Hjälp med att välja processor cirka 1000 kr.

Permalänk

Hjälp med att välja processor cirka 1000 kr.

Jag hade tänkt att bygga mig en dator för första gången. Min totala budget ska ligga på cirka 5000 (möjligen 6000 men helst närmare 5) för

  • Processor - cirka 1000 kr

  • Kylare

  • Moderkort (med alla senaste anslusningar så som USB 3.0, HDMI osv.) - cirka 800 kr

  • Minne - cirka 500 kr

  • Hårddisk (500 GB) - cirka 700 kr

  • SSD (lagom stor för windows 7/8) - cirka 700 kr

  • Chassi - cirka 600 kr

  • Nätaggregat

Eftersom att jag inte är insatt i vad respektive delar kostar så kanske min budgetplan är helt åt h*lvete. Någon som är bättre insatt får gärna gör upp en ny budgetplan för cirka 5000 kr.

För detta pris vill ja ha en så snabb dator som möjligt (ju snabbare ju bättre) som ska användas till att chatta, släktforska surfa, se på film/TV-serier/playkanaler, Lyssna på musik (Spotify), Skanna in foton och kanske möjligtvis lite Photoshop.

För att datorn inte ska bli långsam är det av stor vikt att processorn är snabb. Jag vill även att den ska hålla i cirka två år innan man bör uppgradera något.

I denna tråd vill jag ha hjälp med att välja en processor.

Mina frågor ät följande:

  1. Hur mycket bör processorn ligga på i pris i mitt fall?

  2. Får man en hyfsad processor för cirka 1000 kr?

  3. Vilken processor är bäst för cirka 1000 kr?

  4. Vilken processor är bäst i mitt fall?

  5. Är 1000 kr kanske lite väl häftigt för det jag ska ha datorn till? eller jag kanske bör välja en ännu dyrare processor?

  6. Får man mer prestanda för pengarna genom att välja AMDs processorer (för cirka 1000 kr) än Intels dito (för samma summa)?

Utvärdera gärna svaren lite.

EDIT
Som det ser ut nu så kommer jag troligtvis att INTE skaffa något extra grafikkort. Den inbyggda grafiken duger för mina behov, pengarna läggs istället på CPUn eller nåt annat som får datorn att bli snabbare. Jag ser därför helst att ingen rekommenderar grafikkort i sina inlägg.

Permalänk
Avstängd

1. Hur mycket bör processorn ligga på i pris? - Beror på om du ska ha AMD eller Intel
2. Vilken processor är bäst i mitt fall? - Bästa processorerna för tillfället är Intel (i5, i7)
3.Vilken processor är bäst för cirka 1000 kr? - Blir nog nån AMD isf.
4. Är AMDs processorer generellt billigare (mer prestanda för pengarna) än Intels dito? - AMD är billigare. Intel är bättre

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinAsplund:

Ska jag sätta ihop en kundvagn?

Ett hett-tips är att satsa på en SSD! Det gör SJUKT mycket, t.om en 1,6ghz atom processor kan verka snabb när man har en ssd

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Ska jag sätta ihop en kundvagn?

Kör!

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

4. Är AMDs processorer generellt billigare (mer prestanda för pengarna) än Intels dito? - AMD är billigare. Intel är bättre

Om jag bara frågar om man genom att välja AMD får bättre (snabbare) processor för pengarna hade svaret blivit AMD då?

Permalänk

1000kr minne? Det blir jävulst mycket minne..

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

1000kr minne? Det blir jävulst mycket minne..

Ok, jag drog bara till med något, är inte insatt i vad respektive delar kostar. Dock börjar det klarna lite mera nu. Vad bör minnen ligga på då? självklart ska jag kolla upp vad priset på minnen ligger på också. Detta är ju första gången jag ger mig in i nåt sånt här som att sätta ihop en egen burk.

Update
Efter en snabbkoll på DDR3 minnen 4 GB på prisjakt så ser jag att dem bara ligger runt 100-500 kr. Ska ändra i min budgetplan ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Om jag bara frågar om man genom att välja AMD får bättre (snabbare) processor för pengarna hade svaret blivit AMD då?

oftast får man mer prestanda för pengarna när man har en budget liknande din genom att köra amd då även moderkorten oftast är lite billigare också då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinAsplund:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1335548/swec

Satsa på att köpa begagnad HDD eller vänta lite.. Dom är svindyra för tillfället!

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
- Bra med mycket minne billigt också!

MSI A75MA-P35
- Fint moderkort, bra kvalité och möjlighet till ett grafikkort (PCI-E).

AMD Athlon2 X4 631 2.6GHz FM1
- Prisvärd processor, kan klockas till ~4GHz utan problem.

Fractal Design Core 1000 Svart
- Bra chassi att bygga i, smidigt och lätt. Mycket bra kvalité för pengarna.

Corsair CX 430W V2 80+
- 80+ Bronze certifierat

OCZ SSD Agility 3 120GB
- Ruggit snabb SSD, bra med 120GB för då får hela adobe-serien plats med win7/8, och lite filer

KFA2 GeForce G210 1024MB Passivt
- Tyst grafikkort, borde klara av att rulla 1080p filmer, och leka lite i photoshop med, kan uppgraderas senare.

Edit:
Köper du istället ex. ett gtx460 kan du spela typ bf3 på medium i flytande fps

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1335548/swec

Satsa på att köpa begagnad HDD eller vänta lite.. Dom är svindyra för tillfället!

Varför är HDD svindyra just nu? Har hört att dem är extra dyra nu men inte fattat varför? beror det på översvämningen i Thailand och på höjd skatt på lagringsmedium? när i så fall bör priset normaliseras?

Skrivet av _vanilla:

KFA2 GeForce G210 1024MB Passivt
- Tyst grafikkort, borde klara av att rulla 1080p filmer, och leka lite i photoshop med, kan uppgraderas senare.

1080p är det full HD? Hitintills har jag aldrig haft något separat grafikkort och jag har varit nöjd med det inbyggda. Kanske bättre att satsa på en bättre processor eller ett bättre chassi?

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Edit:
Köper du istället ex. ett gtx460 kan du spela typ bf3 på medium i flytande fps

Kanske ska tillägga i första inlägget att jag inte spelar några som helst spel och kommer inte att göra heller. Så något BF3, WOW, CS, FPS osv. ska datorn inte användas till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinAsplund:

Varför är HDD svindyra just nu? Har att dem är extra dyra nu men inte fattat varför?

1080p är det full HD? Hitintills har jag aldrig haft något separat grafikkort och jag har varit nöjd med det inbyggda. Kanske bättre att satsa på en bättre processor eller ett bättre chassi?

HDD är svindyra för att det har varit översvämmingar i fabrikerna @ Thailand.

Ja, det är det. Satsa på denna CPU istället: http://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1

/Albin

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

HDD är svindyra för att det har varit översvämmingar i fabrikerna @ Thailand.

När kommer priset att normaliseras?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartinAsplund:

När kommer priset att normaliseras?

Det har börjat sjunka nu men dom tror att det kommer ta till Q4 2012 innan vi ser samma priser som innan (1TB för runt 500-600kr)

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Tyst matx system:
Det ända som fattas är en hdd vilket jag skulle köpa begagnat då ny priserna är alldeles för höga.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1335589/2012-01-07

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk

Vad är för- och nackdelarna med de olika alternativen nedan?
Vilket passar bäst för mina behov? Billigare CPU och ett grafikkort eller CPU med integrerad grafik? Har alla processorer integrerad grafik? eller alla moderkort kanske har integrerad grafik?

  1. AMD A8 X4 3870K 3,0Ghz FM1 - http://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1
    eller

  2. KFA2 GeForce G210 1024MB Passivt - http://www.inet.se/produkt/5409305/kfa2-geforce-g210-1024mb-p...
    +
    AMD Athlon2 X4 631 2.6GHz FM1 - http://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...

Någon som kan detta med grafik kan kanske förklara lite snabbt

Permalänk

bra cpu + dåligt grafikkort ska du ha.

Vilket som helst klarar utav 1080p nu för tiden.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Jag hade tänkt att bygga mig en dator för första gången. Min totala budget ska ligga på cirka 5000 (möjligen 6000 men helst närmare 5) för

  • Processor - cirka 1000 kr

  • Kylare

  • Moderkort (med alla senaste anslusningar så som USB 3.0, HDMI osv.) - cirka 800 kr

  • Minne - cirka 500 kr

  • Hårddisk (500 GB) - cirka 700 kr

  • SSD (lagom stor för windows 7/8) - cirka 700 kr

  • Chassi - cirka 600 kr

  • Nätaggregat

Eftersom att jag inte är insatt i vad respektive delar kostar så kanske min budgetplan är helt åt h*lvete. Någon som är bättre insatt får gärna gör upp en ny budgetplan för cirka 5000 kr.

För detta pris vill ja ha en så snabb dator som möjligt (ju snabbare ju bättre) som ska användas till att chatta, släktforska surfa, se på film/TV-serier/playkanaler, Lyssna på musik (Spotify), Skanna in foton och kanske möjligtvis lite Photoshop.

För att datorn inte ska bli långsam är det av stor vikt att processorn är snabb. Jag vill även att den ska hålla i cirka två år innan man bör uppgradera något.

I denna tråd vill jag ha hjälp med att välja en processor.

Mina frågor ät följande:

  1. Hur mycket bör processorn ligga på i pris i mitt fall?

  2. Får man en hyfsad processor för cirka 1000 kr?

  3. Vilken processor är bäst för cirka 1000 kr?

  4. Vilken processor är bäst i mitt fall?

  5. Är 1000 kr kanske lite väl häftigt för det jag ska ha datorn till? eller jag kanske bör välja en ännu dyrare processor?

  6. Får man mer prestanda för pengarna genom att välja AMDs processorer (för cirka 1000 kr) än Intels dito (för samma summa)?

Utvärdera gärna svaren lite.


Ett rimligt förslag.

Permalänk
Medlem

Ingen har skrivit det rätt ut men du skriver inget om grafik kort i specifikationen, dock så snackas det om det, dock har du ett krav på modekort med hdmi, vilket du inte har nytt av då moderkortets inbyggda grafik kort är ytterst dåligt, du ansluter ju ändå till grafik kortet så den anslutningen är inte riktigt relevant imo. Ett tips för att det ska vara lättare att följa är att uppdatera detta ^^

Du har skrivit kylare, och det är under processor så ska man anta processor kylare? Eller bara allmänt i chassit? Ska du inte klocka så brukar original kylare + chassi fläktar räcka (dock brukar original processor kylare låta mkt!).

Ett tips är att inte snåla för mkt på chassit då det är något du kan ha i all framtid (i teorin iaf) Ett bra tips är att ta något stilrent med rätt så bra ljuddämpning (ljudnivån är något många glömmer!), det är lätt att falla för "fräckare" chassin men kanske inget man vill ha särskilt länge?

Sen en förtydligande varför hårddiskar är dyra. Översvämning = förlorad produktion. Företag har avtal = de tar alla hårdiskar de har varit lovade enligt av tal, och eftersom de inte fick det de skulle de månaderna översvämningen påverkade produktionen får de nu de i efterhand = brist på lösa hårddiskar = dyrt för konsument. Hårddiskar uppskattas att vara på normal pris ca ett år efter händelsen, så hösten 2012. Dock är de inte säkert de kommer ner i samma priser då ssd kommer hårt + tillverkarna blir färre.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

bra cpu + dåligt grafikkort ska du ha.

Vilket som helst klarar utav 1080p nu för tiden.

Ok, vad jag har försått så är det bästa för mig att lägga pengarna på CPU istället för grafikkort. Men är det processorn som kommer att sköta grafiken i min burk eller sitter grafiken på moderkortet? eller är det olika från modell till modell av CPU/modekort?

Alltså är det moderkortet eller CPUn som har integrerad grafik eller finns det både och? tex. om man kollar på följande processor så står det inget om integrerad grafik.

Jag menar eftersom att jag troligtvis inte kommer att skaffa ett separat grafikkort så måste ju grafiken skötas på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda i dagens läge är att köpa cpu mässigt amd phenom II x4 960T eftersom det finns en chans att du kan låsa upp cpun till 5-6kärnor dom säljer den väldigt billigt på cdon just nu med SWEC rabatt.
http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom_ii_x4_960_black_editi...

tar du sen skriver in rabatt koden SWEC1201 så får du 5% rabatt ytterliggare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av imo:

Ingen har skrivit det rätt ut men du skriver inget om grafik kort i specifikationen, dock så snackas det om det, dock har du ett krav på modekort med hdmi, vilket du inte har nytt av då moderkortets inbyggda grafik kort är ytterst dåligt, du ansluter ju ändå till grafik kortet så den anslutningen är inte riktigt relevant imo. Ett tips för att det ska vara lättare att följa är att uppdatera detta ^^

Jag nämner ingen om grafikkort i mina specifikationer av den enkla anledningen att jag troligtvis inte ska skaffa något separat sådant. HDMI på moderkortet behövs av den anledningen att man ska kunna koppla in en skärm.

Min nuvarande skärm har inte HDMI. Jag vet inte hur länge en skärm håller innan den går sönder, den nuvarande har jag haft sen jan 2009. När den går sönder då kommer den nya skärmen troligtvis bara ha HDMI. HDMI är ju mer eller mindre standard idag vad jag vet. Jag vill ju kunna koppla in den nya skärmen utan att behöva köpa nytt moderkort. Dessutom finns det ens Moderkort idag runt tusenlappen som INTE har HDMI?

Det blir ju även enklare att koppla in datorn i t. ex. TV:n etc. med HDMI.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1339982/5-5k-datorn 5600kr för vettiga delar och allt är i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Jag nämner ingen om grafikkort i mina specifikationer av den enkla anledningen att jag troligtvis inte ska skaffa något separat sådant. HDMI på moderkortet behövs av den anledningen att man ska kunna koppla in en skärm.

Min nuvarande skärm har inte HDMI. Jag vet inte hur länge en skärm håller innan den går sönder, den nuvarande har jag haft sen jan 2009. När den går sönder då kommer den nya skärmen troligtvis bara ha HDMI. HDMI är ju mer eller mindre standard idag vad jag vet. Jag vill ju kunna koppla in den nya skärmen utan att behöva köpa nytt moderkort. Dessutom finns det ens Moderkort idag runt tusenlappen som INTE har HDMI?

Det blir ju även enklare att koppla in datorn i t. ex. TV:n etc. med HDMI.

Eftersom du mer eller mindre bestämt dig för att inte skaffa ett diskret grafikkort så skulle jag rekommendera en AMD-lösning med integrerad grafik. AMDs integrerade grafik är betydligt mer kompetent än Intels. Processorprestandan räcker ändå, och det hela blir riktigt prisvärt.

Såhär kanske?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Eftersom du mer eller mindre bestämt dig för att inte skaffa ett diskret grafikkort så skulle jag rekommendera en AMD-lösning med integrerad grafik. AMDs integrerade grafik är betydligt mer kompetent än Intels. Processorprestandan räcker ändå, och det hela blir riktigt prisvärt.

Såhär kanske?

Varför kan jag inte istället skaffa en processor utan inbyggd grafik och sedan nöja mig med grafiken som finns på moderkortet? vad är skillnaderna mellan de två olika alternativen?

Jag tänkte att då kanske man kan köpa en ännu bättre processor som är kraftfullare för pengarna istället. Tänker jag knasigt? Jag vill ju liksom inte betala för något som jag sen inte kommer att ha behov av i mitt dagliga användande av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Varför kan jag inte istället skaffa en processor utan inbyggd grafik och sedan nöja mig med grafiken som finns på moderkortet? vad är skillnaderna mellan de två olika alternativen?

Jag tänkte att då kanske man kan köpa en ännu bättre processor som är kraftfullare för pengarna istället. Tänker jag knasigt? Jag vill ju liksom inte betala för något som jag sen inte kommer att ha behov av i mitt dagliga användande av datorn.

Moderkortet har inte integrerad grafik. Moderkortet stödjer den grafik som finns integrerad i processorn.

Permalänk

nästan alla nyare intel-processorer för vanliga konsumenter har ett inbyggt grafikkort i processorn...man har då inte så mycket att säga till om där...däremot väljer man sedan i bioset om man skall använda sig av den inbyggda grafiken, eller om man använder ett externt kort...just nu använder sig intel av hd2000 och hd3000 grafikdelar...där 3000 varianten är lite starkare och används i de högre i5 och i7 processorerna... (nästa generations processorer från intel, kommer att använda sig av hd4000)

integrerad grafik och påslaget i bios, så använder du moderkortets video-utgångar...kör du ett dedikerat/separat grafikkort så använder du naturligtvis de anslutningarna som finns på det...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

nästan alla nyare intel-processorer för vanliga konsumenter har ett inbyggt grafikkort i processorn...man har då inte så mycket att säga till om där...däremot väljer man sedan i bioset om man skall använda sig av den inbyggda grafiken, eller om man använder ett externt kort...just nu använder sig intel av hd2000 och hd3000 grafikdelar...där 3000 varianten är lite starkare och används i de högre i5 och i7 processorerna... (nästa generations processorer från intel, kommer att använda sig av hd4000)

integrerad grafik och påslaget i bios, så använder du moderkortets video-utgångar...kör du ett dedikerat/separat grafikkort så använder du naturligtvis de anslutningarna som finns på det...

Så om man skaffar en processor utan grafik så måste man skaffa separat grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Så om man skaffar en processor utan grafik så måste man skaffa separat grafikkort?

Precis, dock så har de flesta processorer som länkats här inbyggd grafikdel. Det får man oftast på köpet, oavsett om man vill det eller inte.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Precis, dock så har de flesta processorer som länkats här inbyggd grafikdel. Det får man oftast på köpet, oavsett om man vill det eller inte.

vilken typ av processor ger snabbast dator, en med inbyggd grafik eller en utan grafik?