Permalänk
Medlem

Sharp TV/Dator skärm Råd tack

För ungefär ett år sen så köpte jag en 46" Sharp tv (LC46LE810E)
Jag visste att jag nog inte kommer få ut det bästa ur en tv men jag var ung och skulle just flytta ut från hemmet och ville ha en stor dator/tv skärm

Så nu sitter jag här.. med en 46" tv.. vetat om det men inte med hur mycket, jo jag pratar om out-put lagget.
Har märkt detta mest i FPS spel och när jag ska styra musen snabbt över stora ytter.
Räknat ut att jag har ungefär mellan 150-170ms lag på denna tv.(mer än vad jag trode)

Så nu undrar jag dessa saker.
Går väll inte att fixa?
Ska jag gå till en riktig PC skärm?
Om jag skulle byta till en PC skärm så kan jag väll inte bytta till en 24".. skulle bara kännas fel.(40"< skulle nog kännas bra") men vilka märken ska man då titta på?

Permalänk
Medlem

Här är ett citat från Prisjakt för LC46LE810E,

"Underbar allround tv. Har inte märkt av någon clouding alls (betraktningsvinkeln är dock bara OK vilket kan få det att se ut som clouding). Ingen bleeding vad jag har sett. Riktigt bra för spel, väldigt låg input lag i game-mode. Har inte gjort ett test men skulle gissa på 15 - 20 ms. Skärmen har 4 ms responstid.

Standardinställningarna är dock skit så jag tänkte lägga upp min config.

För spel (PS3, XBOX 360 m.m.)

OPC: Off
Picture mode: GAME
Backlight: -5
Contrast: +30
Brightness: +10
Color: 0
Tint: 0
Sharpness: +4 "

Länk till sidan för omdömen på Sharp Aquos LC-46LE810E http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=584183

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

inga fler som har tips?

Permalänk

Vad jag har förstått utifrån min tid här på Sweclockers, så är inte TV det optimala om man lirar FPS i jakten på millisekunder och frekvenser. Datorskärmar är mer anpassade till detta ändamål.

Däremot är ju teven helt oslagbar när det gäller att sitta i soffan och spela gamla emulatorspel eller singleplayerspel (ex.Skyrim & Fallout).

Mitt råd till dig om du nu gejmar mycket FPS, så blir det väl egentligen att skaffa en extra datorskärm om du anser det vara värt det. Själv har jag valt att helt skippa FPS-biten, just därför att jag med TV och trådlöst tangentbord/mus oftast blir ägd av andra med riktiga "FPS-riggar".

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Medlem

150ms inputlagg låter brutalt mycket! Undrar hur du räknat ut det?

Iallafall så kan det gå att få ner inputlagget litegrann, om spelandet är fokus:
- stäng av 100hz läget. (100hz läge kan ge mer flytkänsla, men ökar i princip alltid inputlagget)
- prova stäng av megakontrast om det går
- kolla om det finns något "game mode" och prova kör med det.
- se till att du verkligen kör rätt upplösning (1920x1080) och se till att overscaninställningarna är rätt, så att tv:n inte behöver skala om bilden.

Har lite ont om tips på säkra kort när det gäller TV-apparater med lågt inputlagg dock tyvärr... Är rätt inkonsekvent beroende på märke, modell och årgång!
Vissa av de billigare LG-apparaterna har åtminstone tidigare haft hyfsat lågt lagg, men är nog inte garanterat... Samma gäller Panasonics modeller (både plasma och lcd såvitt jag vet) men inga löften!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

150ms inputlagg låter brutalt mycket! Undrar hur du räknat ut det?

Körde detta http://tft.vanity.dk/inputlag.html och tog blid med min system kamera på laptop skärmen och tvskärmen samtidigt och räknade mellan skillnaden på alla olika inställningar på tv'n. vad jag än gör så sitter det runt 150-170ms

Update
Värkar som det gåt ner till 50ms nu.. vet icke vad som gjorde det.. lekte omkring i catalysten.

Permalänk
Medlem

Ok, den kanske inte var i ett äkta klonläge förut, eller inte i nativeupplösning?

50ms är ju klart bättre, men långt från bra - speciellt med tanke på att laptopen knappast är laggfri.
Väääldigt få TV-apparater kommer under 30ms dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.