Permalänk
Medlem

följer inte Inet Konsumentlagen?

Hitta följande fråga samt svar på deras chatbox (FAQ)

enligt mig så uppfattar jag det som att AgentX har beställt den online, eftersom han väntar på leveransen!
eller missuppfattar jag allt?

med andra ord borde man inte upplysa om att man har 14 dagars ångerrätt vid onlineköp då det är det som gäller om han inte är nöjd oavsett anledning?

Agent X2012-01-05
Ser på kommentarer som Bo Hans Christer att man kan få trasiga pixlar vid leveransen, jag väntar på min skärm. Om jag får en trasig pixel skärm som inte berodde på mig, har jag ingen rätt då att få en ny skärm?

Inet svarar
XL2420T har ingen extra pixelgaranti utan det är BenQs vanliga pixelgaranti som gäller och där varierar det beroende på hur många döda pixlar det är, vilken typ och vart dom sitter på skärmen. I fallet med endast en (1) död pixel så kommer du inte få din skärm utbytt t ex.

Permalänk
Master of Overkill

Det är benqs garanti som gäller

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det gäller att inte förväxla garanti och ångerrätt. Ångerrätten upplyser de om i sina allmänna villkor men då får du inte skärmen "utbytt" utan skickar tillbaka den och häver köpet.

Om man sedan utnyttjar systemet och beställer igen direkt för att försöka få en utan död pixel är en helt annan sak som det går att tycka vad man vill om.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

Om man har startat skärmen och hittat en död pixel har man också förmodligen brytit någon plombering som visar att skärmen är använd och kan därmed inte ångra sitt köp.

Permalänk
Medlem

Självklart får han med stöd av konsumentköplagen göra återköp på vara i obruten förpackning.
Så om han kan packa upp skärmen utan att gör någon synlig åverkan på emballaget, testa funktionen på skärmen, bestämma sig för att funktionen inte är tillfyllest (oavsett anledning), packa ned skärmen (återigen utan att göra åverkan på emballaget), så måste Inet ta tillbaka skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Självklart får han med stöd av konsumentköplagen göra återköp på vara i obruten förpackning.
Så om han kan packa upp skärmen utan att gör någon synlig åverkan på emballaget, testa funktionen på skärmen, bestämma sig för att funktionen inte är tillfyllest (oavsett anledning), packa ned skärmen (återigen utan att göra åverkan på emballaget), så måste Inet ta tillbaka skärmen.

Kan du hänvisa till bestämmelsen i Konsumentköplagen som ger dig rätt att göra återköp av vara i obruten förpackning. Vilken bestämmelse är det?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Kan du hänvisa till bestämmelsen i Konsumentköplagen som ger dig rätt att göra återköp av vara i obruten förpackning. Vilken bestämmelse är det?

Det kan han nog inte eftersom den inte finns. Distansavtalslagen däremot.

Skrivet av Distansavtalslagen:

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

hitta den här texten på konsumentverket websida!

"Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det kan han nog inte eftersom den inte finns. Distansavtalslagen däremot.

Yes, jag vet det. Men ett bra sätt att få folk att ändra sin (felaktiga) uppfattning på ett trevligt sätt är att be vederbörande hitta stöd för sitt påstående. Förhoppningen är att man ska märka att det inte finns något stöd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

hitta den här texten på konsumentverket websida!

"Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."

Japp, men det ger dig inte rätt till en ny skärm utan bara att inom 14 dagar skicka tillbaka den du köpt, få tillbaka pengarna och betala frakten. Dessutom inte, som sagts ovan, enligt Konsumentköplagen utan enligt Distansavtalslagen

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Det gäller att inte förväxla garanti och ångerrätt. Ångerrätten upplyser de om i sina allmänna villkor men då får du inte skärmen "utbytt" utan skickar tillbaka den och häver köpet.

Om man sedan utnyttjar systemet och beställer igen direkt för att försöka få en utan död pixel är en helt annan sak som det går att tycka vad man vill om.

Bra Rattnalle att du reder ut begreppen.

Det är förövrigt i regel tillverkaren som står för pixelgaranti, så det är inga konstigheter alls det som nämns i trådstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Yes, jag vet det. Men ett bra sätt att få folk att ändra sin (felaktiga) uppfattning på ett trevligt sätt är att be vederbörande hitta stöd för sitt påstående. Förhoppningen är att man ska märka att det inte finns något stöd.

Jag anade det men lika bra att hjälpa till eftersom de förmodligen aldrig kommit upp annars.

Men som sagt. Detta är INTE en ersättning för att man tycker att pixelgarantin är för dålig. Vet inte om det är direkt straffbart men det är ytterst olämpligt att göra som föreslagits.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag anade det men lika bra att hjälpa till eftersom de förmodligen aldrig kommit upp annars.

Men som sagt. Detta är INTE en ersättning för att man tycker att pixelgarantin är för dålig. Vet inte om det är direkt straffbart men det är ytterst olämpligt att göra som föreslagits.

Sen har ju näringsidkaren rätt att kräva att konsumenten står för frakten tillbaka om det är köp över nätet, så det kan bli lite ovärt dessutom om det handlar om 1 pixel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

du har rätt att byta varan oavsett vad pixelgarantin säger!!

pixelgaranti är något som tillverkaren hittat på och har ingenting med Distansavtalslagen att göra!

är han inte nöjd så ska han självklart byta varan, inte konstigare än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

du har rätt att byta varan oavsett vad pixelgarantin säger!!

pixelgaranti är något som tillverkaren hittat på och har ingenting med Distansavtalslagen att göra!

är han inte nöjd så ska han självklart byta varan, inte konstigare än så!

Distansavtalslagen ger dig inte rätt att byta din vara. Den ger dig rätt att inom 14 dagar ångra ditt köp om varan kan lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Det spelar ingen roll hur många utropstecken du använder, verkligheten förblir densamma.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag anade det men lika bra att hjälpa till eftersom de förmodligen aldrig kommit upp annars.

Men som sagt. Detta är INTE en ersättning för att man tycker att pixelgarantin är för dålig. Vet inte om det är direkt straffbart men det är ytterst olämpligt att göra som föreslagits.

På vilket sätt är det ytterst olämpligt?
Jag hade iaf nyttjat ångerrätten om jag hade fått störiga trasiga pixlar på en ny skärm.

Skrivet av TheJerk:

Distansavtalslagen ger dig inte rätt att byta din vara. Den ger dig rätt att inom 14 dagar ångra ditt köp om varan kan lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Det spelar ingen roll hur många utropstecken du använder, verkligheten förblir densamma.

På vilket sätt har han inte rätt att byta sin vara? Han skriver ju inget om att distansavtalslagen ger dig bytesrätt utan du vinklar hans skrivelse lite.
Man kan ju tekniskt sätt ångra sitt köp genom ångerrätten och på så vis genomföra ett nytt köp...voila så har man ju nu bytt ut sin skärm.

Permalänk
Medlem

okej då.
han har rätt att lämna tillbaka varan, men kontentan blir ju att han inte behöver betala och behålla skärmen som han inte var nöjd med.
vilket i sin tur ger han möjlighet att beställa en ny skärm! eller kommer Inet att neka honom att beställa igen?
om så är fallet så finns det ju gott om andra leverantörer att välja på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ltd74:

Hitta följande fråga samt svar på deras chatbox (FAQ)

enligt mig så uppfattar jag det som att AgentX har beställt den online, eftersom han väntar på leveransen!
eller missuppfattar jag allt?

med andra ord borde man inte upplysa om att man har 14 dagars ångerrätt vid onlineköp då det är det som gäller om han inte är nöjd oavsett anledning?

Agent X2012-01-05
Ser på kommentarer som Bo Hans Christer att man kan få trasiga pixlar vid leveransen, jag väntar på min skärm. Om jag får en trasig pixel skärm som inte berodde på mig, har jag ingen rätt då att få en ny skärm?

Inet svarar
XL2420T har ingen extra pixelgaranti utan det är BenQs vanliga pixelgaranti som gäller och där varierar det beroende på hur många döda pixlar det är, vilken typ och vart dom sitter på skärmen. I fallet med endast en (1) död pixel så kommer du inte få din skärm utbytt t ex.

Om du köper från internet kan du dock lämna tillbaka den och säga att du inte var nöjd (pga en pixel var död).

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ltd74:

okej då.
han har rätt att lämna tillbaka varan, men kontentan blir ju att han inte behöver betala och behålla skärmen som han inte var nöjd med.
vilket i sin tur ger han möjlighet att beställa en ny skärm! eller kommer Inet att neka honom att beställa igen?
om så är fallet så finns det ju gott om andra leverantörer att välja på.

Detta har du rätt i. Jag kanske är lite petig men många läser trådar som den här för att få information och det kan vara bra att veta vad som gäller och varför. Från början handlade ju detta om huruvida Inet följer KKL eller ej och baserat på den info given i den här tråden så gör dom det. Detta är en "workaround" som var och en får ta ställning till om den känns ok eller inte.

Sköter man det bara snyggt och ser till att Inet får tillbaka samma sak de sålde så har ju inte heller dom egentligen något intresse av att bråka om saken. Man bör kanske kolla upp hur den aktuella butiken brukar göra med returfrakt dock, de har rätt att kräva att konsumenten står för den när det gäller köp via nätet och det kan ju kosta en slant beroende på vad man köpt för något.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Självklart får han med stöd av konsumentköplagen göra återköp på vara i obruten förpackning.
Så om han kan packa upp skärmen utan att gör någon synlig åverkan på emballaget, testa funktionen på skärmen, bestämma sig för att funktionen inte är tillfyllest (oavsett anledning), packa ned skärmen (återigen utan att göra åverkan på emballaget), så måste Inet ta tillbaka skärmen.

Skrivet av Rattnalle:

Distansavtalslagen däremot.

Så vad ni säger är att man får bryta plomberingen och ändå ångra köpet via distansavtalslagen så länge produkten och kartongen i övrigt är i "nyskick"?

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Jag anade det men lika bra att hjälpa till eftersom de förmodligen aldrig kommit upp annars.

Men som sagt. Detta är INTE en ersättning för att man tycker att pixelgarantin är för dålig. Vet inte om det är direkt straffbart men det är ytterst olämpligt att göra som föreslagits.

Jag kan tycka att det är ytterst olämpligt att över huvudtaget sälja produkter som är felaktiga, kan säga vad man vill om pixelgarantier och liknande, men döda pixlar är en felaktig skärm, om jag betalade dyra pengar för en schyst skärm och så ska jag behöva irritera mig i de kommande åren på felaktiga pixlar som dessutom sänker återförsäljningsvärdet på skärmen, nej tack. Jag ser det inte som fult att kringgå ett redan fult system från tillverkarnas sida.

Permalänk
Medlem

AgentX frågar bara om han har möjlighet att "har jag ingen rätt då att få en ny skärm?" då väljer Inet att göra en "workaround" till svar om pixelgaranti som BenQ har! vilket i sin tur ger intrycket att det är pixelgarantin som gäller i hans fall.
men både du och jag vet att pixelgarantin inte har någonting med distansavtalslagen att göra och huruvida han har rätt att lämna tillbaka skärmen om han inte är nöjd.
kort o gott: han vill ju bara veta om han är fast med en skärm han inte är nöjd med.

sen är det upp till var och en att avgöra om svaret från Inet är det svaret man själv skulle vilja ha haft!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst konsumentverkets lathund ang. distans- och hemförsäljningslagen, tycker jag det är ganska klart att man aldrig behöver ha någon död pixel på sin skärm (som finns där vid leverans eller uppkommer inom två veckor), givet följande två punkter:

  • Köparen har rätt att undersöka varan men den måste vara i väsentligen oförändrat skick för att köparen ska kunna ångra köpet.

  • Ångerrätten gäller även om köparen varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

En nyhet för mig var dock detta:

  • Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Återbetalningen ska göras snarast och senast inom 30 dagar från det att köparen ångrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Så vad ni säger är att man får bryta plomberingen och ändå ångra köpet via distansavtalslagen så länge produkten och kartongen i övrigt är i "nyskick"?

Det finns vissa undantagsfall då du inte får bryta en plombering men generellt vid internetköp så gäller det att du får prova varan (dock inte ta den i bruk) för att avgöra om den lever upp till förväntningarna. Hur det ligger till med emballage och kartong har jag ingen koll alls på. Skulle dock tro att det inte är avgörande om det är lite skadat eftersom det är produkten som ångerrätten gäller för. Emballage och kartong är ju svårt att inte skada när det packas upp så lite riv i kanterna blir det ju alltid, vilket jag tycker ska anses som normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

En nyhet för mig var dock detta:

  • Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Återbetalningen ska göras snarast och senast inom 30 dagar från det att köparen ångrat sig.

Som jag tolkar det gäller det den ursprungliga frakten från butik till dig. I stycket ovanför står det ju att "köparen ska betala kostnaderna för returfrakten."

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Som jag tolkar det gäller det den ursprungliga frakten från butik till dig. I stycket ovanför står det ju att "köparen ska betala kostnaderna för returfrakten."

Det är som du säger. Vid telefonförsäljning får näringsidkaren stå även för returfrakten faktiskt men det är en parantes.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Om man skicka tillbaka till Inet så räknar med en fet returfrakt. Eftersom Inet bara ta emot företagspaket så hamnar man på 200-300kr minst.

Permalänk
Medlem

Detta är varför man inte ska köpa BenQ skärmar (i vart fall billigare modeller) riktigt dålig pixelgaranti, visst går ju att få utbytt på olika sätt men då måste man ändå betala för retur frakt och vänta längre etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whiskerer:

Jag kan tycka att det är ytterst olämpligt att över huvudtaget sälja produkter som är felaktiga, kan säga vad man vill om pixelgarantier och liknande, men döda pixlar är en felaktig skärm, om jag betalade dyra pengar för en schyst skärm och så ska jag behöva irritera mig i de kommande åren på felaktiga pixlar som dessutom sänker återförsäljningsvärdet på skärmen, nej tack. Jag ser det inte som fult att kringgå ett redan fult system från tillverkarnas sida.

Skärmarna säljs enligt internationellt standardiserade klasser, och det är inga problem att köpa skärmar ifrån klass 1 om man vill det, däremot alla budgetskärmar som brukar diskuteras på det här forumet är troligen klass 2 men de har i praktiken mycket få fel idag även om de inte klassificeras som 1, vilket däremot många "proffs" skärmar gör, det kan även vara krav på klass 1 i en del tillämpningar typ medicin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Jag har själv haft många skärmar i snart 15 år och jag har bara råkat ut för ett subpixelfel på en skärm från början av 2000talet, däremot har belysningen havererat oftare, så det verkar vara ett mera verkligt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att man inte får bryta plombering gäller vid mjukvara. Som det nämnts innan måste du få kontrollera varan.

Som svar till att det skulle vara fult att utnyttja ångerrätten för att kringgå en kass pixelgaranti säger jag så här:
För att vara helt ärlig så tror jag att det är ytterst få som inte skulle ångra sitt köp om det visade sig att skärmen har trasiga pixlar. Vem fan skulle inte ångra att de köpt en (delvis) trasig skärm? Eftersom man har känslan av ånger så ser jag inga problem med att utnyttja ångerrätten. Tadaaaa ~

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3