Permalänk
Medlem

Normal temp för AMD Phenom II 960T?

Tja alla ni vakna på Sweclockers!

Nu är det såhär att igår fick jag igång min dator som var mitt första bygge någonsin. Allt har gått bra, men när jag spelar så låter stock kylaren på processorn väldigt, väldigt mycket! Blir orolig då jag känner på chassit när den låter så mycket och då är chassit helt varmt, främst vid ena chassisidan där processorn sitter. Då undrar jag, ska det vara såhär? Är rädd att jag satt kylaren fel eller något, men den ser ut att sitta helt rätt i alla fall!

Tempsen i idle går omkring 33-36c, och sen när jag haft ett LoL game igång i kanske 50minuter med en massa saker som händer på skärmen så är processorns temperatur uppe i 51c (enl. CoreTemp).

Edit: kan tillägga att jag alltid ligger på stabilt 60fps, men droppade ner till 30 ungefär 2-3 gånger när jag spelat i ungefär 50min.

Så, bör jag oroa mig eller är det här helt normalt?

Permalänk

Helt normalt. Kanske till och med lite bättre än medel.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Helt normalt. Kanske till och med lite bättre än medel.

Ok, tack! Skönt att höra!! Vet du förresten om stock kylaren på denna processor ska låta så högt? Hört att Phenom kylarna är rätt högljudda men trodde inte det var såhär högt x)

Permalänk
Medlem

Ja, de låter. men med dina temps kanske det kan vara att den inte varvar ner som den ska. kan finnas i bioas vilka temps den ska försöka hålla. det går att ställa tempsen lite högre för att fläkten ska hålla sig lugn.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Ja, de låter. men med dina temps kanske det kan vara att den inte varvar ner som den ska. kan finnas i bioas vilka temps den ska försöka hålla. det går att ställa tempsen lite högre för att fläkten ska hålla sig lugn.

Ljudnivån gör egentligen inte så jättemycket. Sitter ändå alltid med mitt headset på så jag hör inte den för mycket i load. Var bara lite orolig så det inte var något fel. Vet du förresten om Cool n Quiet automatiskt är på i BIOS? Eller behöver man installera någon Chipset driver för det att fungera? Fick nämligen med mig en AMD Chipset driver på moderkortets skiva, men jag valde att låta bli att installera det då det kom upp något om ATI, och jag använder ju Nvidia så

Permalänk
Medlem

CoQ ska vara på som orginal på alla brädor och alla Phenom, de va x2:orna som behövde lite hjälp i win med det (om jag inre missminner mig)
Men det skadar inte att kolla i ditt bios och med cpu-z i win för att se att det stämmer

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av sneakzie:

Ok, tack! Skönt att höra!! Vet du förresten om stock kylaren på denna processor ska låta så högt? Hört att Phenom kylarna är rätt högljudda men trodde inte det var såhär högt x)

Har själv en phenom med originalkylare men grafikkortet överröstar allt (http://www.inet.se/produkt/5409092/gigabyte-radeon-hd6870-102...). Hör ändå inte fläktarna när jag spelar för att jag kör med headset och är ändå så fokuserad. Men om du vill ha tystare och mycket bättre kylning så köp en ny kylare.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Allt under 60 grader är lugnt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood