Permalänk

bygge av baslåda

tjenare jag ska som sagt bygga en baslåda till min bas på mitt hemmabio system men vill ha en större låda eftersom nuvarande är ganska liten och small. basen är 6,5 tum. jag skulle vilja veta mått på en lagom stor låda till en 6,5 tums bas

jag är öppen för alla förslag:)

MVH CagyIceman.

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

du måste ha parametrarna på elementet och hur du ska använda basen och utifrån det bygga lämlig låda

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

6.5 tum är nog inte så lämpligt till en baslåda.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

du måste ha parametrarna på elementet och hur du ska använda basen och utifrån det bygga lämlig låda

tänker du på effekten och impedansen då eller? använder den till musik spel musik osv

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

tänker du på effekten och impedansen då eller? använder den till musik spel musik osv

Lite mer i denna stilen nedan.

Specifikationer

Impedance (Z)
8 ohm
Resonant frequency (fs)
45Hz
Max. frequency range
f3-10,000Hz
Music power
80WMAX
Power rating (P)
50WRMS
SPL (1W/1m)
89dB
Suspension compl. (Cms)
1.23mm/N
Moving mass (Mms)
10g
Mech. Q factor (Qms)
5.54
Electr. Q factor (Qes)
0.32
Total Q factor (Qts)
0.30
Equivalent volume (Vas)
15.5 l
DC resistance (Re)
6 ohm
Force factor (BxL)
7.5Tm
Voice coil induct. (Le)
0.75mH
Voice coil diameter
35.5mm
Voice coil former
Kapton
Linear excursion (XMAX)
±3.25mm
Eff. cone area (Sd)
95cm2
Magnet weight
550g + 17g
Weight
1.52kg

Permalänk

de finns inte så mycket info om basen eftersom de är till ett Philips HTS3370 men

impedans:4 ohm
element: 6.5 tum woofer
frekvensomfång: 40Hz-150Hz

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

de finns inte så mycket info om basen eftersom de är till ett Philips HTS3370 men

impedans:4 ohm
element: 6.5 tum woofer
frekvensomfång: 40Hz-150Hz

Tja enklast är att bygga en sluten låda i lagom storlek,kan funka bra,kan bli dåligt beroende på elementets egenskaper,ger tyvärr sämre verkningsgrad än basreflex.

Permalänk

okej för lådan som den är i nu e ganska liten och smal. vet du något bra mått så ja kan få den fyrkantig istället för rektangulär?

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Tänker du bygga om den för bättre ljud eller bara för utseendet?
Tror nog att Philips har försökt att få till det så bra det bara går, att försöka sig på att förbättra kan bli att försämra om man inte vet alla parametrar, åtminstone Fs, Vas & Qts vilket är det minsta man måste ha för att börja räkna på en låda.

Göra ny låda med samma volym:
Räkna ut innervolymen (bred x höjd x djup) i dm = volym i liter
Portarea (basreflex) (bred x höjd eller (radie x radie x 3,14)

Bygg en ny låda med samma innervolym och gör en passande basreflexport med samma area och längd om sådan finns

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

jag vill ha bättre ljud ifrån den

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

jag vill ha bättre ljud ifrån den

Du kanske (här redigerar jag dit ett "kan", hjärnan inte inkopplad idag...) köpa ett mer lättdrivet element och bygga en låda till detta, helt sonika byta ut den gamla baslådan helt. Tyvärr så har jag inga förslag på element.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

jag vill ha bättre ljud ifrån den

Skaffa större baselement helt enkelt gärna runt 10-12",går inte trycka ut bra bas ur ett 6.5" element,kanske om man kör nån hornbas-konstruktion i så fall.

Permalänk

men jag orkar inte köpa ny bas för då måste ja köpa allt nytt isåfall men kan man inte bygga ny låda då?

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

men jag orkar inte köpa ny bas för då måste ja köpa allt nytt isåfall men kan man inte bygga ny låda då?

Klart du kan men utan elementets egenskaper så är det omöjligt att kunna bygga ett lämplig låda.

Permalänk
Skrivet av Cagyiceman:

jag vill ha bättre ljud ifrån den

köp nytt element tillex 12"

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk

de som ja skrev längst upp var de ända som stod om basen i manualen men om någon hittar något mer om basen hade de vart till jätte stor hjälp för ja har googlat i en kvart utan att hitta nåt:/

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skaffa större baselement helt enkelt gärna runt 10-12",går inte trycka ut bra bas ur ett 6.5" element,kanske om man kör nån hornbas-konstruktion i så fall.

klart det går. jag hade 8 x 6,5 tum i min bil när jag höll på lite med billjud för 10 år sen ungefär ... iofs var det optimerat för dubbeltramp, inte flytta-berg-bio-muller, men nog gick de tillräckligt lågt allt ... ok, man fyller ingen konserthall, men mindre rum går det alldeles utmärkt att bygga med mindre basar ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

de som ja skrev längst upp var de ända som stod om basen i manualen men om någon hittar något mer om basen hade de vart till jätte stor hjälp för ja har googlat i en kvart utan att hitta nåt:/

Borde ju stå tillverkaren och modell på elementet,i så fall kan man väl försöka googla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

klart det går. jag hade 8 x 6,5 tum i min bil när jag höll på lite med billjud för 10 år sen ungefär ... iofs var det optimerat för dubbeltramp, inte flytta-berg-bio-muller, men nog gick de tillräckligt lågt allt ... ok, man fyller ingen konserthall, men mindre rum går det alldeles utmärkt att bygga med mindre basar ...

Du hade alltså 8st 6.5" basar eller var elementet 8x6,5"????

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

klart det går. jag hade 8 x 6,5 tum i min bil när jag höll på lite med billjud för 10 år sen ungefär ... iofs var det optimerat för dubbeltramp, inte flytta-berg-bio-muller, men nog gick de tillräckligt lågt allt ... ok, man fyller ingen konserthall, men mindre rum går det alldeles utmärkt att bygga med mindre basar ...

okej vet du vad måtten är till en låda till 6.5 tums bas är då?

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Borde ju stå tillverkaren och modell på elementet,i så fall kan man väl försöka googla på det.

står de på själva basen när man tagit ut den eller? för isåfall får ja göra de imorrn:P

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

okej vet du vad måtten är till en låda till 6.5 tums bas är då?

Hur ska han/hon kunna veta det utan elementets parametrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

står de på själva basen när man tagit ut den eller? för isåfall får ja göra de imorrn:P

Kanske det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

okej vet du vad måtten är till en låda till 6.5 tums bas är då?

Lådvolymen kan vara allt från 1 liter till tiotals liter beroende på element och typ av låda, finns ett flertal olika typer av lådor. Jag har byggt mycket lådor med 12" element, både i bil och hemma, lådorna varierar mellan 24 - 110 liter, så ingen kan ge dig en optimal lådvolym utan att veta data på elementet, den volym som Philips har på lådan borde fungera bra med det elementet.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Hur du än bygger den så tror jag inte du får bättre ljud. är nog optimerad som den är.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tänkte bara hoppa in och säga att; Det blir inte alltid bättre om du ska bygga egna lådor, en förstor låda kan till och med dämpa högtalaren och en massa effekt försvinner.
Om du ska bygga en ny låda så tycker jag att du ska köpa ett större element. 12"? Köper du lösa element får du ofta med all fakta du behöver. Om du vill vara på den säkra sidan så bygger du i 15mm MDF och kollar upp i faktan du fick med elementet vilken volym så får du en decent låda. Men långt ifrån noga utträknade lådor!!
När lådan är klar så förvänta dig inte super ljud på en gång utan du kanske måste behöva spela den konstant i 100h för att spela "in" baselementet

Lycka till!

edit:
Större area på element flyttar mer luft = mer känsla!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du hade alltså 8st 6.5" basar eller var elementet 8x6,5"????

8 stycken DLS 6.5 tums basar.

till TS: Det är inget som säger att en större låda är bättre. Vill du ha nått som är bättre, köp en färdig sub. En st. 6,5 tum är litet för hemmabio, du behöver flytta mer luft ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag tror att TS får skrota sitt projekt...
Du har en 6.5" bas från ett elgiganten "hemmabiopaket" och vill bygga en ny baslåda och få mer bas. För att kunna bygga en låda som är bättre än den som du redan har så måste du veta elementets Thiele/Small parametrar och dom hittar du på tillverkarens hemsida. Men eftersom tillverkaren av ditt paket inte skriver ut T/S parametrarna på sina element dom använder så kommer du inte att kunna bygga något som låter bättre med det du har.

Mitt råd är att du köper t.ex Peerless SLS10 och sedan en subförstärkare till det och bygger en lämplig låda. Det kommer inte vara billigt, minst 3000kr skulle jag tippa på men att bygga baslådor är inte billigt. Men å andra sidan kommer du då ha en välpresterande subwoofer...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Lådvolymen kan vara allt från 1 liter till tiotals liter beroende på element och typ av låda, finns ett flertal olika typer av lådor. Jag har byggt mycket lådor med 12" element, både i bil och hemma, lådorna varierar mellan 24 - 110 liter, så ingen kan ge dig en optimal lådvolym utan att veta data på elementet, den volym som Philips har på lådan borde fungera bra med det elementet.

Jätte längesedan du skrev detta @foppson men är inne på att bygga en egen sub bas. Har du kvar lite ritningar och namn på element o dylikt som jag kan använda? Gärna den bästa basen du byggt, är ute efter något riktigt bra men inte hittat något jag gillar

Skickades från m.sweclockers.com