Permalänk
Medlem

Överklocka datorn?

Tänkte överklocka mitt Radeon HD 6700 grafikkort. Och även min pcu AMD athlon x2 3.0 ghz. Vet att det kanske inte bli mycket till överklocknig! Men kul att bara göra det innan jag byter moderkort och processor. Men grafikkortet har ett pogram där man justera allt möjligt och även överklocka där, vill bara då veta om det är risk för crash/brand osv? Alltså eller ska man ta det i bios? Har aldrig gjort detta tidigare så vill vara försiktig innan jag gör det, speciellt med grafikkortet. Tack på förhand!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan du inte klocka i BIOS så gör det i CCC eller vilket program det nu va du hade sett
Se till att hålla dig under 90 grader i konstant användning så ska allt förhoppningsvis gå bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Grafikkortet kan du inte klocka i BIOS så gör det i CCC eller vilket program det nu va du hade sett
Se till att hålla dig under 90 grader i konstant användning så ska allt förhoppningsvis gå bra

Okej det ska jag se till! tack

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Om någon nu läser denna tråd ännu så skulle jag vilja ha hjälp med att överklocka den. Gick in i bios osv men vågar inte riktigt göra det själv, och har kollat på youtube lite också. Men spelar det någon roll vilken processor man överklockar gör man samma på alla? Och måste man göra allt manuellt eller fixar det sig automatiskt? Sen grafikkortet, gick in i CCC pogrammet och gjorde en aouto tune och sedan lät den köra en koll och sen var det klart, tog lixom bara 15 sekunder att göra det och märkte ingen skillnad och såg ingen skillnad heller, så gjorde jag det rätt eller ska jag göra något annat? För övrigt så är det en AMD athlon xII prossecor och HIS Radeon 6700 1gb grafikkort.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Det finns mycket man behöver tänka på när man överklockar sin processor. Om du bara vill ta upp frekvenserna ett litet snäpp så är det väl bara att dra lite i base clock, annars kan du få börja peta runt i volter och multiplikator osv. Kolla in denna guiden. http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-overclock-athlon,2...