Använda vattenburet element som radiator till vattenkyld dator?

Permalänk

Använda vattenburet element som radiator till vattenkyld dator?

Hejsan!
Jag är en av de som stör sig på en dator som för massa oljud då jag foldar 24/7 och sover ca 1m från datorn. Använder idag en 360 rad från EK med GT 1450rpm @ ca800rpm för att kyla min rig i sign.
Har funderat från och till på hur jag ska göra datorn ännu tystare och i och med att fläktar = ljud så skulle det vara trevligt att eliminera så många som möjligt. Är väl medveten om att det är min PSU som låter mest i mitt system men det hade varit roligt att göra ett större projekt än bara byta PSU.

Så mina frågor är:
*Har någon testat detta innan?
*Kommer jag behöva byta pump till en kraftigare eller kan jag köpa en till likadan och koppla i serie?
*kommer det vara någorlunda effektivt?

Beroende på input så kan det mycket väl vara något jag testar och se om det är möjligt att utföra

/S

PS: för att se systemet idag klicka här DS
Ytterligare tillägg: När Kepler kommer ska det köpas ett nytt grafikkort och kommer då sättas in i burken tillsammans med det nuvarande GTX470, då kommer antagligen ett nytt nätagg oxå inhandlas. Då kommer det behövas mer kylning vilken jag vill ha så ljudlös som möjligt, därav min lite udda idé.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Hejsan!
Jag är en av de som stör sig på en dator som för massa oljud då jag foldar 24/7 och sover ca 1m från datorn. Använder idag en 360 rad från EK med GT 1450rpm @ ca800rpm för att kyla min rig i sign.
Har funderat från och till på hur jag ska göra datorn ännu tystare och i och med att fläktar = ljud så skulle det vara trevligt att eliminera så många som möjligt. Är väl medveten om att det är min PSU som låter mest i mitt system men det hade varit roligt att göra ett större projekt än bara byta PSU.

Så mina frågor är:
*Har någon testat detta innan?
*Kommer jag behöva byta pump till en kraftigare eller kan jag köpa en till likadan och koppla i serie?
*kommer det vara någorlunda effektivt?

Beroende på input så kan det mycket väl vara något jag testar och se om det är möjligt att utföra

/S

Intressant Detta skulle jag också vilja ha svaret på verkar inte så effektivt men

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av roobi:

Intressant Detta skulle jag också vilja ha svaret på verkar inte så effektivt men

Varför skulle det inte vara effektivt?

Eller ja, kanske inte effekt/yta, men nog skulle det nog kunna avleda en hel del värme.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett i galleriet att en kille använt en radiator från en bil Värt att kolla upp antar jag, tror inte en sån går på speciellt mycket heller om man kollar på en bilskrot.

http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...
Lyckades hitta länken, så ni slipper bläddra själva:)

Permalänk
Medlem

är det ett sånt här du menar? isf tror jag att den pump som skulle krävas låter mer än nuvarande rigg

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skulle det inte vara effektivt?
Eller ja, kanske inte effekt/yta, men nog skulle det nog kunna avleda en hel del värme.

Men det borde väl inte funka så bra jämfört med en kylare med Genomströmmande luft?

Skrivet av Jocke.:

Har för mig att jag sett i galleriet att en kille använt en radiator från en bil Värt att kolla upp antar jag, tror inte en sån går på speciellt mycket heller om man kollar på en bilskrot.

http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...
Lyckades hitta länken, så ni slipper bläddra själva:)

Jocke = Det där har jag funderat på länge

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Fick en liten idé förut att jag skulle testa att köra en Slang från kranen i badrummet till Cpu/Gpu block och ha returen ner i avloppet bara för skojs skull Gratis vatten hahahaha, men det skulle nog inte hålla så länge

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Hör du verkligen dina 800rpm fläktar? Det måste vara bra tyst i Helsingborg. Är du säker på att det inte är pumpen som låter? Vad har du för pump idag?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en kylare från en volvo 240... gick på 100:- på skroten, funkade hur fint som helst, den avledde så mycket värme att jag inte ens behövde ha en fläkt på den.

Att det skulle krävas en större pump tror jag inte på, ett element har ju extremt lite motstånd eftersom att det inte har så trånga kanaler som en vanlig radiator.

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skulle det inte vara effektivt?

Eller ja, kanske inte effekt/yta, men nog skulle det nog kunna avleda en hel del värme.

Lite så jag tänker också, jag har väldigt mycket yta bakom skrivbordet och där skulle man kunna ställa ett element utan att det är i vägen. ser man till hur mycket ett element avger i värme när det används så bör det kunna vara ganska effektivt, fast det vattnet man värmer ett hur med är betydligt varmare har jag fått för mig

Skrivet av Jocke.:

Har för mig att jag sett i galleriet att en kille använt en radiator från en bil Värt att kolla upp antar jag, tror inte en sån går på speciellt mycket heller om man kollar på en bilskrot.

http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...
Lyckades hitta länken, så ni slipper bläddra själva:)

Tack för länk, har kollat på den förut enda grejen där är att jag vill ha det helt passivt och och just en bilradiator behöver aktivt luftflöde och är mycket restriktiv.

Skrivet av Mr.Azum:

är det ett sånt här du menar? isf tror jag att den pump som skulle krävas låter mer än nuvarande rigg

Japp ett sådant är just exakt det jag är rädd för... det används ju 230v cirkulationspumpar för det i vanliga fall och det är inte riktigt ett alternativ...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Hör du verkligen dina 800rpm fläktar? Det måste vara bra tyst i Helsingborg. Är du säker på att det inte är pumpen som låter? Vad har du för pump idag?

Som jag skrev i mitt först inlägg så är det min PSU som låter mest, en Corsair TX650. men fläktarna hörs om det är helt tyst i rummet. pumpen är knäpptyst dels för att den är svag (Phobya DC12-260 12Volt) 6w och står på en kudde "fluff"

Skrivet av frejo:

Jag har kört med en kylare från en volvo 240... gick på 100:- på skroten, funkade hur fint som helst, den avledde så mycket värme att jag inte ens behövde ha en fläkt på den.

Att det skulle krävas en större pump tror jag inte på, ett element har ju extremt lite motstånd eftersom att det inte har så trånga kanaler som en vanlig radiator.

ett element kanske tom. skapar ett eget litet flöde då det kallare vattnet sjunker?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.