Permalänk
Medlem

Mkv. filmer laggar på Samsung TV :S

Hej allihop

Jag har en kraftfull dator (hd6950, i5 2500k processor klockad till 4.5GHz etc) som mer än väl borde klara av att spela upp 1080p MKV filmer utan lagg. Genom en HDMI kabel har jag kopplat in denna dator i min Samsung TV som är en full HD serie 6, 46tums varianten (UE46C6005). Jag använder mig av Media Player Classic med CoreAVC som decoder när jag spelar upp filmerna.

Problemet jag har är att när jag spelar upp filmer så ser jag ibland att det laggar till på TVn, som att det blir små eftersläpningar i bilden. Detta syns mycket tydligt när man spolar fram till slutet av filmerna och försöker läsa texten, eftersläpningarna kommer ungefär i jämna mellanrum (säg 5-6 sek intervall). Byter jag dock tillbaka till min vanliga 22tums datorskärm så försvinner lagget helt och hållet, vilket får mig att tro att min TV är orsaken.

Vet någon varför det blir såhär? Detta är kanske en begränsning på dagens TVn?

Tacksam för svar!
MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett exakt anledning, använd MPC-HC eller liknande istället som kan spela upp med hjälp av grafikkortets hårdvaruavkodning. Finns ingen anledning att inte utnyttja specialfunktionerna i grafikkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle tro det är din mjukvara. Prova med VLC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindgren92:

Skulle tro det är din mjukvara. Prova med VLC.

Stödjer VLC DXVA numera? Annars är MPC-HC bättre, det fungerar garanterat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanske var lite otydlig men jag använder mig av MPC-HC 64bits varianten, laggar för mig ändå. Är det någon inställning jag måste sätta på då i MPC-HC? VLC har samma problem.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Ser du DXVA nere i listen så fungerar avkodningen, annars får du kolla inställningarna. Det finns massor av inställningar att mecka med, så börja inte fråga exakt vad du ska ändra för det har jag inte i huvudet.

Har båda programmen samma problem lutar det väl åt TVn och att den inte synkar med uppdateringsfrekvensen som den ska kanske? Den kanske kör såndär fejkad 100-600Hz overdrive-skräp?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För lång HDMI sladd?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Ser ingen DVXA text nere i listen när jag spelar upp en film, kanske är någon jobbig inställning som bråkar i så fall.... Hmm den har 100Hz enligt Samsung i alla fall men kanske ligger i något med att det inte synkar ordenligt :P. Sladden jag har är 5m tror jag, borde väl inte vara några problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baned:

Ser ingen DVXA text nere i listen när jag spelar upp en film, kanske är någon jobbig inställning som bråkar i så fall.... Hmm den har 100Hz enligt Samsung i alla fall men kanske ligger i något med att det inte synkar ordenligt :P. Sladden jag har är 5m tror jag, borde väl inte vara några problem?

5 meter ska inte vara några problem.

Kanske testa 32-bitarsvarianten? Det är vad jag kör med ett 6970 och det fungerar. Men filmerna/programmen måste ju förstås vara rätt kodade också (DXVA-kompatibelt), annars fungerar det inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaha, filmerna kanske inte är kompatibla i så fall. Finns det något sätt att kolla ifall de är det? Känns som att de flesta filmerna jag har som ligger på 1080p (runt 10gb), ja nästan alla, inte har någon DVXA kompatibilitet i MPC HC :(.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta nyare 1080p jag sett är kompatibla (av förklarliga skäl, det behövs på många svagare burkar), men du kanske fixar från någon källarrippare som sitter med en gammal Amiga?

Har du kollat mediainfo http://mediainfo.sourceforge.net/sv ? Det brukar berätta det mesta, inklusive färgen på kalsongerna.

Edit: Hmm, tydligen går det inte att kolla direkt om man får tro detta http://forum.doom9.org/showthread.php?t=150878 DXVA är tydligen ett yttre ramverk av regler, sedan gör väl spelare och grafikkortet resten.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mjo får kolla runt efter sånna filmer, förhoppningsvis kommer det att fungera med en DXVA kompatibel film :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Ser ingen DVXA text nere i listen när jag spelar upp en film, kanske är någon jobbig inställning som bråkar i så fall.... Hmm den har 100Hz enligt Samsung i alla fall men kanske ligger i något med att det inte synkar ordenligt :P. Sladden jag har är 5m tror jag, borde väl inte vara några problem?

Nu vet jag inte om det är detta som är orsaken, men dina 100Hz på TV är ju "interpolerade", dvs är ju inte 100 riktiga Hz som på en CRT eller 120Hz plattskärm till datorn

Permalänk
Medlem

Jaha? Jag trodde att det var progressivt ju :P, tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Ser ingen DVXA text nere i listen när jag spelar upp en film, kanske är någon jobbig inställning som bråkar i så fall.... Hmm den har 100Hz enligt Samsung i alla fall men kanske ligger i något med att det inte synkar ordenligt :P. Sladden jag har är 5m tror jag, borde väl inte vara några problem?

Den kör 60Hz i 1080p

Permalänk
Medlem

se till at köra 1920x1080@24Hz med v-sync eller 23.976 läget (beroende på filens framerate), dina små hack kommer då försvinna, det du ser är en frame som visas mer än en gång för att komma upp i synkad 60Hz, kör man samma uppdateringsfrekvens på signalen som materialet slipper man detta, dock förutsätter det att din tv pallar 24 eller 23.976Hz och att den gör det på korrekt sätt. Har man väl sett en korrekt synkad bild så blir felen än mer uppenbara med 60Hz uppdatering, står inte ut med det själv längre, mitt tips för mjukvara som klarar detta är mpc-hc (syncad fullscreen), xbmc, ArcSoft TotalMedia Theatre, kan även fixas på de flesta spelare genom att köra externt synk program.

Kort & gott: läs på lite om 24p & 23,976 så kommer du förstå vad det handlar om.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Ser ingen DVXA text nere i listen när jag spelar upp en film, kanske är någon jobbig inställning som bråkar i så fall.... Hmm den har 100Hz enligt Samsung i alla fall men kanske ligger i något med att det inte synkar ordenligt :P. Sladden jag har är 5m tror jag, borde väl inte vara några problem?

I och med du kanske installerat en lite äldre coreavc så kan du nog ha sabboterat det hela

Avinstallera rubbet ordentligt, gå sen och hämta en färsk MPC HC här http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
installera och det ska out of the box fungera med DVXA, du behöver inte installera några andra codec.
Det jag själv brukar installera är dock haali splitter.

Prova stäng av 100Hz funktionen, är nog form av missanpassning emellan filmens 24bilder/s och skärmens 50 eller 60hz i kombination med tv interna 100hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack till tellus82, verkar fungera mycket bättre när jag bara enkelt ställer in att TVn ska köra 24Hz från skrivbordet. Ska läsa lite mer på det där och se om jag kan hitta en ännu optimalare inställning.

Gustavson, menar du att jag ska avinstallera coreAVC med? Följer det med en decoder som coreAVC i en färsk installation av MPC HC?

Permalänk
Hedersmedlem

MPC-HC har det mesta du behöver inbyggt, iaf allt CoreAVC klarar och mycket mer. Risken med att ha Core installerat samtidigt är att den tar över och därmed CPU-avkodar istället för att grafikkortet gör det via MPC-HC.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Tack till tellus82, verkar fungera mycket bättre när jag bara enkelt ställer in att TVn ska köra 24Hz från skrivbordet. Ska läsa lite mer på det där och se om jag kan hitta en ännu optimalare inställning.

Gustavson, menar du att jag ska avinstallera coreAVC med? Följer det med en decoder som coreAVC i en färsk installation av MPC HC?

Med de programmen jag nämnde går det att ställa in så att det auto justerar uppdateringsfrekvensen baserat på filmens framerate, då slipper man pilla fram & tillbaks med det manuellt, funkar kalas i alla 3 för min del. Kör man amd gkort kan man behöva ställa in alla frekvenser manuellt en gång för att justera bort overscan (så det skickar ut full bild) för just varje frekvens, har man gjort det en gång behåller det inställningarna och man kan avnjuta ryckfri bild i 23,976, 24, 25 & 29.97Hz (59.94 brukar gå fint att köra på 29.97 eller så kör man 59.94 för bägge), oftast beskrivs de udda frekvenserna som 23, 29 & 59 i drivarna, decimalerna nämns inte alltid.

Beroende på Gkort & drivare så kan man stöta på en del "roliga" buggar med dessa frekvenser men oftast finns det en lösning att gräva fram, kan nämna att i väldigt många fall så stämmer inte 23,976 helt & hållet, det kan bli 23,978 eller 23,975 eller något annat dumt, detta syns inte alltid i drivare och liknande men man kan då få ett väldigt litet micro stutter var ~40 sekund, detta kan man komma runt till viss del men är väldigt hårdvaru specifikt men kan också skilja mellan drivare.

Det har blivit bättre på både amd & nvidia men ska jag vara ärlig vet jag inte om någon av dom klara av riktig 23.976 ännu (har inte orkat bry mig på länge)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::