Permalänk

Att upgradera eller inte?

Idag sitter jag på ett system som börjar bli gammalt. En 965BE med ett MSI DKA790GX Platinum. Egentligen är jag nöjd och brukar min dator till enbart surf och spel ibland. Vet att Sandy Bridge är hett nu, men känner inte riktigt att behovet finns, men vill samtidigt blåsa lite nytt liv och förlänga livsspannet på mitt system med något år ytterligare.

Det bästa mitt mobo kan ta är ett 1090T, dess är dock svåra att hitta numera och dyra. Ett annat val vore 960T och chansa på upplåsning av kärnor och klocka. 1055T ingen BE alltså enbart HTT klocka. Eller ska jag bara nöja mig med mitt system och köpa helt nytt längre fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du får ju fundera över, behöver du verkligen nya grejer? För webbsurfning och liknande har du ju redan mycket mer prestanda än vad som krävs, och processorn lär ju knappast flaskhalsa ett ensamt GTX460. Jag skulle säga att uppgradering, speciellt till Thuban, är onödiga pengar i sjön. Du kommer knappt märka skillnad i något om du går upp från x4 till x6.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Idag sitter jag på ett system som börjar bli gammalt. En 965BE med ett MSI DKA790GX Platinum. Egentligen är jag nöjd och brukar min dator till enbart surf och spel ibland. Vet att Sandy Bridge är hett nu, men känner inte riktigt att behovet finns, men vill samtidigt blåsa lite nytt liv och förlänga livsspannet på mitt system med något år ytterligare.

Det bästa mitt mobo kan ta är ett 1090T, dess är dock svåra att hitta numera och dyra. Ett annat val vore 960T och chansa på upplåsning av kärnor och klocka. 1055T ingen BE alltså enbart HTT klocka. Eller ska jag bara nöja mig med mitt system och köpa helt nytt längre fram?

Skickades från m.sweclockers.com

klarar du dig så vänta. finns bättre saker att lägga pengar på

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk

Håll ut i några månader till och köp ett grafikkort ur 7000-serien alt ett kepler kort och skaffa ivy-bridge när det kommer, skulle jag ha gjort

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Spelar du BF3 så märks det skillnad med sex-kärnig. Uppgraderade själv från en AMD Quad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Spelar du BF3 så märks det skillnad med sex-kärnig. Uppgraderade själv från en AMD Quad.

Med ett ensamt GTX460 så lär knappast processorn bli någon flaskhals, då man ändå kommer behöva hålla sig till medium. Lite överklockning på den med, så kommer skillnaden bli noll.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Med ett ensamt GTX460 så lär knappast processorn bli någon flaskhals, då man ändå kommer behöva hålla sig till medium. Lite överklockning på den med, så kommer skillnaden bli noll.

Har faktiskt inte tagit upp något som flaskhals?

Kolla här: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt... Sex-kärniga har lägre klockfrekvens än 980. Glöm inte att man kan klocka grafikkortet också.

Permalänk

CPU:n min är milt överklockad till 3.7@1.385, så känns som att det finns utrymme för mer. Har dock inte haft tid till att pilla mer med det. GTX 460:n är klockad från fabrik och sen har jag klockad ytterligare till samma nivå som 460FTW. Spelar just nu Skyrim och Dawn of War2 när jag hinner. Skulle gärna villja ta upp BF3 också med tiden. Blir inte så mycket tid över när man är pappa.

Frågan är skulle min CPU flaska ett ATI 7000 eller Kepler tro? Tanken är att skaffa större skärm med tiden dessutom. Just nu kör jag på 1680x1050 i upplösning, så alla spel flyter riktigt bra. Men går man upp till 1920x1080 så blir det annat.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

CPU:n min är milt överklockad till 3.7@1.385, så känns som att det finns utrymme för mer. Har dock inte haft tid till att pilla mer med det. GTX 460:n är klockad från fabrik och sen har jag klockad ytterligare till samma nivå som 460FTW. Spelar just nu Skyrim och Dawn of War2 när jag hinner. Skulle gärna villja ta upp BF3 också med tiden. Blir inte så mycket tid över när man är pappa.

Frågan är skulle min CPU flaksa ett ATI 7000 eller Kepler tro? Tanken är att skaffa större skärm med tiden dessutom. Just nu kör jag på 1680x1050 i upplösning, så alla spel flyter riktigt bra. Men går man upp till 1920x1080 så blir det annat.

Jag skulle nog köra vidare på din nuvarande rigg och satsa på en helt ny burk om ett år eller två. Eller när du känner att du inte kan spela det du vill. Men det är ju så klart upp till dig själv

Skickades från m.sweclockers.com