Behöver tips och råd ang vattenkylning eller lyftkylning av grafikkort.

Permalänk

Behöver tips och råd ang vattenkylning eller lyftkylning av grafikkort.

Tjena, nu är det såhär att jag har kommit över ett "GeForce GTX 275" där det sitter ett vattenblock färdigmonterat på kylaren.

Då ploppar ju frågorna upp i huvudet om hurvida jag ska köra på vattenkylning eller byta till ett luftkylt alternativ.

Jag har setat i dagarna tre och försök lista ut hur jag skall lösa detta, dom här tre alternativen har jag kommit fram till:

  1. Alternativ 1: Köpa en bra och billig luftkylare som passar på kortet, Tex denna: Zalman vf3000n.

  2. Alternativ 2: Köpa vattenkylningsprylar från nån sida som säljer relativt billigt, tips mottages gärna.

  3. Alternativ 3: Köpa nipplar och en lång vattenslang och sedan sno kallvatten ifrån badrummet.

Alternativ 3 är ju helt klart billigast för mig (dyras för min hyresvärd då vatten ingår i hyran), dock tror folk att det kommer bildas mycket kondens som i sin tur kan skada. Även läckage är dåligt då det är vanligt kranvatten istället för destilerat vatten som då inte leder ström så bra.

Alternativ 2 är väll det bästa egentligen, dock måste jag ju veta vilka grejjer som skall köpas, och det är lätt att det trillar iväg i pris.

Alternativ 1 skulle också funka, där säger dock killen som har haft kortet innan mig att kortet kan pajja.
Här följer en konversation vi hade:

[QUOTE=Person som ägde kortet innan]

Jag:
funkar inte luftkylare bra då?

Han:
på vattenblocket?

Jag:

om man tar bort vattenblocket

Han:
hmm
min stockkylare passade inte på igen iaf

Jag:
lol
vadådå?

Han:
när man tar av kylaren så är kortet som ett jävla badkar
ser ut som en banan fast platt

Jag:
Ah
förstår hur du tänker

Han:
sånt som händern är man kör utan backplate...

Jag:
vore lättast o slippa ta bort det

Han:
definitivt
osäker på ifall kortet är helt om du tar bort blocket

Jag:
Aah
vill ju pilla så lite som möjligt med det

Han:
när jag tog av kyalren var kortet böjt som en ostbåge innan den släppte
lim-kylpasta

[/QUOTE]

Så, vad är bäst tycker ni?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

köp
http://indomo.se/15005-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240-Cu
du ska nog klara dig bra på det inte så farligt pris heller så kan du vattenkyla cpun samtidigt:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

köp
http://indomo.se/15005-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240-Cu
du ska nog klara dig bra på det inte så farligt pris heller så kan du vattenkyla cpun samtidigt:P

har kollat på den där och 1800kr är aldeles för mycket för min budget.
Runt 5-600 kan jag tänka mig att köpa grejjer för.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trance_Nation:

har kollat på den där och 1800kr är aldeles för mycket för min budget.
Runt 5-600 kan jag tänka mig att köpa grejjer för.

Med allt som behövs för att vattenkyla kan jag säga att då e du fuckt då e det bara luft kylare som gäller inget annat.
för 600kr kan du endast få en custom luft kylare ingenting med vatten.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

Med allt som behövs för att vattenkyla kan jag säga att då e du fuckt då e det bara luft kylare som gäller inget annat.
för 600kr kan du endast få en custom luft kylare ingenting med vatten.

Jag lyckades plocka ihop ett eget kitt med pump radiator och fittings för 600 på aquatuning, dock behöver jag ju fortfarande slang och den pumpen behövdes stoppas ner i vatten. Det går dock att lösa med en petflaska brevid datorn som pumpen får husera i.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trance_Nation:

Alternativ 3 <3

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trance_Nation:

Jag lyckades plocka ihop ett eget kitt med pump radiator och fittings för 600 på aquatuning, dock behöver jag ju fortfarande slang och den pumpen behövdes stoppas ner i vatten. Det går dock att lösa med en petflaska brevid datorn som pumpen får husera i.

Det du pratar om nu är något seriöst custom skit det låter inte direkt säkert för datorn att hålla på med petflaskor och pump som verkar vara ordinerad för att användas i akvarium.
Jag tycker du lägger ner ideen om du inte kan spendera dom extra pengarna på riktiga saker, eller om du känner att du vet vad du håller på med go for it.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

Det du pratar om nu är något seriöst custom skit det låter inte direkt säkert för datorn att hålla på med petflaskor och pump som verkar vara ordinerad för att användas i akvarium.
Jag tycker du lägger ner ideen om du inte kan spendera dom extra pengarna på riktiga saker, eller om du känner att du vet vad du håller på med go for it.

Precis vad jag också tänker, Då känns alternativ 1 eller 3 bäst, dock vill jag ju inte pajja kortet genom att byta kylare, och desutom är alternativ 3 billigast.

Frågan är ju då hur jag löser det med kondensen?

Om man inte har sånt högt flöde på vattnet kanske inte vattenblocket blir så kallt?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

Nipplar:
Slangnippen 1/4" 2 st 18.90 kr styck

Slang:
Vattenslang 10 meter 2 st 29.90 kr styck

Totalt : 98kr

behöver dock hitta stoppnipplar att ha på vattenblocket.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

Det löste sig så att jag köpte en Zalman Reserator!

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Skrivet av Trance_Nation:

Det löste sig så att jag köpte en Zalman Reserator!

Är inte dem ganska dyra :S Med tanke på din budget? xD

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Skrivet av YspiloN^:

Är inte dem ganska dyra :S Med tanke på din budget? xD

Inte fasligt, fick den för 700 inkl slangar o kylblock för cpu.
Behöver bara köpa stopfittings nu så inte vattnet sprutar ut ur grafikkortet

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯