Permalänk
Inaktiv

24'' eller 27'' + Köpråd

Hej alla Sweclockers medlemmar!

Jag beställde en dator under jullovet och kommer få hem denna inom kort (längtar)! Jag har tidigare haft en laptop som jag suttit med och har därför endast gamla datorskärmar så nu tänkte jag passa på att köpa en ny skärm, uppskattar verkligen kommentarer och förslag!

De jag funderat på:

24'': http://www.inet.se/produkt/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe

27'': http://www.inet.se/produkt/2203192/benq-tft-27-g2750

Jag har satsat på en lägre prisklass, någon som har erfarenheter utav dessa skärmar? Det enda omdömet 27''aren fått på inet var negativt.
Planen är att se på film, spela spel och diverse saker.
Finns det något negativt med en större skärm?

Tack på förhand!
Mvh
Vilhelm

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig personligen köpa en TN 27", förmodligen är det så illa att du kommer se skiftningar i bilden för att betraktningsvinklarna är så kassa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle satsat på 24"-arn. Eftersom de ändå har samma upplösning, så kommer du inte se mer saker på 27"en, utan bara se sakerna större. Detta kommer leda till att du behöver ställa skärmen längre ifrån dig, vilket är onödigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Jag skulle aldrig personligen köpa en TN 27", förmodligen är det så illa att du kommer se skiftningar i bilden för att betraktningsvinklarna är så kassa.

Skrivet av Leifson:

Jag skulle satsat på 24"-arn. Eftersom de ändå har samma upplösning, så kommer du inte se mer saker på 27"en, utan bara se sakerna större. Detta kommer leda till att du behöver ställa skärmen längre ifrån dig, vilket är onödigt.

Skit snack, jag undrar om de som ser ner på en 27" i 1920x1080 verkligen har fått erfara att se på en. Min 27" är hur bra som helst och jag ångrar inte en sekund att jag uppgraderade från 24" till 27"

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kare:

Skit snack, jag undrar om de som ser ner på en 27" i 1920x1080 verkligen har fått erfara att se på en. Min 27" är hur bra som helst och jag ångrar inte en sekund att jag uppgraderade från 24" till 27"

Med den filosofin borde väl en 50" TV vara bästa skärmen..? Samma upplösning betyder ju samma antal pixlar, vilket innebär att den enda skillnaden på en större skärm är att pixlarna blir större, vilket gör att på samma avstånd blir skärpan sämre.

EDIT: Och jag har testat båda, länge och väl.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Kare:

Skit snack, jag undrar om de som ser ner på en 27" i 1920x1080 verkligen har fått erfara att se på en. Min 27" är hur bra som helst och jag ångrar inte en sekund att jag uppgraderade från 24" till 27"

Och hur mycket sa du att din kostar?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 27" LED (tyvärr med TN-panel) men jag ångrar inte att jag tog steget upp från 25".
Ok, jag hade inte så mycket val då min gamla skärm började ryka

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jag skulle satsat på 24"-arn. Eftersom de ändå har samma upplösning, så kommer du inte se mer saker på 27"en, utan bara se sakerna större. Detta kommer leda till att du behöver ställa skärmen längre ifrån dig, vilket är onödigt.

Håller med helt. Hade kört på 24"-skärmen.
Enda anledningen att välja den större skulle väl vara om den mest skall användas till film. Men då skulle jag nog satsat på en TV istället.

Permalänk
Inaktiv

Herregud vilken respons! Uppskattas verkligen!
Tack för tipsen angående 24'' men ni snackar om TN och hur dåligt det är i en 27''. Skärmen med 24'' har ju också TN, vad innebär detta och varför inte TN?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185787:

Herregud vilken respons! Uppskattas verkligen!
Tack för tipsen angående 24'' men ni snackar om TN och hur dåligt det är i en 27''. Skärmen med 24'' har ju också TN, vad innebär detta och varför inte TN?

TN är den billigaste paneltypen, och den har likt de andra paneltyperna sina brister. Halvkassa betraktningsvinklar är en av dem, och det blir tydligare ju större skärm man har. Fördelen med TN är dock att skärmarna blir billiga som fan. Sitter själv med 24" TN, inga problem alls. Inte för den superkräsne proffsfotografen dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Länkarna fungerar inte för mig, nån annan?

Permalänk

Förutsatt att du redan har en skärm tycker jag du kan vänta och spara ihop till en riktig skärm. En IPS-skärm är att rekommendera, den kostar en del men fantastisk färgåtergivning ger bättre grafik än ett nytt grafikkort.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Skrivet av Leifson:

TN är den billigaste paneltypen, och den har likt de andra paneltyperna sina brister. Halvkassa betraktningsvinklar är en av dem, och det blir tydligare ju större skärm man har. Fördelen med TN är dock att skärmarna blir billiga som fan. Sitter själv med 24" TN, inga problem alls. Inte för den superkräsne proffsfotografen dock.

Haha, okej det låter bra. Det sprutar inte direkt pengar ur rumpan på mig och jag är inte särskilt kräsen. Jag kör på:
http://www.inet.se/produkt/2203072/b...t-24-g2420hdbe

Tack för alla svar, tråden kan låsas om någon mod känner för det!

Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur långt ifrån skärmen man sitter. Ju längre bort ju större skärm behövs för att uppnå samma effekt, vist vanan spelar också roll, är man van vi en större skärm så är det ju skillnad på det, men skärpan blir sämre om man sitter närmare den.
I och med att du vet hur stora panelerna är, så mät lite på ditt skrivbord och jämför hur stor FOV du kommer få på de olika skärmarna...

Ett tips från mig:
Om du nu har någon gammal skärm du kan använda, så gör det tills du ha råd att köpa en bra skärm istället för någon billig TN skit. Lägg ner lite pengar och skaffa en skärm med IPS/VA panel. Skärmen är ju den del av datorn man byter mest sällan samt det är väl den delen man använder mest. Visst har väl TN skärmarna blivit bättre sen jag sist hade en. Men när jag bytte till den BenQ FP241W som jag köpte för 4 år sedan (nypris 7000:- ) så var det som natt och dag mellan dem. Skulle aldrig mer vilja ha en TN skärm längre när man väl har använt något annan teknik på skärmen.
Så lägg så mycket du kan på skärmen och undvik TN är mina råd. Du kommer inte att ångra dig (vilket du kommer att göra om du nu skaffar en TN och byter upp dig i framtiden).

Otroligt prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255

Permalänk
Avstängd

Köp 27".

Eftersom att du per automatik flyttar dig längre från skärmen är betraktningsvinklarna inget problem. Du får bara en bättre ergonmisk situation eftersom det är mer hälsosamt för ögonen med större avstånd.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra! finns billigare IPS skärmar ute nu i 24-23" klassen och vilken skillnad du kommer känna från TN.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite om det är okej och undrar om det finns nån 27" ips skärmar för max 2500?

Permalänk
Skrivet av lumpan2:

lånar tråden lite om det är okej och undrar om det finns nån 27" ips skärmar för max 2500?

Nä det gör det inte 27" ips kostar minst ca: 5000kr.
Det finns dock 24" skärmar med ips för det priset.
Här är en 24" e-ips för 2690kr http://www.inet.se/(F(N5k3AnKPfrAc54Cu9pMPfYrtPsYRHvoO6UmRBPb...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Med den filosofin borde väl en 50" TV vara bästa skärmen..? Samma upplösning betyder ju samma antal pixlar, vilket innebär att den enda skillnaden på en större skärm är att pixlarna blir större, vilket gör att på samma avstånd blir skärpan sämre.

EDIT: Och jag har testat båda, länge och väl.

Att lira på en 50" är däremot för stort för då är texter och annat svårt att tyda. Men kan lova att du inte märker någon skillnad när det kommer till text på en 24" och en 27" bara för att skärmen är lite större.

Skrivet av multicore:

Och hur mycket sa du att din kostar?

Nu har jag i för sig en rätt påkostad 27" skärm men det är inte extremely yber super skillnad på en påkostad och en billig.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!