Permalänk
Avstängd

amd eller intel

Finns säkert massa trådar om detta.. Men jag och min kompis hade en diskussion angående processorer om "framtida" spel om man säger så
Han säger då att AMD's processorer är med framtids säkra pga att de har 6x och 8x medans intels 2500k är 4x.. Han säger även att spel som BF3 "kräver" 6kärnor vilket jag inte läst någonstans?
Men om jag säger såhär.. Om jag ska bygga en dator som ska funka ett par år fram, helst 3-4 år, vilken processor hade ni rekommenderat?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Intel. tyvärr har amd halkat efter en bit.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Finns säkert massa trådar om detta.. Men jag och min kompis hade en diskussion angående processorer om "framtida" spel om man säger så
Han säger då att AMD's processorer är med framtids säkra pga att de har 6x och 8x medans intels 2500k är 4x.. Han säger även att spel som BF3 "kräver" 6kärnor vilket jag inte läst någonstans?
Men om jag säger såhär.. Om jag ska bygga en dator som ska funka ett par år fram, helst 3-4 år, vilken processor hade ni rekommenderat?

Enl. mig behöver man mer än 4kärnor (8HT funkar fint) för att rulla bf3 bra på en 64player map!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Intel har bättre arch och presterar bättre, men framtiden är oskriven även om intel säger att dem ligger 3 år före alla andra så kan inte dem inte heller se in i framtiden, förhoppningsvis får AMD rätt på buggar och problemen med FX serien så intel får storstryk.

Men för tillfället så är det intel som presterar bättre men till ett högre pris!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

så skulle en intel i5 2500k klara ett par år framåt? Kommer den klara av spel som kräver 6 kärnor och inte 4? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

finns ju inga spel som kräver 6 kärnor än, men vill du vara på den säkra sidan så kan du köra på en Core i7 2600K/2700K som har HT dvs 4 cores/8 threads

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _vanilla:

Enl. mig behöver man mer än 4kärnor (8HT funkar fint) för att rulla bf3 bra på en 64player map!

Så en 6 kärnig AMD skulle kunna prestera bättre?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Så en 6 kärnig AMD skulle kunna prestera bättre?

Kan ju säga att jag inte märker någon skillnad i BF3 jämfört med min brors dator som kör på en i5:a om jag trycker i mitt grafikkort!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohlert90:

Kan ju säga att jag inte märker någon skillnad i BF3 jämfört med min brors dator som kör på en i5:a om jag trycker i mitt grafikkort!

Din processor verkar klockad, är hans klockad eller inte? Ifall jag skulle köra på AMD, skulle man ta en 6kärnig eller 8kärnig?.. Känns som 8kärnor är ganska onödigt? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

att det krävs 6 kärnor är bara skitsnack, räcker med en kärna om den är tillräckligt snabb

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Så en 6 kärnig AMD skulle kunna prestera bättre?

Skrivet av Ohlert90:

Kan ju säga att jag inte märker någon skillnad i BF3 jämfört med min brors dator som kör på en i5:a om jag trycker i mitt grafikkort!

Nja, inte riktigt.. BF3 kanske är ett undantag dock.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Din processor verkar klockad, är hans klockad eller inte? Ifall jag skulle köra på AMD, skulle man ta en 6kärnig eller 8kärnig?.. Känns som 8kärnor är ganska onödigt? :S

Det finns ingen 8kärnig AMD processor... tyvvär.
Bulldozer finns i 2kärnor, 3kärnor och 4kärnor

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

att det krävs 6 kärnor är bara skitsnack, räcker med en kärna om den är tillräckligt snabb

Hoppas du driver.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _vanilla:

Enl. mig behöver man mer än 4kärnor (8HT funkar fint) för att rulla bf3 bra på en 64player map!

HT ger sämre prestanda än utan i BF3 källa - tomshardware 30gpus tested.
Och en Dualcore (i3) presterar lika bra som en fyrkärnig.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _vanilla:

Det finns ingen 8kärnig AMD processor... tyvvär.
Bulldozer finns i 2kärnor, 3kärnor och 4kärnor

Fan snackar du om?

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Din processor verkar klockad, är hans klockad eller inte? Ifall jag skulle köra på AMD, skulle man ta en 6kärnig eller 8kärnig?.. Känns som 8kärnor är ganska onödigt? :S

Den är klockad till 4,2Ghz, Om du vill komma billigt undan köp en AMD PhenomII x6 1100T eller välj Intel.

Skrivet av _vanilla:

Nja, inte riktigt.. BF3 kanske är ett undantag dock.

När det kommer till spel som inte är CPU-krävande så skiljer det inte mer än några enstaka FPS.
Men visst min processor får stryk i benchmarks men med tanke på att jag inte håller på med det så skiter jag i om det skiljer lite hit o dit för jag har fortfarande ett billigare system som kan göra samma arbete fast lite långsammare.

Skrivet av _vanilla:

Det finns ingen 8kärnig AMD processor... tyvvär.
Bulldozer finns i 2kärnor, 3kärnor och 4kärnor

Bryrs ju på vad en kärna egentligen är

fx-81** har ju 4st moduler men 8 "kärnor" enligt AMD och problemet ligger väl i att det inte finns någon branchstandard på vad en kärna är för något!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Den presterar ju som en 4kärnig 2500k, och om man kollar "die-shot" så är det 4moduler, som har två trådliknande kärnor, med delade resurser, alltså motsvarighet till intels HT. Om intel hade varit så dumma så hade dom sagt att deras 6kärniga processorer var 12kärniga.. haha det är ju helt sjukt.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Bulldozer har moduler, som delar vissa saker med andra kärnor. Så den har inte 8 kompletta kärnor. Oavsett kommer du inte se bättre prestanda med en 6 kärnig AMD än med en 2500k, jag är skeptisk till att du någonsin kommer det. Jag skulle helt klart rekommendera intel och du har r

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Nja, inte riktigt.. BF3 kanske är ett undantag dock.

Skrivet av BullZeye:

Finns säkert massa trådar om detta.. Men jag och min kompis hade en diskussion angående processorer om "framtida" spel om man säger så
Han säger då att AMD's processorer är med framtids säkra pga att de har 6x och 8x medans intels 2500k är 4x.. Han säger även att spel som BF3 "kräver" 6kärnor vilket jag inte läst någonstans?
Men om jag säger såhär.. Om jag ska bygga en dator som ska funka ett par år fram, helst 3-4 år, vilken processor hade ni rekommenderat?

Här kan du se hur dom presterar men det är ju bara i benchmarks inte i spel så det stämmer ju inte riktigt på vad du verkar vara ute efter men du får en liten blick på hur dom presterar i alla fall

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Den är klockad till 4,2Ghz, Om du vill komma billigt undan köp en AMD PhenomII x6 1100T eller välj Intel.

När det kommer till spel som inte är CPU-krävande så skiljer det inte mer än några enstaka FPS.
Men visst min processor får stryk i benchmarks men med tanke på att jag inte håller på med det så skiter jag i om det skiljer lite hit o dit för jag har fortfarande ett billigare system som kan göra samma arbete fast lite långsammare.

Bryrs ju på vad en kärna egentligen är

fx-81** har ju 4st moduler men 8 "kärnor" enligt AMD och problemet ligger väl i att det inte finns någon branchstandard på vad en kärna är för något!

Det han undrar över är ju dock framtidssäkerhet, dvs hur den kommer att klara spel om några år, och eftersom grafikkortet allt som oftast flaskar i nya burkar så är det ovesäntligt att de presterar lika idag. Benchmarks säger mer om framtiden i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Bulldozer har moduler, som delar vissa saker med andra kärnor. Så den har inte 8 kompletta kärnor. Oavsett kommer du inte se bättre prestanda med en 6 kärnig AMD än med en 2500k, jag är skeptisk till att du någonsin kommer det. Jag skulle helt klart rekommendera intel och du har r

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar rekommendera processor till folk efter behov och budget.

Höga krav + stor budget = Intel
Höga krav + liten budget = Intel/AMD "låter dem själv leta ut alternativ och sen så ger jag min åsikt"

Medelkrav + liten budget = AMD

Medelkrav + stor budget = AMD med bättre grafikkort

Mamma/pappa/farmor dator = AMD Llano plattform

Det är såhär det ser ut för mig när folk frågar mig vad dem ska köpa för dator.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

så det ni vill komma fram till är att intel i5 2500k är mer framtids säkert än ett fx 6 1100t?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Jag brukar rekommendera processor till folk efter behov och budget.

Höga krav + stor budget = Intel
Höga krav + liten budget = Intel/AMD "låter dem själv leta ut alternativ och sen så ger jag min åsikt"

Medelkrav + liten budget = AMD

Medelkrav + stor budget = AMD med bättre grafikkort

Mamma/pappa/farmor dator = AMD Llano plattform

Det är såhär det ser ut för mig när folk frågar mig vad dem ska köpa för dator.

Fast frågan var vad som är mest framtidssäkert. Och den tycker jag bara har ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Fast frågan var vad som är mest framtidssäkert. Och den tycker jag bara har ett svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Sure Intel för stunden

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

så det ni vill komma fram till är att intel i5 2500k är mer framtids säkert än ett fx 6 1100t?

Kort svar - Ja

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

ok.. då har jag fått svar på frågan.. tackar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd

finns det spel som ni kanske hört talas om eller liknande som kommer behöva mer än 4 kärnor? Min bror försöker få mig att köpa AMDs processor

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

finns det spel som ni kanske hört talas om eller liknande som kommer behöva mer än 4 kärnor? Min bror försöker få mig att köpa AMDs processor

Tror det kommer dröja ett bra tag innan det kommer spel som KRÄVER mer än fyra kärnor.
Spel behöver egentligen bara höga frekvenser än sålänge(väldigt förenklat då om man hade en dual core så skulle man behöva massor av cache och sjuka clocks^^)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

finns det spel som ni kanske hört talas om eller liknande som kommer behöva mer än 4 kärnor? Min bror försöker få mig att köpa AMDs processor

Inte på ett tag. Ta I5:an, du kommer att vara nöjd, även om några år.

Lägg extra pengar på grafikkort, det är där flaskhalsen är.

Permalänk
Medlem

Mest framtidsäkert nu på marknaden Intel i5 2500K (eller 2600K om man vill lägga lite extra) AMD är inte dåliga men Intel är bättre.

Få spel uttnyttjar mer än 2 kärnor, över 4 för privat dator är för det mesta mycket overkill, samt Intels 4 kärnor är oftast snabbare än AMDs 6 på allt utom kanske video konvertering...