köpa 1 0 år gammal crt skärm? galenskap?

Permalänk
Medlem

köpa 1 0 år gammal crt skärm? galenskap?

Jag är för nostalgins skull inne på att köpa en tio år gammal dell triniton 24 tum. Är det klokt med tanke på att crt skärmar blir sämre med åren? Dessutom har jag inte jordade uttag,så jag lär bli steril av strålningen. Skämt åsido , vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Får du den billigt?

Permalänk
Medlem

Varför?

Permalänk
Medlem

är det du se cs nötarn ?

Permalänk

Svar på topic: Nej, Ja.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Min gamla 22" crt har framförallt tappat i svärta och kontrast med åren. Osäker på om den åldras bara av att användas eller om den åldrats lika mycket av att stå oanvänd i nåt lager.

Permalänk
Medlem

Yes, jag får den väldigt billigt. Bryr mig inte så mycket om att den tar plats, kan alltid stasha den i förrådet. Min ordinarie skärm är på lagning.

Permalänk
Medlem

Inte direkt galenskap en del gamla fina på den tiden svindyra, kan fortfarande vara ganska bra, men dom är ju så jämra tunga och klumpiga, riktiga bestar. vill inte ha tillbaka dom, men får man en billigt kanske ok

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt och hållet på vad den kostar. Förövrigt så skulle jag också vilja ha en sådan.

Permalänk
Medlem

Spelas det cs så ja vad kostar en crt idag du kan till och med få dem gratis:) Jag sitter kvar på min Compaq mv700 än:) Farsan köpte den 98 vill jag minnas;)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Yes, jag får den väldigt billigt. Bryr mig inte så mycket om att den tar plats, kan alltid stasha den i förrådet. Min ordinarie skärm är på lagning.

Då tycker jag att du ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag är för nostalgins skull inne på att köpa en tio år gammal dell triniton 24 tum. Är det klokt med tanke på att crt skärmar blir sämre med åren? Dessutom har jag inte jordade uttag,så jag lär bli steril av strålningen. Skämt åsido , vad tror ni?

Har du bara plats och det är ett fint exemplar så köp den.

Har själv en gammal Dell med Trinitron-bildrör som jag inte har några planer på att byta ut... Alla plattskärmar jag suttit framför har alltid stört mig på nåt sätt... Skall du spela typ CS är det svårslaget med en bra CRT. Du får ju bra betraktningsvinklar, utmärkt svärta, möjlighet att köra på höga Hertztal, det går att ställa in upplösning utifrån behov, inget inputlag

Vill du inte ha den är jag kanske intresserad Ställa på vinden tills man behöver den en dag

Permalänk
Medlem

Jag väntar bra länge innan jag byter:) Jag skulle gärna vilja ha en 120 hz och ips panel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

jag har en ca 10 år gammal CRT från samsung SyncMaster 957MB, och den fungerar fortfarande galant efter 10 år. Den har kanske tappat något i kontrast och svärta men jag är ändå nöjd med tanke på 100hz och 100fps i spel!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Jag använder min Eizo Flexscan F56 CRT från 1997 fortfarande, den har aldrig gjort mig besviken och inte tappat något med åren. 100hz upp till 1280*1024

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar och personliga erfarenheter av CRT!

Jag märker att jag haft en del fördomar om gamla CRT-skärmar, trots att jag har egen erfarenhet av dem (är 27 år nu, så när jag började använda dator var det CRT för hela slanten). Utifrån vad ni berättar verkar CRT hålla bra länge, och några av er har ju skärmar som är ännu äldre än 10 år och funkar än idag

Anledningen till jag är inne på CRT är att det känns som att man inte kan få allt med en platt skärm Jag har två platta skärmar nu, med en inne på lagning hos Samsung och den andra på 60hz (inte alls kul). Det är lite trist att man måste välja mellan flyt eller färg/bildkvalitet med platta skärmar, och så måste man dras med en massa backlight bleeding på det.

Då är min enda oro stålningen. Jag har som sagt inga jordade uttag hemma, förutom i köket. Jag har förstått att man inte kan och får dra förlängningssladd från köket in till vardagsrummet, så mitt enda alternativ blir nog att köra i ojordade uttag. Visst kommer skärmen då stråla en del på mig, men vad jag vet finns inga belägg för att CRT-stålningen är direkt skadlig.

Jag har även två katter hemma, som säkerligen kommer vilja lägga ovanpå skärmen där det är varmt och gott samt högt läge. Nu är jag nojig som tusan, jag vet, men kan mina katter ta stryk av att sitta framför skärmen och titta? De brukar vilja sitta och titta in i mina LCD-skärmar. Kan katthår som samlas inuti skärmen orsaka brand? Som sagt, jag är lite av den paranoida typen. Man läser en del på nätet (t.ex. folk som påstår att CRT kan börja brinna helt plötsligt pga överspänning), vilket såklart påverkar en lite.

Permalänk
Medlem

Jag har även ett par reserv skärmar nu hehe Jag har trott länge att man skärm ska gå sönder faktiskt varje sommar de senaste 3 åren har den blinkat svart när det blivit för varmt i rummet men som sakt tuggar på en idag och nu ska den få lira cs med 100hz:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna haft en 24" CRT till min Amiga så köp

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ni som kör CRT, kör ni i jordade uttag? Om inte, känner ni av strålningen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Tack för alla era svar och personliga erfarenheter av CRT!

Jag märker att jag haft en del fördomar om gamla CRT-skärmar, trots att jag har egen erfarenhet av dem (är 27 år nu, så när jag började använda dator var det CRT för hela slanten). Utifrån vad ni berättar verkar CRT hålla bra länge, och några av er har ju skärmar som är ännu äldre än 10 år och funkar än idag

Anledningen till jag är inne på CRT är att det känns som att man inte kan få allt med en platt skärm Jag har två platta skärmar nu, med en inne på lagning hos Samsung och den andra på 60hz (inte alls kul). Det är lite trist att man måste välja mellan flyt eller färg/bildkvalitet med platta skärmar, och så måste man dras med en massa backlight bleeding på det.

Då är min enda oro stålningen. Jag har som sagt inga jordade uttag hemma, förutom i köket. Jag har förstått att man inte kan och får dra förlängningssladd från köket in till vardagsrummet, så mitt enda alternativ blir nog att köra i ojordade uttag. Visst kommer skärmen då stråla en del på mig, men vad jag vet finns inga belägg för att CRT-stålningen är direkt skadlig.

Jag har även två katter hemma, som säkerligen kommer vilja lägga ovanpå skärmen där det är varmt och gott samt högt läge. Nu är jag nojig som tusan, jag vet, men kan mina katter ta stryk av att sitta framför skärmen och titta? De brukar vilja sitta och titta in i mina LCD-skärmar. Kan katthår som samlas inuti skärmen orsaka brand? Som sagt, jag är lite av den paranoida typen. Man läser en del på nätet (t.ex. folk som påstår att CRT kan börja brinna helt plötsligt pga överspänning), vilket såklart påverkar en lite.

Strålningen är så ytterst liten så det är ingen fara, min katt sov jämnt på min skärm, dom gillar värmen
Sen att dom börjar brinna?? Njae, den chansen är väldigt liten, min är från 97, hade det varit hyffsad stor chans hade jag inte suttit här med den idag!

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Jag väntar bra länge innan jag byter:) Jag skulle gärna vilja ha en 120 hz och ips panel

Allt är väl bättre än det du redan har om du har tjockskärm?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Tack för alla era svar och personliga erfarenheter av CRT!

Anledningen till jag är inne på CRT är att det känns som att man inte kan få allt med en platt skärm Jag har två platta skärmar nu, med en inne på lagning hos Samsung och den andra på 60hz (inte alls kul). Det är lite trist att man måste välja mellan flyt eller färg/bildkvalitet med platta skärmar, och så måste man dras med en massa backlight bleeding på det.

Det här är ju precis samma argument som jag använder för CRT, citerar mig själv (!) från en tidigare tråd

Skrivet av Yrch:

Känns lite tråkigt att man måste "välja" vilken egenskap man skall prioritera om man köper skärm 10år efter att CRTerna blev "utkonkurrerade". Som jag skrev i en annan tråd: Vill du ha en snabb panel? Köp en TN. Den har dock värdelösa betraktningsvinklar och färgåtergivning. Vill du inte ha det? Köp en IPS. Den har dock sämre respons (ghosting) och grådaskig svärta. Vill du ha svärta? Köp en VA panel. Den har dock ghosting, ännu mer. Vill du ha en snabb panel? Köp en TN ---> Oändlig loop (och ja jag överdriver lite, men ni fattar).

Skrivet av ericone:

Då är min enda oro stålningen. Jag har som sagt inga jordade uttag hemma, förutom i köket. Jag har förstått att man inte kan och får dra förlängningssladd från köket in till vardagsrummet, så mitt enda alternativ blir nog att köra i ojordade uttag. Visst kommer skärmen då stråla en del på mig, men vad jag vet finns inga belägg för att CRT-stålningen är direkt skadlig.

Är också den oroliga typen men det här kan jag inte påstå att jag tänkt så mycket på. Är känslig och får lätt ont i huvudet med, men skärmen har jag aldrig "känt av". Oror mig mer för mobiltelefonen då... Den "sänder" ju bevisligen nåt och så håller man den precis vid hjärnan (eller ja, har ju headset vid längre samtal).

Skrivet av ericone:

Jag har även två katter hemma, som säkerligen kommer vilja lägga ovanpå skärmen där det är varmt och gott samt högt läge. Nu är jag nojig som tusan, jag vet, men kan mina katter ta stryk av att sitta framför skärmen och titta? De brukar vilja sitta och titta in i mina LCD-skärmar. Kan katthår som samlas inuti skärmen orsaka brand? Som sagt, jag är lite av den paranoida typen. Man läser en del på nätet (t.ex. folk som påstår att CRT kan börja brinna helt plötsligt pga överspänning), vilket såklart påverkar en lite.

Katterna lär ju överleva, men det är ju inte bra om du får in katthår i skärmen, men "lär" de att de inte skall ligga där? Vet inte om CRT direkt brukar börja brinna, uppenbarligen har den inte gjort det under 10 år iaf

Permalänk
Medlem

En till fråga:

Jag har ett AMD Sapphire Radeon 6870 grafikkort. Inget crossfire eller något sådant. Kortet har enbart display-port samt DVI-utgångar. Jag har en adapter som följde med kortet, som jag kan plugga in i min ena DVI för att få en VGA-ingång. Kommer mitt 6870 stödja VGA? Jag har en VGA-kabel liggandes hos mor och far, tänkte hämta den senare ikväll och testa på min nuvarande TFT, då får jag kanske svar på min fråga, men hur är det generellt? Kan man få alla upplösningar och refresh-rates även med ett såpass "nytt" kort i förhållande till skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

En till fråga:

Jag har ett AMD Sapphire Radeon 6870 grafikkort. Inget crossfire eller något sådant. Kortet har enbart display-port samt DVI-utgångar. Jag har en adapter som följde med kortet, som jag kan plugga in i min ena DVI för att få en VGA-ingång. Kommer mitt 6870 stödja VGA? Jag har en VGA-kabel liggandes hos mor och far, tänkte hämta den senare ikväll och testa på min nuvarande TFT, då får jag kanske svar på min fråga, men hur är det generellt? Kan man få alla upplösningar och refresh-rates även med ett såpass "nytt" kort i förhållande till skärmen?

Inga problem, om det skulle krångla med att vissa upplösningar/hz inte visas så löste jag det med att byta port på grafikkortet, en annan gång när de krångla med mitt hd5850 så hjälpte de med att starta datorn utan kabeln i grafikkortet sen starta om med kabeln i!?? konstig lösning, men de ska inte vara några problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Allt är väl bättre än det du redan har om du har tjockskärm?

Nej? Ställ valfri TN panel från bredvid en CRT så brukar ju de dåliga betraktningvinklarna blir absurt tydliga (färger som ser helt annorlunda ut beroende på om de är högt "uppe" på skärmen eller "nere" i kanten). Jämför svärtan med så är det ju inte till TN panelens fördel. Färgåtergivningen är väl i bästa fall okej, (och du får bara titta i mitten på skärmen) men antagligen dålig eller "over the top"

Ställ en IPS brevid en CRT och IPSens dåliga svärta blir tydlig, och antagligen kommer antiglarecoatingen bli tydligt. Panelen är mycket långsammare och så får du lite input-lag på köpet med.

Ställ en VA-panel brevid en CRT och "långsamheten" blir än tydligare... Svärtan kan kanske konkurrera och färgåtergivningen med.

(Allt detta under förutsättning att vi jämför med en High-End CRT, som vi gör i denna tråden, står en uråldrig CRT hos mina föräldrar av budgetmärket Goldstar (LG). Den är inte mycket att hurra för Där är valfri plattpanel bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det här är ju precis samma argument som jag använder för CRT, citerar mig själv (!) från en tidigare tråd

Är också den oroliga typen men det här kan jag inte påstå att jag tänkt så mycket på. Är känslig och får lätt ont i huvudet med, men skärmen har jag aldrig "känt av". Oror mig mer för mobiltelefonen då... Den "sänder" ju bevisligen nåt och så håller man den precis vid hjärnan (eller ja, har ju headset vid längre samtal).

Katterna lär ju överleva, men det är ju inte bra om du får in katthår i skärmen, men "lär" de att de inte skall ligga där? Vet inte om CRT direkt brukar börja brinna, uppenbarligen har den inte gjort det under 10 år iaf

Tack Nu känner jag mig säkrare än någonsin på att jag ska testa att gå tillbaka till CRT. Som du säger, platta skärmar må vara fashionabla men är man en sådan som vill ha hela paketet kommer man aldrig riktigt bli nöjd (tills vi har 120 hz IPS, åtmistone).

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Nej? Ställ valfri TN panel från bredvid en CRT så brukar ju de dåliga betraktningvinklarna blir absurt tydliga (färger som ser helt annorlunda ut beroende på om de är högt "uppe" på skärmen eller "nere" i kanten). Jämför svärtan med så är det ju inte till TN panelens fördel. Färgåtergivningen är väl i bästa fall okej, (och du får bara titta i mitten på skärmen) men antagligen dålig eller "over the top"

Ställ en IPS brevid en CRT och IPSens dåliga svärta blir tydlig, och antagligen kommer antiglarecoatingen bli tydligt. Panelen är mycket långsammare och så får du lite input-lag på köpet med.

Ställ en VA-panel brevid en CRT och "långsamheten" blir än tydligare... Svärtan kan kanske konkurrera och färgåtergivningen med.

(Allt detta under förutsättning att vi jämför med en High-End CRT, som vi gör i denna tråden, står en uråldrig CRT hos mina föräldrar av budgetmärket Goldstar (LG). Den är inte mycket att hurra för Där är valfri plattpanel bättre)

Jag kanske inte testat en High-End crt men jag tror helhetsupplevelsen blir bättre med en modernare plattskärm. Det beror dock vad man är ute efter

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iizhuuez:

Inga problem, om det skulle krångla med att vissa upplösningar/hz inte visas så löste jag det med att byta port på grafikkortet, en annan gång när de krångla med mitt hd5850 så hjälpte de med att starta datorn utan kabeln i grafikkortet sen starta om med kabeln i!?? konstig lösning, men de ska inte vara några problem!

Okej, skönt att höra

Av någon outgrundlig anledning funkar bara adaptern i min ena DVI-port på grafikkortet, så byta port kommer nog tyvärr inte gå
Men däremot har jag en VGA-port på moderkortet. Tänk om det vore så underbart att den utgången på något vis var länkad till grafikkortet? Eller är det moderkortets egna grafikadapter som används då? Många frågor Mitt moderkort och graffekort är båda AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Okej, skönt att höra

Av någon outgrundlig anledning funkar bara adaptern i min ena DVI-port på grafikkortet, så byta port kommer nog tyvärr inte gå
Men däremot har jag en VGA-port på moderkortet. Tänk om det vore så underbart att den utgången på något vis var länkad till grafikkortet? Eller är det moderkortets egna grafikadapter som används då? Många frågor Mitt moderkort och graffekort är båda AMD.

Tyvärr så är de moderkortets egna grafik den porten är till för. Men om de skulle krångla med upplösningar/hz med grafikkortet, koppla ur den, sätt i kabeln i moderkortet starta datorn och starta sedan om med kabeln i grafikkortet, så löste jag det en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Jag kanske inte testat en High-End crt men jag tror helhetsupplevelsen blir bättre med en modernare plattskärm. Det beror dock vad man är ute efter

Jag tycker ju tvärtom I våras satt jag framför en Samsung TN-panel i 5 månader när jag gjorde praktik och jag störde mig faktiskt på skärmen konstant Blev aldrig tillfreds med den. Och då gjorde jag ju inga krävande saker, men den klarade ju inte ens av att hålla samma färg i excelfälten beroende på om man tittade i överkant eller underkant på skärmen. Skärmen kändes också "seg", antagligen en kombination av inputlag och 60Hz... Scrollade man på en vanlig websida blev liksom texten "suddig". Hade jag spelat på den hade jag nog blivit tokig

Men tror mycket att det handlar om vanans makt, jag har vant mig vid detta och nu har jag haft skärmen så länge att det blir svårt att vänja sig vid nåt nytt. Hade jag suttit vid en plattskärm sen gymnasiet hade jag vant mig vid det