Permalänk
Inaktiv

Röd prick på skärmen.

Hej, Köpte i somras en lite billigare datorn skärm för cirka 1500 kronor.
Skärmen som det gäller är AOC E2243Fw 22" FULLHD LED.

Nu är det så att det har kommit en röd pixel (prick) nästan mitt på skärmen, man märker den mest när det är mörkt och stör en lite vid tillexempel film tittande.

Jag undrar nu ifall man kan lämna in skärmen och få ny skärm eller liknande?
Bör jag gå dit jag köpte den eller bör jag kontakta AOC?

Permalänk
Medlem

Du har reklamationsrätt i tre år.

De första sex månaderna är det butiken som ska visa att du har orsakat skadan.
Efter de sex månaderna är det du som ska bevisa att det var fel på produkten. Ett pixelfel är svårt att åstadkomma själv och därmed är felet s.k. ursprungligt. Det butiken kommer göra då är att antingen ge dig en ny skärm eller lämna in skärmen det handlar om för reparation.

Börjar säljaren glappa så hänvisa till reklamationsrätten/konsumentköplagen. Och läs på lite om den innan du börjar gaffla.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

//XpreS

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Du har reklamationsrätt i tre år.

De första sex månaderna är det butiken som ska visa att du har orsakat skadan.
Efter de sex månaderna är det du som ska bevisa att det var fel på produkten. Ett pixelfel är svårt att åstadkomma själv och därmed är felet s.k. ursprungligt. Det butiken kommer göra då är att antingen ge dig en ny skärm eller lämna in skärmen det handlar om för reparation.

Börjar säljaren glappa så hänvisa till reklamationsrätten/konsumentköplagen. Och läs på lite om den innan du börjar gaffla.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

//XpreS

Sen är det ju också så att det är ganska hårda krav på när det handlar om pixel fel, brukar vara så att det måste vara minst 5 trasiga pixlar har jag för mig, skiljer förmodligen med olika tillverkare men fråga butiken efter en snabb google sökning om hurvida vilken rätt du har att reklamera just din skärm.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag tror man kan laga döda pixlar själv genom att kolla på extremt snabb blinkning av olika färger så länge den inte är vit eller svart.

http://www.youtube.com/watch?v=l9bGMzdpJ3c&feature=related

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XpreS:

Du har reklamationsrätt i tre år.

De första sex månaderna är det butiken som ska visa att du har orsakat skadan.
Efter de sex månaderna är det du som ska bevisa att det var fel på produkten. Ett pixelfel är svårt att åstadkomma själv och därmed är felet s.k. ursprungligt. Det butiken kommer göra då är att antingen ge dig en ny skärm eller lämna in skärmen det handlar om för reparation.

Börjar säljaren glappa så hänvisa till reklamationsrätten/konsumentköplagen. Och läs på lite om den innan du börjar gaffla.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

//XpreS

Skrivet av Curemylife:

Sen är det ju också så att det är ganska hårda krav på när det handlar om pixel fel, brukar vara så att det måste vara minst 5 trasiga pixlar har jag för mig, skiljer förmodligen med olika tillverkare men fråga butiken efter en snabb google sökning om hurvida vilken rätt du har att reklamera just din skärm.

Får gå dit och fråga alternativt skicka ett E-mail, men jag har alltså rätt att få problemet rättat (om det inte behöver vara 5+ pixlar som är trasig)

Skrivet av FudgieCars:

Jag tror man kan laga döda pixlar själv genom att kolla på extremt snabb blinkning av olika färger så länge den inte är vit eller svart.

http://www.youtube.com/watch?v=l9bGMzdpJ3c&feature=related

Tack så mycket, ska genast prova detta, återkommer med resultat ^^,

Edit: fungera tyvärr inte för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

Får gå dit och fråga alternativt skicka ett E-mail, men jag har alltså rätt att få problemet rättat (om det inte behöver vara 5+ pixlar som är trasig)

Tack så mycket, ska genast prova detta, återkommer med resultat ^^,

Edit: fungera tyvärr inte för mig

fast 3 minuter va väl lite lite? brukar testen för sånt inte vara runt 1 timma eller nå sånt?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Sen är det ju också så att det är ganska hårda krav på när det handlar om pixel fel, brukar vara så att det måste vara minst 5 trasiga pixlar har jag för mig, skiljer förmodligen med olika tillverkare men fråga butiken efter en snabb google sökning om hurvida vilken rätt du har att reklamera just din skärm.

Spelar ingen roll vad tillverkaren säger. Svensk konsumentköplag säger att en sak man köper, har man reklamationsrätt på i tre år. Förutsatt att felet är ursprungligt, vilket en död pixel är.

Visst, kan vara svårt att processa mot det, men man har fortfarande rätt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Spelar ingen roll vad tillverkaren säger. Svensk konsumentköplag säger att en sak man köper, har man reklamationsrätt på i tre år. Förutsatt att felet är ursprungligt, vilket en död pixel är.

Visst, kan vara svårt att processa mot det, men man har fortfarande rätt.

Jadå...visst. En pixel, oavsett position på skärmen skall betraktas som fullt normalt för en skärm. Om det finns bevis för ett flertal pixlar inom samma område på skärmen finns det en större chans att man får en ny då det kan ses som betydligt mer störande för ägaren av varan, men i detta fall... inte så troligt, vänta och se, en "död" pixel kan vakna av sig själv igen.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

fast 3 minuter va väl lite lite? brukar testen för sånt inte vara runt 1 timma eller nå sånt?

Aha, hittade ett program som är till för att ta bort pixlar som har fastnat.
Blir att köra igång det några timmar imorgon

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en standardklassificering av pixelfel, och såvida inte skärmen är en som har 0 pixelfels garanti, så får den ha 5 lysande subpixlar innan det räknas som fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.