Ingenjörer arresterade för försäljning av hemliga Intel-processorer på Ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på att samtliga ES bevisligen är Intels egendom som bara lånas ut till diverse partners så måste det ju bara stöld.

Jag tror snarare att ingenjörerna hade antagligen processorerna till låns för ett specifikt projekt och efteråt sålde dom processorerna istället för att lämna tillbaka dom. Det är kanske stöld i våra ögon, men dom stal faktiskt inte processorerna från Intel.

Nu är jag ingen jurist, men jag tror att det nog tolkas mer som "olovligt förfogande" och i så fall måste Intel köpa tillbaka processorerna (dvs om köparen i övrigt kan hävda god tro).

Sen håller jag inte med om att samtliga ES från Intel måste vara deras egendom bara för att Intel hävdar det. Dels kan äganderätten ha övergått till någon annan även om det inte var det som Intel avsåg och dels så kan man ju tänka sig att ett annat land har en annan lagstiftning så att ESen säljs till någon "mellanhand" som kan hävda god tro i det landet (ungefär som den vår lagstiftning var innan den ändrades 2003).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror snarare att ingenjörerna hade antagligen processorerna till låns för ett specifikt projekt och efteråt sålde dom processorerna istället för att lämna tillbaka dom. Det är kanske stöld i våra ögon, men dom stal faktiskt inte processorerna från Intel.

Nu är jag ingen jurist, men jag tror att det nog tolkas mer som "olovligt förfogande" och i så fall måste Intel köpa tillbaka processorerna (dvs om köparen i övrigt kan hävda god tro).

Sen håller jag inte med om att samtliga ES från Intel måste vara deras egendom bara för att Intel hävdar det. Dels kan äganderätten ha övergått till någon annan även om det inte var det som Intel avsåg och dels så kan man ju tänka sig att ett annat land har en annan lagstiftning så att ESen säljs till någon "mellanhand" som kan hävda god tro i det landet (ungefär som den vår lagstiftning var innan den ändrades 2003).

Någon har redan citerat Intels avtal och där står tydligt att samtliga ES är Intels egendom som enbart är utlånade och att ingen försäljning är tillåten. Med ett sådant avtal är det alltså omöjligt för ingenjörerna att sälja dem utan att bryta mot minst en lag. Sedan om det är stöld, avtalsbrott, egenmäktigt förfarande eller what ever. Så länge samtliga ES är Intels egendom kan de inte lagligt sälja processorerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror snarare att ingenjörerna hade antagligen processorerna till låns för ett specifikt projekt och efteråt sålde dom processorerna istället för att lämna tillbaka dom. Det är kanske stöld i våra ögon, men dom stal faktiskt inte processorerna från Intel.

Men bra. Då ska jag börja sälja böckerna från biblioteket då jag läst klart dem. För isåfall har jag just inte stulit dem från biblioteket.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Någon har redan citerat Intels avtal och där står tydligt att samtliga ES är Intels egendom som enbart är utlånade och att ingen försäljning är tillåten. Med ett sådant avtal är det alltså omöjligt för ingenjörerna att sälja dem utan att bryta mot minst en lag. Sedan om det är stöld, avtalsbrott, egenmäktigt förfarande eller what ever. Så länge samtliga ES är Intels egendom kan de inte lagligt sälja processorerna.

Det är klart att ingenjörerna inte hade rätt att sälja processorerna och det påstod jag inte heller.

Det fanns två poänger i det jag däremot sa, dels att om det i lagens mening inte är stöld så kan man kanske som köpare lyckas hävda god tro och dels att alla ES inte nödvändigtvis måste vara Intels egendom (alldeles oavsett om "avtalscitatet" från Intels hemsida) eftersom äganderätten till en "olagligt" såld ES under vissa omständigheter kan tillfalla köparen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Xake:

Men bra. Då ska jag börja sälja böckerna från biblioteket då jag läst klart dem. För isåfall har jag just inte stulit dem från biblioteket.

Eller?

Svar JA. Du kommer INTE att åka dit för stöld. Däremot bli ersättningsskyldig.
Möjligtvis egenmäktigt förfarande men inte stöld. Olagligt javisst!

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Men bra. Då ska jag börja sälja böckerna från biblioteket då jag läst klart dem. För isåfall har jag just inte stulit dem från biblioteket.

Eller?

Jag uppfattar ditt inlägg som direkt otrevligt, men för att besvara din fråga:

Om du snattade böckerna från biblioteket är det stöld. Om du istället lovligen lånat dom och sen säljer dom istället för att lämna tillbaka dom så är brottet troligen olovligt förfogande. Även om de flesta av oss uppfattar båda fallen som "stöld", så finns i det sistnämnda fallet en möjlighet för en eventuell köpare av böckerna att kunna hävda god tro eftersom du inte kommit över böckerna genom det som lagen definierar som stöld.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag uppfattar ditt inlägg som direkt otrevligt, men för att besvara din fråga:

Om du snattade böckerna från biblioteket är det stöld. Om du istället lovligen lånat dom och sen säljer dom istället för att lämna tillbaka dom så är brottet troligen olovligt förfogande. Även om de flesta av oss uppfattar båda fallen som "stöld", så finns i det sistnämnda fallet en möjlighet för en eventuell köpare av böckerna att kunna hävda god tro eftersom du inte kommit över böckerna genom det som lagen definierar som stöld.

*i Sverige...
Jag har en känsla av att lagstiftningen ser lite annorlunda ut i andra länder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

*i Sverige...
Jag har en känsla av att lagstiftningen ser lite annorlunda ut i andra länder.

Jo jag förutsatte att han skulle "stjäla" böckerna i Sverige

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag uppfattar ditt inlägg som direkt otrevligt

Jag kan vara det ibland, och får väl be om ursäkt för det.
Mitt exempel här var egentligen rätt missvisande då man tänker efter.
Detta eftersom Intel har ett gäng extra klausuler som biblioteket aldrig kommer kunna ha som till exempel rörande "IP" och liknande.
Och hela "IP" delen gör hela stöldläget ännu mer olkart då det finns länder som inte ens erkänner "IP" till att börja med, och olika länder/regioner har olika tolkning av vad som går att skydda som "IP".

Permalänk
Skrivet av Xake:

Jag kan vara det ibland, och får väl be om ursäkt för det.
Mitt exempel här var egentligen rätt missvisande då man tänker efter.
Detta eftersom Intel har ett gäng extra klausuler som biblioteket aldrig kommer kunna ha som till exempel rörande "IP" och liknande.
Och hela "IP" delen gör hela stöldläget ännu mer olkart då det finns länder som inte ens erkänner "IP" till att börja med, och olika länder/regioner har olika tolkning av vad som går att skydda som "IP".

Äh, du hade rätt från början. Stöld är definierad på samma sätt i de flesta länder. Att sälja något som du har till låns, vare sig mot skriftligt eller muntligt kontrakt är ALDRIG stöld. Lika lite som att hela IP brott/fildelning/kopiering är stöld. FULL STOP.

Märk väl, de relaterade ekonomiska straffen är i de flesta fall VÄRRE för kontraktsbrott och IP relaterade brott än för stöldsbrott (relaterat produkt av samma säljvärde). Jag tycker att det är pinsamt så lätt folk samlas bakom medias nya definitioner av vad som är stöld, allt för att motivera ett större stigma för vad som ligger mot deras intresse. Detta givetvis till bekostnad av de RIKTIGA stöld offren. Begreppet blir utvattnat och uppmärksamheten lägre. Eftersom att koppla pedofili och terrorism till IP brott är ett vedertaget tilltag numera så kommunicerar jag på samma sätt, i förhoppning att det kanske går fram. Hela pedofilbyket är faktiskt ett utmärkt exempel på inflation i juridiska begrepp, numera reagerar folk inte alls på samma sätt när någon säger pedofil, just pga av att det använts i tid och otid. Att någon som jagar 17åringar på krogen blir kallad pedofil gör bara att 8åriga Erik har svårare att märkas i "bruset".

Inget tjafs nu om att jag stödjer olagligheter, vilket brukar vara responsen när någon försöker hålla en viss nivå...sakligt, sakligt. Ok?

Fårskock...(nejnejnej, inte ni, andra)

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Nej, nu har du fått det hela om bakfoten. Poängen är att ES-processorer ägs av Intel och lånas ut till partners. Om dessa sedan säljs vidare är det således stöld det handlar om.

Sekretessavtalet har ingen betydelse i sammanhanget.

Nej Andreas, du har fått det om bakfoten. Du har faktiskt ett ansvar som redaktör, börja inte tulla på juridiska termer, det kan sluta illa.

I all välmening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag tycker att det är pinsamt så lätt folk samlas bakom medias nya definitioner av vad som är stöld, allt för att motivera ett större stigma för vad som ligger mot deras intresse.

Här är frågan ändå om vi bar skylla just media (som i massmedia som vill sälja tidningar). För det är snarare bolagen såsom filmproducenters och musikers intresse/lobbyorganisationer (med producenter bakom som trots att de lyckas få en ren skitsingel att sälja bättre än alla Beatles singlar tillsammans klagar över att "piratkopiering snor deras intäkter") som gör allting för att ändra denna termen (såg häromdagen för första gången orginalet till "you would not steal a car", den som "IT crowd" parodierade, skrattade mig sanslös).

Skrivet av Clint Eastwood:

Hela pedofilbyket är faktiskt ett utmärkt exempel på inflation i juridiska begrepp, numera reagerar folk inte alls på samma sätt när någon säger pedofil, just pga av att det använts i tid och otid. Att någon som jagar 17åringar på krogen blir kallad pedofil gör bara att 8åriga Erik har svårare att märkas i "bruset".

Detta blir ännu mer intressant om man börjar kolla på att just ordet pedofil handlar om personer som har en sexuell läggning gentimot prepubertala ungdomar (alltså ungefär 12 år och yngre), medans om någon som jagar 17-åringar är den antingen Hebefil eller snarare Efebofil.
Men det är lättare att bara ha en term när det kommer till media, gör läsarna mindre förvirrade (mest då en Hebefil inte alltid är olaglig då de har en intressesfär på ungefär 12 till 16 års ålder, medans Efebofiler nästan aldrig kan räknas som olagliga då de är intresserade av unga postpubertala personer, vilket gör dem uteslutande över 16 år).

Jag tror det är lite likadant här. Ger du ut information som du har skrivit på ett kontrakt att du inte har rätten att ge ut, så är det kanske inte enligt lagboken/brottsbalken stöld, men det är lättare att kalla det för det än att försöka avgöra exakt vilken sorts brott som begåtts, eftersom de kan vara svåra att särskilja.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Här är frågan ändå om vi bar skylla just media (som i massmedia som vill sälja tidningar). För det är snarare bolagen såsom filmproducenters och musikers intresse/lobbyorganisationer (med producenter bakom som trots att de lyckas få en ren skitsingel att sälja bättre än alla Beatles singlar tillsammans klagar över att "piratkopiering snor deras intäkter") som gör allting för att ändra denna termen (såg häromdagen för första gången orginalet till "you would not steal a car", den som "IT crowd" parodierade, skrattade mig sanslös).

Du har rätt, helt klart är det intresse/lobbyorganisationerna som ligger bakom. "You would not steal a car" parodin är ju klockren, som alltid när en parodi baseras på något så löjeväckande som originalet var.

Skrivet av Xake:

Detta blir ännu mer intressant om man börjar kolla på att just ordet pedofil handlar om personer som har en sexuell läggning gentimot prepubertala ungdomar (alltså ungefär 12 år och yngre), medans om någon som jagar 17-åringar är den antingen Hebefil eller snarare Efebofil.
Men det är lättare att bara ha en term när det kommer till media, gör läsarna mindre förvirrade (mest då en Hebefil inte alltid är olaglig då de har en intressesfär på ungefär 12 till 16 års ålder, medans Efebofiler nästan aldrig kan räknas som olagliga då de är intresserade av unga postpubertala personer, vilket gör dem uteslutande över 16 år).

Jag tror det är lite likadant här. Ger du ut information som du har skrivit på ett kontrakt att du inte har rätten att ge ut, så är det kanske inte enligt lagboken/brottsbalken stöld, men det är lättare att kalla det för det än att försöka avgöra exakt vilken sorts brott som begåtts, eftersom de kan vara svåra att särskilja.

Jag förstår ditt resonemang och håller med till en viss del. Problemet är att kriminella handlingar (bör) stigmatiseras av samhället i form en temporär bestraffning, som fängelsestraff eller böter (tänk skampåle). Desvärre så vet både du och jag att det ofta följer med ett "förtjänat" stigma/förakt även efter det att du "avtjänat" ditt straff...vilket då går emot hela principen med ett lika värde osv.. Med detta perspektiv så är en "förenkling" av straffskalor bara för att folk inte kan särskilja olika brott extremt olämpligt. Mao, om du blir kallad för pedofil som en förenkling, även om du "bara" lyckats ragga upp en 17 åring på krogen, så får du leva med en bestraffning som är sjukt oproportionell mot ditt "brott"...pga av folk inte har vett/kunskap/intelligens nog att skilja på oilka gärningar. Utan någon större logisk anträngning kan man ju dra en parallell till medeltidens häxjakt..

Jag kommer nog aldrig att köpa ett sådant resonemang, även om det "bara" gäller kontraktsbrott/stöld. Jag skulle nog vilja påstå att ju högre granularitet den juridiska vokabulären har, desto större säkerhet att vi kan döma rätt straff (och tillhörande stigma). Som alltid så finns det en tendens till att hålla på en "förenkling" tills man själv blir utsatt för den, då den magiskt byter namn till "orättvisa".

Sist, tack för ditt sakliga inlägg, det var uppfriskande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Det var en herre jösses massa dollars!
Klart som fanken någon börjar undra, drygt 200 produkter o ca 200-800 dollar styck!

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Snacka om pengagiriga. Ingenjörerna borde ju haft en rätt god lön. Undrar om dom tycker att det var värt det nu.

varför tror du dom hade bra lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

varför tror du dom hade bra lön?

Antagligen för han lever kvar i den värld som rådde fram till sådär 70 talet i Sverige. Efter det har ingenjörernas löner sjunkit i förhållande till medel. Detta förvisso beroende på vad för ingenjör man är och var man får jobb.
Men tyvärr stämmer inte Karl-Bertil Jonsson-bilden av ingenjörer längre, trots att det verkar vara vad de flesta har i huvudet då de hör ordet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xake:

Antagligen för han lever kvar i den värld som rådde fram till sådär 70 talet i Sverige. Efter det har ingenjörernas löner sjunkit i förhållande till medel. Detta förvisso beroende på vad för ingenjör man är och var man får jobb.
Men tyvärr stämmer inte Karl-Bertil Jonsson-bilden av ingenjörer längre, trots att det verkar vara vad de flesta har i huvudet då de hör ordet.

I Karl-Bertil Jonsson är det dessutom civilingenjör. Ordet ingenjör får användas av alla som läst tekniskt på högskola så nuförtiden kan det vara lite vadsomhelst. Förr kunde man ju bli gymnasieingenjör också om man gick fyrårigt. Så bara för att man har titeln ingenjör betyder det inte att man är "högutbildad" och för den delen får hög lön. Civilingenjörerna har dock en skyddad yrkestitel som ställer en del krav och de tjänar fortfarande rätt bra, även om det var bättre förr

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24