Permalänk
Medlem

LG E2441V eller IPS235V?

Tja! Ska slänga ut min 6 år gamla skärm nu och valet av den nya skärmen står till sist mellan dessa två LG-skärmar: E2441V eller IPS235V. Valet hade varit enkelt om jag hade vetat hur bra IPS-skärmen var, jag vet att syskon-skärmen IPS236V har haft problem med "bleeding" i kanterna. Är inte helt säker på vad det är men det låter inte bra. 235 verkar dock vara en senare version än 236 (låter konstigt) så dem kanske har åtgärdat problemet?
Vilken skärm tycker ni att jag borde satsa på?

Mvh Thorped

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Jag får min IPS235V i slutet av denna vecka eller någon gång under nästa. Kan inte så supermycket om skärmar men jag ska kolla efter bleeding när jag installerat den.

Dessutom brukar folk här på forumet säga: "Kan du köpa IPS, så ska du göra det".

IPS235V är ju slut i dem pålitliga svenska affärerna enligt Prisjakt. Men jag köpte min från Tyskland för totalt 170 Euro. Sidan heter http://noracom.de/, hoppas att de är pålitliga.

Annars är det även många som rekommenderar Dell U2312HM, IPS skärm för 1800kr på webhallen. Var själv väldigt nära att beställa den.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då låter jag dig bedöma den innan jag beställer nått.

Pixmania hade den dock, dem är ju inte svenska men har iaf svensk webbshop och support.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Jepp, det har dem. Men jag litar inte på dem så värst mycket pga folks kommentarer om dem

Permalänk
Medlem

Igår satt jag och fyllde i egenskaps-fliken på prisjakt för ISP235V-skärmen. Då upptäckte jag något som jag blev lite fundersam över, skärmen verkar enligt tillverkaren ha en responstid på 14ms (b-w-b)! Det låter sjukt mycket i mina öron men jag är inte helt säker? Gtg är 5ms.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt. Har precis installerat den och den är fin, har inte hunnit testa så mycket och jag är inte den kräsna typen. Märkte att det finns en del backlight bleeding uppe till höger och nere till vänster. Men det är inget jag märkt i användning än.

Men hade nog kört på Dells U2312HM nu i efterhand pga att man kan ställa in höjden på skärmen. Men jag är en snål kille och köpte IPS235V för totalt 1550 kr från tyskland. Tror dock IPS235V är S-IPS som ska vara bättre än Dells E-IPS.

Permalänk
Medlem

Om du aldrig har kollat på en IPS i verkligheten borde du nog inte köpa dem.
Svärtan på de är värdelös.
Ungefär lika värdelös som vitt på en nerdimmad Amoled.

Om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte varför man hypar dessa skärmtekniker så mycket. Personligen tycker jag att de är värda Sverkers soptunna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Om du aldrig har kollat på en IPS i verkligheten borde du nog inte köpa dem.
Svärtan på de är värdelös.
Ungefär lika värdelös som vitt på en nerdimmad Amoled.

Om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte varför man hypar dessa skärmtekniker så mycket. Personligen tycker jag att de är värda Sverkers soptunna.

Förutom den obefintliga svärtan så är ju kontrasten inget att hänga i granen sen sist men inte minst, AG-coatingen som gör att det ser ut som om någon målat sylt på hela bildytan.
Nä, ips är perfekt i lysrörsmiljöer som kontoret och liknande men hemma är det VA-baserade skärmar som gäller.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.