Permalänk

överklockning phenom II x4

nån som vet hur mkt jag kan klocka min 33
AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box? med stock fläkt utan extra kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte klocka den alls med stock fläkt köp en eftermarknads kylaren sen kan man börja klocka.
Du kan ju klocka lite leka med vcore osv men inte värt de köp kylare istället.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

okej men det följde med en ganska rejäl kylare när jag köpte processorn. men är du säker på att man inte ska klocka?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar att klocka med stockkylaren men skulle inte rekommendera att klocka så himla mycket, sen bör du hålla koll på tempen med

Permalänk
Medlem

3.8ghz klarar du lätt med orginal kylarn dra inte på för mkt vcore.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag har en lika dan processor fast med en NH-D14 Fläkt på. Fast när jag testar att klocka den (har bara testat opertivbaserade prog.) så blir den inte stabil och kör en återställning. Kan det vara minnena som inte hinner med. 1333 minnen är det jag har...

Nån som har några tips?

Permalänk
Medlem

men den kylaren är fortfarande ganska klen så du vinner inte så mkt prestanda när du överklockar på den...
btw kika max temperatur på stock klockning först innan du testar att klocka har du ca 50 grader i load så kan du nog klocka lite iallafall är det närmare 55 till 60 grader så låter du bli att klocka från stock

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tja!

Har samma processor som du. Hade tänkt att överklocka min också. Ligger på 54*C när jag stresstestar den( Denna temp får jag när jag har resistans kablarna i) SÅ jag borde kunna sänka lite till om jag tog de vanliga kablarna . Har en Noctua NH-U9B SE2 med båda fläktarna på. Har jag tillräcklig bra kylning för att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus Kleven:

Jag har en lika dan processor fast med en NH-D14 Fläkt på. Fast när jag testar att klocka den (har bara testat opertivbaserade prog.) så blir den inte stabil och kör en återställning. Kan det vara minnena som inte hinner med. 1333 minnen är det jag har...

Nån som har några tips?

klockar du via multiplier eller fsb ?
testa och ställ volten på 1.350 om den är mindre än 1.2 v stock

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tresly:

Tja!

Har samma processor som du. Hade tänkt att överklocka min också. Ligger på 54*C när jag stresstestar den( Denna temp får jag när jag har resistans kablarna i) SÅ jag borde kunna sänka lite till om jag tog de vanliga kablarna . Har en Noctua NH-U9B SE2 med båda fläktarna på. Har jag tillräcklig bra kylning för att överklocka?

den processorn tål väl inte högre än 60 grader om jag minns rätt...
min visar tj max på 63 grader på stockkylare och upplåst...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

den processorn tål väl inte högre än 60 grader om jag minns rätt...
min visar tj max på 63 grader på stockkylare och upplåst...

Okej. Tror jag läste att max ligger på 62 grader gällande min processor. Ska ta bort resistans kablarna och köra ett nytt test och se vad jag får för temp.

Permalänk
Medlem

Oj så varma era prollar är min är 40grader efter spelat bf3 i 3 timmar sträck

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

okej tack för tipsen!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Oj så varma era prollar är min är 40grader efter spelat bf3 i 3 timmar sträck

Vad har du för kylning?

Men stresstest är ett scenario som egentligen inte kan upplevas på riktigt. Därför blir det en högre temp än det egentligen kommer bli (om jag har lärt mig rätt). Tror jag ligger runt 45-48 grader med motstånds kablar på som sänker RPM på fläktarna ( sämre kylning, tystare fläktar) efter Battlefield 3 på grafiken medel/high i 2h.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

klockar du via multiplier eller fsb ?
testa och ställ volten på 1.350 om den är mindre än 1.2 v stock

Jag har testat ändra multinpliern och lite på volten bara... Men mest multi

Permalänk
Medlem

Jag har en NH-U12-SE2 och kör min 955'a i 4.2 ghz, brukar ligga runt 60 grader i BF3, ~65 i stresstest.

Jag tror att många överdriver med försiktighet, min har tj max på 70 så försöker hålla den under det i spel iaf, men ett tag innan jag köpte nya kylaren så körde jag det vid typ 75grader i spel ;p Dör den får jag köpa ivy

Har kört den såhär i snart ett år.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Jag har en NH-U12-SE2 och kör min 955'a i 4.2 ghz, brukar ligga runt 60 grader i BF3, ~65 i stresstest.

Jag tror att många överdriver med försiktighet, min har tj max på 70 så försöker hålla den under det i spel iaf, men ett tag innan jag köpte nya kylaren så körde jag det vid typ 75grader i spel ;p Dör den får jag köpa ivy

Har kört den såhär i snart ett år.

Är den stabil i 4.2Ghz? Läste att AMD sa att över 62 grader så är det inte bra för processorn, men 2-3 grader hit och ditt kan vell inte göra så mycket.. Men 75 grader låter lite för mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Är den stabil i 4.2Ghz? Läste att AMD sa att över 62 grader så är det inte bra för processorn, men 2-3 grader hit och ditt kan vell inte göra så mycket.. Men 75 grader låter lite för mycket tycker jag.

Jo den är stabil, var ett tag sen jag höll på med överklockningen men tror jag att prime'ade i någon timme utan krasch, försökte ta upp den i 4.3 men det var riktigt tungt, gick till slut att få den stabil i spel men kraschade i prime ;P

Och jo, 75 är inget jag vill ha den i till vardags. Jag tror att 62 "ribban" är ganska låg eftersom vissa processorer kanske inte alls tål mer, och då har de en sorts garantinivå där det är helt lungt (under 62).

Sen har jag väl läst att livslängden inte blir densamma om man kör processorn för hårt, men så länge den håller ~2 år så är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tresly:

Vad har du för kylning?

Men stresstest är ett scenario som egentligen inte kan upplevas på riktigt. Därför blir det en högre temp än det egentligen kommer bli (om jag har lärt mig rätt). Tror jag ligger runt 45-48 grader med motstånds kablar på som sänker RPM på fläktarna ( sämre kylning, tystare fläktar) efter Battlefield 3 på grafiken medel/high i 2h.

Jag har cooler master hyper 212plus med original fläkt , i windows bara surfa tuben och swec så ligger prollen , moderkort o graffe 30grader max i lättare spel så som LoL , Minecraft , mw3 så går de upp till runt 35 lite över ibland och i bf3 går den upp till 40 efter 3timmar cirka

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Jag har cooler master hyper 212plus med original fläkt , i windows bara surfa tuben och swec så ligger prollen , moderkort o graffe 30grader max i lättare spel så som LoL , Minecraft , mw3 så går de upp till runt 35 lite över ibland och i bf3 går den upp till 40 efter 3timmar cirka

Gött! måste ta bort min resistans kablar och titta vad jag får för tempratur.

Skrivet av Chimo:

Jo den är stabil, var ett tag sen jag höll på med överklockningen men tror jag att prime'ade i någon timme utan krasch, försökte ta upp den i 4.3 men det var riktigt tungt, gick till slut att få den stabil i spel men kraschade i prime ;P

Och jo, 75 är inget jag vill ha den i till vardags. Jag tror att 62 "ribban" är ganska låg eftersom vissa processorer kanske inte alls tål mer, och då har de en sorts garantinivå där det är helt lungt (under 62).

Sen har jag väl läst att livslängden inte blir densamma om man kör processorn för hårt, men så länge den håller ~2 år så är jag nöjd

Vore sjukt bra om jag skulle komma upp i 4,2Ghz. Vilken vcore har du?

Permalänk
Medlem

Om jag på min gamla processor (Intel core 2 duo E5500 2,80ghz) klarade att överklocka den till 3,50ghz stabilt utan röra vcore så borde ju man kunna få upp denna prolle till 4ghz utan att blinka right?:P

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Gött! måste ta bort min resistans kablar och titta vad jag får för tempratur.

Vore sjukt bra om jag skulle komma upp i 4,2Ghz. Vilken vcore har du?

1.4875!

Permalänk

ska jag överklocka med program eller i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ludwig Aspegren:

ska jag överklocka med program eller i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte är helt fel så ska du göra det via BIOS.

Permalänk
Medlem

Min puttrar på i 4.22 GHz, dock mest optimalt med 3.8 GHz med tanke på värmeutvecklingen.
Stock-kylare rekommenderas inte för denna CPU som blir väldigt varm så fort man pillar med VCore.