Permalänk
Medlem

Överklocking /w

Hejsan neesax här ! (patric carlsson)

Jag har en i5-760, 2.80 GHz, 8MB Cache. Processor och undrar .. hur mycket kan man överklocka en sådan? har inte bytt fläkt eller något till den, så atm använder jag den som medföljde processorn. Också vad är ett bra program för att lätt överklocka?
Tack på förhand! MVH Patric.

Permalänk
Medlem

Ptja, 3,2 GHz borde du komma upp i på stockvolt. Men högre än det rekommenderar jag en ny kylare

BIOS är ett bra program att överklocka i.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

du måste göra det i bios under uppstart av windows
ladda hem core temp eller liknande för att kolla temperaturen på processorn under tiden som du belastar cpun.
värmen bör adlrig överstiga 65 grader.

^^

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

du måste göra det i bios under uppstart av windows
ladda hem core temp eller liknande för att kolla temperaturen på processorn under tiden som du belastar cpun.
värmen bör adlrig överstiga 65 grader.

^^

Tack för alla snabba svar! Ska ladda och testa då! så BIOS är programmet ja ska använda? men en fråga, hur kommer jag in i det programmet i uppstart av windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesax:

Tack för alla snabba svar! Ska ladda och testa då! så BIOS är programmet ja ska använda? men en fråga, hur kommer jag in i det programmet i uppstart av windows?

efter windows startat...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

efter windows startat...

innan windows startar funkar bättre :S

Permalänk

du trycker på delete oftast under moderkorts skärmen

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

du trycker på delete oftast under moderkorts skärmen

Okej! tack så jätte mycket Ha en bra vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

värmen bör adlrig överstiga 65 grader.

Att släppa upp CPUn till 90 grader är helt okej när du stresstestar. Kanske inte ligga där konstant men.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tänkte tillägga att det beror på vilket moderkort du har, då budgetmodeller bara tillåter några hundra mhz som mest. Återkom med exakt modell så kan vi säkert hitta en guide till stabil överclockning på den setupen. Kör själv lille brodern 750 som klockar sådär med mitt m-ITX mobo då det är anpassat för htpc byggen :/

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Att släppa upp CPUn till 90 grader är helt okej när du stresstestar. Kanske inte ligga där konstant men.

sant, dock är maxgränsen runt 72 grader C på de flesta av intels cpuer. Och man ska va på den säkra sidan med dyra saker ^^

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

sant, dock är maxgränsen runt 72 grader C på de flesta av intels cpuer. Och man ska va på den säkra sidan med dyra saker ^^

Inte på kärnorna TJMax är 100 grader i alla fall för i5 750/760.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Gör det i bios, Och använd ORTHOS och CORE TEMP för att hålla koll på temp vid belastning. mvh niklas

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |