men hur får den det då?

Man får med en sladd.

Så länge det är 3-pins fläktar(?) så spelar det ingen roll.

Nej, det är bara beteckning så man ska hålla koll på fläktarna.

Det är något fel på den, eller så gör du fel...

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Tjosan!
Jo jag köpte nyss en R3:a då
Som ni vet så medföljer det en fläktkontroller.
Tyvärr så verkar inte min funka.
Därför har jag lite frågor om den.

1. Är det en eller två sladdar som ska vara inkopplade till den?
För mig så är det två uttag för sladdar men jag fick bara med en sladd.

Vilken sladd fick du inte med, den som går till power uttaget eller den som går till fan?

Skrivet av Nelek1:

2. När man kopplar in fläktar i den, tappar dom inte kontakten med moderkortet då?
Är inte det lite dåligt?

Jo, men en fancontrollers jobb är ju just att kunna reglera själv, och även avlasta moderkortet i det fall att den kanske inte har tillräckligt med uttag för alla fläktar.

Skrivet av Nelek1:

3. Spelar det någon roll om vilken "Fx" det är man har kopplat dom olika fläktarna till?
Alltså F1, F2, F3.

Nej

Skrivet av Nelek1:

4. Varför funkar inte min?

EDIT: Antar eftersom den inte får någon ström, men hur får den det då?

Ström går till power-uttaget på kontrollern

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Hedersmedlem

Nu minns jag var felet var förra gången jag försöktre hjälpa till. Killen trodde att strömkabeln till fläktkontrollern hörde till nätagget och började koppla friskt och nästan hälften brunnet. Hoppas iaf jag delvis hann stoppa det, minns inte allt tyvärr och hittade inte vid sökning.

Kanske samma sak här? Kabeln tros höra till nätagget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan säga att min fläktkontroller till mitt R2 slutade fungera efter ett par dagar. Visar sig att med tre fläktar inkopplade så blir den runt 120 grader varm. lite muppigt tyckte jag. Det var ju någon här på forat som lekte med en sån där IR-kamera och hade fotat sin fläktkontroller i sitt R2. kommer dock inte ihåg vart bilden hamnade, kan ligga i galleriet.

Hur som helst så anser jag att det är värt 100-200kr för en "schysst" fläktkontroller. Men smaken är som baken

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Kan säga att min fläktkontroller till mitt R2 slutade fungera efter ett par dagar. Visar sig att med tre fläktar inkopplade så blir den runt 120 grader varm. lite muppigt tyckte jag. Det var ju någon här på forat som lekte med en sån där IR-kamera och hade fotat sin fläktkontroller i sitt R2. kommer dock inte ihåg vart bilden hamnade, kan ligga i galleriet.

Hur som helst så anser jag att det är värt 100-200kr för en "schysst" fläktkontroller. Men smaken är som baken

Jupp, jag håller nog med, hellre en dynamisk som går i 5,25" eller extern via pci-e
5,25": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350501 Btw .. touchscreen!!
pci-e: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=695501 Också touchscreen, men monteras på annat sätt med "fast" skärm... Men najsig

Måste erkänna att jag har god lust att köpa den som köra via pci-e, trots att den inte drar ström därifrån .. Sjukt snygg med touchscreen o allt

Review av NZXT LXE: http://www.bjorn3d.com/articles/NZXT_Sentry_LXE_Fan_Controlle...

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag fick inte med någon strömsladd till min :/
Och jag känner tyvärr att jag inte orkar lägga ner några mer pengar på fläktkontroller då min CPU brukar ligga på runt 20C i idle (vet inte riktigt hur den är i load).
Men minns ni om ström-sladden låg i samma påse som fläktsladden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel, så fick jag med min strömsladd i samma påse som fläktsladden, till mitt Arc.
Sedan är idle-tempen, inget man ska gå efter, då load är det viktiga.
Men 20grader idle låter normalt, man kan inte få ner något under rumstemp, med bara luft heller.
Vill du ha lägre än 20grader idle, så får du sänka tempen inomhus.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Det är ju en sladd som har en molex på ena sidan och en liten 2pin på andra sidan, det är ström. sen finns det en liknande Y-kabel fast det är 3st utgångar som du snackade om F1,F2,F3. Dock är den fläktkontrollen skräp. Min höll max en månad med 3 fläktar.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jupp, jag håller nog med, hellre en dynamisk som går i 5,25" eller extern via pci-e
5,25": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350501 Btw .. touchscreen!!
pci-e: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=695501 Också touchscreen, men monteras på annat sätt med "fast" skärm... Men najsig

Måste erkänna att jag har god lust att köpa den som köra via pci-e, trots att den inte drar ström därifrån .. Sjukt snygg med touchscreen o allt

Review av NZXT LXE: http://www.bjorn3d.com/articles/NZXT_Sentry_LXE_Fan_Controlle...

NZXT Sentry LX har ingen pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Om jag inte minns fel, så fick jag med min strömsladd i samma påse som fläktsladden, till mitt Arc.
Sedan är idle-tempen, inget man ska gå efter, då load är det viktiga.
Men 20grader idle låter normalt, man kan inte få ner något under rumstemp, med bara luft heller.
Vill du ha lägre än 20grader idle, så får du sänka tempen inomhus.

Som du säger så är det tempen i load som är intressant, men däremot så tycker jag inte att det är normalt med 20 grader i idle (den temperaturen beror med största sannolikhet på antingen felaktig mjukvara, temperatursensor som inte är kalibrerad vid de temperaturerna (eftersom det inte är viktigt) eller väldigt kallt inomhus). För att få 20 grader på processorn i idle skulle man nog (en ren gissning) behöva ha kanske 16-17 grader inomhus :). Och även om man har vattenkylning kan man aldrig komma lägre i temperatur än det man i slutändan kyler med, vilket normalt är rumsluft.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Som du säger så är det tempen i load som är intressant, men däremot så tycker jag inte att det är normalt med 20 grader i idle (den temperaturen beror med största sannolikhet på antingen felaktig mjukvara, temperatursensor som inte är kalibrerad vid de temperaturerna (eftersom det inte är viktigt) eller väldigt kallt inomhus). För att få 20 grader på processorn i idle skulle man nog (en ren gissning) behöva ha kanske 16-17 grader inomhus :). Och även om man har vattenkylning kan man aldrig komma lägre i temperatur än det man i slutändan kyler med, vilket normalt är rumsluft.

Nu vet man ju inte hur varm/kallt inomhus han har, för att kunna dra en slutsats om programmen säger rätt eller inte. Men det du säger är helt rätt, glömde nämna det där med vattenkylning.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Du verkar inte veta vad en "touchscreen" är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen
Ingen av dom du länkar har en pekskärm.

då blir jag nyfiken hur du definierar en touchscreen?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

då blir jag nyfiken hur du definierar en touchscreen?

Se den uppdaterade posten.
LXE hade en pekskärm, men inte LX.
https://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Se den uppdaterade posten.
LXE hade en pekskärm, men inte LX.
https://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen

och så länkar vi än en gång till wikipedia

det är jag med på, syftade mer på "INGEN av de du länkade har touchskärm" om du var ute efter att gnälla på att det är resistiv touch och inte capacitiv på LXE. isåfall må du ha en poäng, även fast den är fel, och det borde spela mindre roll på en fläktkontroller

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

och så länkar vi än en gång till wikipedia

det är jag med på, syftade mer på "INGEN av de du länkade har touchskärm" om du var ute efter att gnälla på att det är resistiv touch och inte capacitiv på LXE. isåfall må du ha en poäng, även fast den är fel, och det borde spela mindre roll på en fläktkontroller

Det var därför jag uppdaterade inlägget, dessutom tyckte jag första meningen förklarade en pekskärm väldigt bra.
"A touchscreen is an electronic visual display that can detect the presence and location of a touch within the display area."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det var därför jag uppdaterade inlägget, dessutom tyckte jag första meningen förklarade en pekskärm väldigt bra.
"A touchscreen is an electronic visual display that can detect the presence and location of a touch within the display area."

yep, men där räknas ju LXEn med, nu släpper vi det här.
han antog nog bara att båda var touchskärm, give him som slack

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga nu att jag fick en sån där ström-sladd från en vän.
Han hade också en R3:a fast han visste inte ens vad en fläktkontroller var så han gav den, med största ödmjukhet till mig.

Och nu det där med tempen.
Nu är det så att min hårddisk inte har kommit än, dvs att jag inte har något operativsystem.
Kan det vara anledningen till att tempen är så pass låg?
Peak-tempen har varit 31*C

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk

Livslängden på r3's. Fläktkontroll verkar inte vara så lång, första dog efter 2 veckor och min andra höll i 4 veckor, Jag kör nu med nzxt's 5.25" mesh kontroll.
Fungerar klockrent. Ta en titt i mitt galleri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Livslängden på r3's. Fläktkontroll verkar inte vara så lång, första dog efter 2 veckor och min andra höll i 4 veckor, Jag kör nu med nzxt's 5.25" mesh kontroll.
Fungerar klockrent. Ta en titt i mitt galleri.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska göras!

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H