Permalänk
Medlem

Varför 120hz skärm?

Tja!

Jag är på gång att köpa ny skärm och undrar lite över 120 hz hypen. Jag kommer inte att köra crossfire eller sli sålänge microstuttering finns med i ekvationen. Vad finns det då för anledning att köpa en 120hz skärm? Vill man köra spelen på höga inställningar så kommer man ju aldrig att komma upp i 120fps ändå.

Så vad är grejen? Är det något jag missat?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Du kommer ju upp i 120fps i spel som Counterstrike, och Battlefield 2, men det blir nog tyngre i nyare spel.. Det är väl en smaksak antar jag, har man pengar så varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tja!

Jag är på gång att köpa ny skärm och undrar lite över 120 hz hypen. Jag kommer inte att köra crossfire eller sli sålänge microstuttering finns med i ekvationen. Vad finns det då för anledning att köpa en 120hz skärm? Vill man köra spelen på höga inställningar så kommer man ju aldrig att komma upp i 120fps ändå.

Så vad är grejen? Är det något jag missat?

Mvh J

120hz krävs för att 3d skall fungera som det är tänkt...

Permalänk
Inaktiv

Har du inte över 60 fps gör det ju ingen skillnad alls, men får du 120 fps är det mer flyt i grafiken och du blir minde trött i ögonen, särskilt om du spelar snabba spel. Själv känner jag skillnad på 60 Hz och 75 Hz, men det skulle nog inte alla göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Du kommer ju upp i 120fps i spel som Counterstrike, och Battlefield 2, men det blir nog tyngre i nyare spel.. Det är väl en smaksak antar jag, har man pengar så varför inte.

Jo men känns dumt att lägga krutet på 120hz när man i princip aldrig kommer dit. Bättre att lägga pengarna på en bättre 60hz skärm känns det som. Känns lite som spelen ligger steget före grafikkorten. Klarar ju inte ens 60fps på höga inställningar. Då känns det ju inte logiskt att höja ribban till det dubbla.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

För min del handlar det inte om att få hög fps enbart. Allt känns betydligt mer responsivt med 120hz, lite åt crt hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag märker skillnad på 120hz oavsett om fpsen är uppe i 120 eller inte. Skärmen uppdateras 120 ggr(på utvalda ställen) per sek oavsett vad fpsen är, detta ger ett skönare flyt imo.

Permalänk

Du behöver inte nödvändigtvis alltid nå upp till 120fps i spelen för att kunna känna av bättre flyt.
Om man har pengarna att undan vara så skulle jag köpa en 120Hz skärm.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag märker skillnad på 120hz oavsett om fpsen är uppe i 120 eller inte. Skärmen uppdateras 120 ggr(på utvalda ställen) per sek oavsett vad fpsen är, detta ger ett skönare flyt imo.

+1