Vattenkyla CPU färdigt system (ex h80) eller eget system?

Permalänk
Medlem

Vattenkyla CPU färdigt system (ex h80) eller eget system?

Hej!

Har nyligen byggt ihop en dator(i5 2500k 3.3ghz , gtx580 ~800mhz , 8 gb corsair vengance, msi mcII z68-gd55 och så vidare). Är väldigt nöjd med burken och funkar kanon. Har än så länge bara kört orginalkyl på CPU men tanken att jag köpte en 2500k var för att kunna överklocka den till ca 4-4.2 ghz. Då behöver jag helt enkelt mer kyla.

Jag har gått och blivit intresserad av att vattenkyla både för bra kylning samt för lite hobbyvärde eftersom jag inte gjort det tidigare.

Tittar jag runt lite så blir jag lite fundersam över hur jag vill göra det här. Jag har kollat på coolingstuff och ek och funderar på om jag ska införskaffa egna delar(pump, radiator, slang...) eller om jag ska köpa ett färdigt slutet system ex H80. Jag har nämligen inte tänkt vattenkyla min gpu så det hade varit smidigt att bara koppla på det färdiga och sen är det färdigt. Samtidigt tycker jag det ser fruktansvärt fult ut och jag gillar looken av att ha pump, reservoar, radiator, block osv separat.

Hur mäter dessa två lösningar mot varandra? vilka för/nackdelar finns det med färdigt system vs eget system?
Rent kylmässigt, är något av dem mer effiktivt?

Tacksam för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rent kylningsmässigt är eget system mycket bättre, eller åtminstone har det potential till det beroende på vad för delar du köper, och du kan ju vattenkyla grafikkort i samma slinga osv. ett färdigt system har fördelarna att det är billigare och smidigare, det är ju underhållsfritt i och med att det är slutet så det är bara att skruva fast och glömma bort i stort sett. så är du intresserad av att pilla med vattenkylningen har du egentligen bara ett val

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII