Permalänk
Medlem

i5 2500k Stockkylare på AM2+ processor

Hej SWEC.
Jag har två datorer för tillfället, en ny dator med 2500k processor och en gammal med en phenom tri-core (AM2+ Socket)

Eftersom jag använder en annan kylare på min i5 så stockkylaren behövs inte. Kan det funka att montera den på min gamla dators processor för att få bättre kylning eller är stockkylaren ej anpassad för det? Kan jag alt. köpa till någon bricka för kylaren?

Kylaren är förövrigt orörd.
Tack i förhand

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag blir nervös när jag läser sånt här.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Haha det skulle jag vilja se hur du får till

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

helt omöjligt alltså?
kan tillägga att jag inte kollat närmre på kylaren alls så vet inte hur den ser ut

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Kylarna fästs helt olika för Amd respektive Intel. Så originalkylarna är inte kompatibla öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

helt omöjligt alltså?
kan tillägga att jag inte kollat närmre på kylaren alls så vet inte hur den ser ut

Låter som en vansklig en fulmoddningsutmaning

Permalänk
Medlem

Socklarna är ju rätt så olika, öppna phenom tri-core burken & kolla...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Kylarna fästs helt olika för Amd respektive Intel. Så originalkylarna är inte kompatibla öht.

Går fulmodda om man är på sådant hummör...

Permalänk
Medlem

Ok tack, det var bara en tanke men gissade på att det inte skulle funka.

Vad ska jag göra av i5 kylaren då?

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

Ok tack, det var bara en tanke men gissade på att det inte skulle funka.

Vad ska jag göra av i5 kylaren då?

Slänga in i garderoben eller soprummet >: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

Ok tack, det var bara en tanke men gissade på att det inte skulle funka.

Vad ska jag göra av i5 kylaren då?

Min ligger i orginalkartongen i ett skåp och väntar på bättre dagar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Men vafan det måste ju gå att få till på något vis ändå! dunka på någon schysst tryckanordning och ha tri-coren liggandes

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

hursomhelst är ju inte stockkylaren nåt att hänga i granen så jättemycket bättre kylning hade du ändå inte fått om den passat. vill du ha bättre kylning är det nog värt en eller två hundralappar att köpa en som passar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara om verkligen kylaren som följer med i5 skulle kyla bättre än den som redan sitter i din am2 dator, har nämligen aldrig sett en mindre kylfläns till en desktop processor xD

Orginalkylaren till min gammla core 2 quad är säkert 3 gånger högre och skulle gissa att den kyler bättre.

Permalänk
Medlem

Det är klart det går. Med hjälp av stripes/plastband har jag monterat flera udda kylare på diverse processorer.. med varierande resultat Skulle nog inte göra det på en dator jag var rädd om dock.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L1zard:

Hej SWEC.
Jag har två datorer för tillfället, en ny dator med 2500k processor och en gammal med en phenom tri-core (AM2+ Socket)

Eftersom jag använder en annan kylare på min i5 så stockkylaren behövs inte. Kan det funka att montera den på min gamla dators processor för att få bättre kylning eller är stockkylaren ej anpassad för det? Kan jag alt. köpa till någon bricka för kylaren?

Kylaren är förövrigt orörd.
Tack i förhand

Det bästa/billigaste alternativet är nog att leta upp AMDs stockfläkt som följde med de lite värre modellerna, den med heatpipes.. Den var faktiskt rätt hyfsad, och ganska tyst med ny fläkt på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det bästa/billigaste alternativet är nog att leta upp AMDs stockfläkt som följde med de lite värre modellerna, den med heatpipes.. Den var faktiskt rätt hyfsad, och ganska tyst med ny fläkt på..

Skickades från m.sweclockers.com

Vette fan om jag inte har en sådan kvar ifrån en numera sovande burk - har för mig att den var helt oki ljudmässigt om proppen gick varm eller inte vet jag inte då det kördes linux på burken.

Permalänk
Medlem

Jag tror det var en kylare för Intel 775 jag gjorde om fästet på så det passade en AM2+

Jag fick dock såga isär metallramen som de fyra hörnen på kylaren satt i, dessutom fick jag ha plast och gummi som distanser för att inte få skruvskallarna och plattan liggande mot moderkortet, sen fick jag kapa av små fjädrar så att det blev lite tryck i skruvarna som pressar kylaren mot CPUn.

Då hade jag tillgång till jobbets verkstad och gjorde det på några lunchraster, mest för skojs skull.

Kort sagt, mycket jobb för att få en vanlig halvtaskig kylare att passa annan sockel.

Köp en Hyper TX3 för 180kr eller vad de kostar nu istället, så är det klart och mycket tystare än standard. Köper man på 2st Arctic Cooling PWM F9 för ca 40-50kr/st så hamnar man under 300kr för en kylare osm är väldigt tyst och ändå kyler bra, samt har enkelt snäppfäste med spak, precis som originalkylaren för AMD.

EDIT: AMDs med heatpipes på låter förbaskat högt när den spinner upp i sina 5200rpm max X) Är ju en tunn 70mm-fläkt, så för att få den ok, ska man ju ändå lägga pengar på en adapter för 70-80mm och få tag i en bra tyst 80mm-fläkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

se om kylflänsarna går över skruvhålen, om de gör de testa att trycka ner skruvar genom flänsarna. Blir en fulmodd men kanske funkar. skulle säga att de är nog säkrast att köpa en billig eftermarknads kylare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster