Den allra lättaste guiden att OCa (helt svensk)

Permalänk
Medlem

Den allra lättaste guiden att OCa (helt svensk)

Tja blivit mer och mer intresserad av att Överklocka min dator, har försökt mig in på de förut men tagit stopp pga jag inte ALLS har den blekaste aning hur man klockar manuellt (så som man ska göra)
jag började nyss med att OCa mitt 5850 till 850/1200 vilket höjde mina FPS rätt mycket faktiskt (iaf i MSI Kombustor) från min:15 till min:22 och max:134 till max:176

men nu vill jag dra en OC på min CPU och jag har läst SweC guiden två gången men den säger b.la inget om BLCK Frequency som är en av "huvusakerna" man ska ändra vad jag förstått.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Så jag frågar er som inte hade någon bekant som kunde överklocka, vilka guider följde ni och hur förstod ni vad ni skulle börja ändra? jag är tyvärr den mest kunniga inom datorer av mina vänner så jag har ingen att vända mig till

kan jag köra denna guide för i7or på min i5?
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/

ber om ursäkt och jag vet att det finns säkert tusen trådar men ingen lik denna vad jag hittade, utan hittade mer resultat och sedan folk som hade redan kunskaper smått men hur man skulle "finjustera" att de inte får Bluescreens etc.

edit: sedan hur högt man vågar ändra Voltage och dylikt med en CPU, vet nu att grafikkort så kan voltage v1.3 och v1.31 vara avgörande att de bränns eller inte så där ska man va försiktig vad jag förstått

har ett Asrock P55 Deluxe kort, hörde någon här på SweC sa att de fanns en Asrock guide men frågade var man hittar den och fick aldrig något svar.

mvh//

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Tja blivit mer och mer intresserad av att Överklocka min dator, har försökt mig in på de förut men tagit stopp pga jag inte ALLS har den blekaste aning hur man klockar manuellt (så som man ska göra)
jag började nyss med att OCa mitt 5850 till 850/1200 vilket höjde mina FPS rätt mycket faktiskt (iaf i MSI Kombustor) från min:15 till min:22 och max:134 till max:176

men nu vill jag dra en OC på min CPU och jag har läst SweC guiden två gången men den säger b.la inget om BLCK Frequency som är en av "huvusakerna" man ska ändra vad jag förstått.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Så jag frågar er som inte hade någon bekant som kunde överklocka, vilka guider följde ni och hur förstod ni vad ni skulle börja ändra? jag är tyvärr den mest kunniga inom datorer av mina vänner så jag har ingen att vända mig till

kan jag köra denna guide för i7or på min i5?
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/

ber om ursäkt och jag vet att det finns säkert tusen trådar men ingen lik denna vad jag hittade, utan hittade mer resultat och sedan folk som hade redan kunskaper smått men hur man skulle "finjustera" att de inte får Bluescreens etc.

edit: sedan hur högt man vågar ändra Voltage och dylikt med en CPU, vet nu att grafikkort så kan voltage v1.3 och v1.31 vara avgörande att de bränns eller inte så där ska man va försiktig vad jag förstått

har ett Asrock P55 Deluxe kort, hörde någon här på SweC sa att de fanns en Asrock guide men frågade var man hittar den och fick aldrig något svar.

mvh//

Tja det bästa du kan göra är ju att köra en snabbsökning på google t.ex. "overclocking i5 750" i ditt fall. Då hittar du säkert en bra många stora hemsidor som har gjort schyssta överklockningar och där dom ofta skriver precis vad dom har gjort, efter det blir det himla lätt att hitta allt i bios och prova sig fram. Om du nu inte vet så mycket så håll dig till det som dom brukar skriva är en säker klockfrekvens.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Du har tur det finns en guide till lynnfield också. http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...

Permalänk
Medlem

förlåt om de fattas bokstäver, mitt tangentbord är lite smått trasigt, ska stå HELST inte HELT :/

Cyremylife, jo men de känns inte som de går grundligt igenom vad jag läser, dom skriver t.ex. Multiplier QPI etc. men hittar inget av om i bios, sen när jag googlar om de, så hittar jag samma sak fast de går under annat namn på mitt mobo.

Jocke92, den är inte postad i FAQet på OC här i SweC eller så missade jag den helt hittade i7 som närmast
tack ska kolla igenom den!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Guiden för lynnfield ovan är superb!
Sen tror jag du få känna dig fram, jag gjorde min första 24/7-klock efter den och det är datorn i sign.
Jag ville inte slå nått rekord, men hade läst om att det fanns en stor buffert att klocka på för i5 750, så jag siktade på 3,4 vilket vore ca:25%
För att nå dit så följde jag guiden och kollade tempen vid 3,0....3,2.....och till sist 3,4! 3,4ghz var oxå ganska bra för mig med 1333mhz minnen då de blev "överklockade" med ca:50mhz till 1372mhz (eller va det nu blev...)
Minns inte exakt men BASKLOCK 170x20 tror jag och minnen i 8:10 eller nått sånt...(guiden visar...)
Jag ville inte pilla med vcore o.s.v. när jag kände att en 24/7-klock kunde duga runt 3,4
Vad jag förstår så kan en del behöva höja spänningen från kanske 3,6-3,8 för att nå vidare, om jag skulle prova skulle jag offra en lördag och ta det steg för steg!
Det är väl en maxklock som du är ute efter vad jag förstår?

Det var bara att tänka efter lite innan min "smygklock" - det har puttrat och gått sedan dess!
Kan vara mer tålamodsprövande att hitta maxklock, men du har en relativ enkel processor att klocka!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

förlåt om de fattas bokstäver, mitt tangentbord är lite smått trasigt, ska stå HELST inte HELT :/

Cyremylife, jo men de känns inte som de går grundligt igenom vad jag läser, dom skriver t.ex. Multiplier QPI etc. men hittar inget av om i bios, sen när jag googlar om de, så hittar jag samma sak fast de går under annat namn på mitt mobo.

Jocke92, den är inte postad i FAQet på OC här i SweC eller så missade jag den helt hittade i7 som närmast
tack ska kolla igenom den!

Glöm inte att använda "citera knapparna" Såg faktiskt inte den heller men det borde ju funka bra, sålänge du inte höjer v-core förmycket eller kör för hög frekvens på minnena så brukar det gå bra;) qpi:n behöver du inte bry dig om du inte sätter dig in mer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Guiden för lynnfield ovan är superb!
Sen tror jag du få känna dig fram, jag gjorde min första 24/7-klock efter den och det är datorn i sign.
Jag ville inte slå nått rekord, men hade läst om att det fanns en stor buffert att klocka på för i5 750, så jag siktade på 3,4 vilket vore ca:25%
För att nå dit så följde jag guiden och kollade tempen vid 3,0....3,2.....och till sist 3,4! 3,4ghz var oxå ganska bra för mig med 1333mhz minnen då de blev "överklockade" med ca:50mhz till 1372mhz (eller va det nu blev...)
Minns inte exakt men BASKLOCK 170x20 tror jag och minnen i 8:10 eller nått sånt...(guiden visar...)
Jag ville inte pilla med vcore o.s.v. när jag kände att en 24/7-klock kunde duga runt 3,4
Vad jag förstår så kan en del behöva höja spänningen från kanske 3,6-3,8 för att nå vidare, om jag skulle prova skulle jag offra en lördag och ta det steg för steg!
Det är väl en maxklock som du är ute efter vad jag förstår?

Det var bara att tänka efter lite innan min "smygklock" - det har puttrat och gått sedan dess!
Kan vara mer tålamodsprövande att hitta maxklock, men du har en relativ enkel processor att klocka!

Tack det ger ju mig hopp
nej nej jag är inte ute efter rekord klock vill ha bättre FPS i spel bara i stort sett sett på benchmarks där i5an överklockas och ökar prestanda 20%, bara de att jag inte vet var ja ska börja, mitt mobo har inställning färdigt vid 3.6GhZ fast å startar inte datorn alls, får ingen bild
men ska följa guiden punkt för punkt å hoppas på de bästa lovar att uppdatera när jag lyckats!

Skrivet av Curemylife:

Glöm inte att använda "citera knapparna" Såg faktiskt inte den heller men det borde ju funka bra, sålänge du inte höjer v-core förmycket eller kör för hög frekvens på minnena så brukar det gå bra;) qpi:n behöver du inte bry dig om du inte sätter dig in mer.

mjo men 2 svar går svara på lätt och gav ju svar till två samtigt
aha ok bra att veta, men ska följa guiden å hoppas på de bästa som sagt, kommer med update efter mina försök.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nico.v:

har ett Asrock P55 Deluxe kort, hörde någon här på SweC sa att de fanns en Asrock guide men frågade var man hittar den och fick aldrig något svar.

mvh//

Kan det månne vara denna du söker efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

inte omöjligt
synd att de inte är desamma för alla verkar de som :/ de är ju nya bios saken på den där guiden ^^

har en fråga också, mina XMS3 1600MhZ minnen körs i 9-9-9-24, under står det "e "DIMM1: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 2 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)"
alltså ifall jag sätter dom på 8-8-8-22 så kommer de köras i 592mhz alltså?

men just nu körs dom ju i 666mhz verkar de som (om timing saken stämmer) fast everest säger att de körs i 1333mhz, om ja inte minns fel så räknade man med DDR2 minnen iaf att om man hade 800mhz minnen stod de 400 och de va att man gångra med 2, är det samma med ddr3 att står de 666mhz så är de 666*3 då blir de ju högre än 1600 tom. så är mina minnen överklockade redan? :S hmm

edit:
Detta med Multiplier, ställde in den på 20, läste nu att den inte ska va på 20 hela tiden utan bara när de behövs, så jag kan ha multiplier på Auto?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nico.v:

men just nu körs dom ju i 666mhz verkar de som (om timing saken stämmer) fast everest säger att de körs i 1333mhz, om ja inte minns fel så räknade man med DDR2 minnen iaf att om man hade 800mhz minnen stod de 400 och de va att man gångra med 2, är det samma med ddr3 att står de 666mhz så är de 666*3 då blir de ju högre än 1600 tom. så är mina minnen överklockade redan? :S hmm

Inte riktigt, det är *2 för DDR3 också, DDR står för Double Data Rate, 3:an anger versionen på standarden.

Permalänk
Medlem

drog upp BLCK till ~160 från 133 så jag fick DDR 1600, fick mycket bättre i alla benchmarks ja körde å så men datorn fastna till ibland helt random, mest när man surfa å så. kom upp först i 3.4 ghz fast mina minnen kördes då i 1743mhz ist för 1600mhz sedan när jag va på en 3.0-3.1ghz så hade jag 1600 minnen fast fortf. stannade datorn upp random och frös till.

jag har lekt mest med grafikkortet i Furmark/3dmark och kommit fram till 800/1150(standard volt) är högsta klocken för mig annars blir de massa sträck och man kan inte göra ett shit.

övervolt undervolt minnen eller vad är felet att de fastnar, knappast att klocken var för hög.

edit:
800:1150 går inte köra ifall jag har TV inkopplat blir sträck och fuckar ur där då, via HDMI

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Gå in och ändra minnesmultiplikatorn så att dina minnen hamnar runt 1600 plus/minus 100 mhz (använd miniräknare och papper vid sidan av och räkna fram lite olika inställningar vid olika BCLK nivåer....)

Sen har du väl följt guiden och stängt av alla energisparfunktioner som c1e o.s.v.???

Vad säger temperaturen?

Vad har du för kylare?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Hur har det gått för dig?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.