Permalänk

CPU temp Intel P4?

Vad är en rimlig CPU temp på en Intel P4 3,06 GHz?
Nu ligger tempen på knappa 50c obelastad och dryga 60c vid belastning.
Jag provade en tystare fläkt och då steg med en gång temperaturen upp mot 75C under belastning.
Är 75c OK? Bra om man kan få datorns så tyst som möjligt utan att skada processorn.

//TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Vad är en rimlig CPU temp på en Intel P4 3,06 GHz?
Nu ligger tempen på knappa 50c obelastad och dryga 60c vid belastning.
Jag provade en tystare fläkt och då steg med en gång temperaturen upp mot 75C under belastning.
Är 75c OK? Bra om man kan få datorns så tyst som möjligt utan att skada processorn.

//TB

va jag minns va p4 prollarna väldigt varma av sig. dom hade inte samma effektiva kylare som i dag. så 75 under load skulle väl va ok

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Om det är en Prescott serie av P4 är det inte konstigt den är varm. Du kan titta runt på begagnat marknaden efter kylare. Borde gå att hitta för en 20kr eller så tycker jag. Beroende på vilken socket du har så skiljer det lite. P4 fanns till socket 423 478 och 775. Prescott bara tiill den senare om jag inte minns fel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det är en en P4 3,06/512/533 med socket 478 och den sitter i en Shuttle.
Processorn kyls, via heatpipes, av en 80 mm fläkt som blåser ut på baksidan. Jag har provat lite olika fläktar, en lågvarvig 1400 rpm och en mer högvarvig 2300 rpm. Med den långsamma (men tysta fläkten) gick tempen upp i 75 grader som mest.
Just nu sitter den snabbare fläkten i och den låter rätt så mycket, dock ok temp på max 60 grader.
Frågan är om man törs köra den långsammare fläkten?

//TB

Permalänk
Medlem

Oki, en shuttle. Haft några sådana. De blir en smula varma ja, de har inte samma kylförmåga som en vanlig låda. Men oftast tyckte jag att nätagget var det som levde om mest i de burkarna. Du kan testa att sänka volten till din cpu och se om du får den stabil med mindra volt. Då blir den också kallare.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Herr Thomas:

Det är en en P4 3,06/512/533 med socket 478 och den sitter i en Shuttle.
Processorn kyls, via heatpipes, av en 80 mm fläkt som blåser ut på baksidan. Jag har provat lite olika fläktar, en lågvarvig 1400 rpm och en mer högvarvig 2300 rpm. Med den långsamma (men tysta fläkten) gick tempen upp i 75 grader som mest.
Just nu sitter den snabbare fläkten i och den låter rätt så mycket, dock ok temp på max 60 grader.
Frågan är om man törs köra den långsammare fläkten?

//TB

Vill ha det till att det rör sig om en Northwood S 478 cpu, dvs serien innan Prescott. Northwood hade till skillnad från Prescott inga värmeproblem, tycker därför att du har lite höga temps, vill minnas att tempen låg kring 40 g "obelastat" när jag micklade med såna förr. Vad har du för kylpasta?

Permalänk

Stämmer bra att det är en Northwood processor.
Jag bytte tillbaks till den tystare fläkten, orkade inte med oljudet från den snabbare. Samtidigt passade jag på att lägga på lite mer kylpasta (Arctic Alumina) och lade även på pasta på kylflänsen den här gången. Det verkar som att tempen är lite lägre nu jämfört med tidigare. dryga 55 grader vid idle och upp mot 70 vid belastning. Tills vidare får den tystare fläkten sitta i.

//TB

Permalänk
Skrivet av Herr Thomas:

Stämmer bra att det är en Northwood processor.
Jag bytte tillbaks till den tystare fläkten, orkade inte med oljudet från den snabbare. Samtidigt passade jag på att lägga på lite mer kylpasta (Arctic Alumina) och lade även på pasta på kylflänsen den här gången. Det verkar som att tempen är lite lägre nu jämfört med tidigare. dryga 55 grader vid idle och upp mot 70 vid belastning. Tills vidare får den tystare fläkten sitta i.

//TB

Ja det verkar som mer rimliga temps, detta bör du kunna köra med. Har aldrig själv testat Arctic Alumina så jag vet inte hur den är, skulle dock inte förvåna mig om du kan få ner tempen lite till om du ist anv Arctic Silver 5 elr den nyare som jag har för mig heter Arctic Ceramik. Du skulle oxå kunna testa att stoppa i den "dönande" fläkten igen kombinerat med tex en steglös Zalman varvtalsreglerare, finns bla på Kjell & co för under 100 lappen. Borde ge lägre temp även om du varvar ner den lite för att stå ut med ljudnivån.
Lite kuriosa: är så gott som 100 på att just din modell av Nortwood cpu är ovanlig och därmed ett hyfsat eftertraktat objekt för samlare, har för mig att den var den sista och isf den snabbaste i Northwood serien innan Prescott tog över.

Permalänk
Avstängd

Har själv en gammal prescott viken fortfarande rullar på, går varmare än min X6:a i 4ghz, men kylaren är nog den stora skillnaden

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Min CPU är i vart fall den snabbaste Northwood med 533MHz bus. Jag har dock för mig att Northwood fanns upp till 3,2 GHz, dock enbart med 800 MHz bus vilket min gamla Shuttle inte stödjer.
En annan bov i tempdramat är grafikkortet. Chassit är litet och grafikkortet värmer upp innanmätet. Just ni sitter det ett Radeon XT 2600 HD vilket förmodligen inte är det svalaste kortet man kan hitta.

Permalänk
Skrivet av Herr Thomas:

Min CPU är i vart fall den snabbaste Northwood med 533MHz bus. Jag har dock för mig att Northwood fanns upp till 3,2 GHz, dock enbart med 800 MHz bus vilket min gamla Shuttle inte stödjer.
En annan bov i tempdramat är grafikkortet. Chassit är litet och grafikkortet värmer upp innanmätet. Just ni sitter det ett Radeon XT 2600 HD vilket förmodligen inte är det svalaste kortet man kan hitta.

Ang cpu, japp så kan det va.