Permalänk

Vad är vcore?

alla undrar vad man har för vcore men vad är det egentligen? känner mig lite dum men man måste ju fråga;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

alla undrar vad man har för vcore men vad är det egentligen? känner mig lite dum men man måste ju fråga;)

Voltage Core, alltså spänning till kärnorna i CPUn, brukar ligga runt 1,1-1,5V beroende på överklockning och modell.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

volten på cpu om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

okej tack men finns det nåt program för att få upp detaljerad info om cpun och processorn?

Permalänk
Medlem

CPU-Z http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Funkar dock inte speciellt bra med AMDs Cool & Quiet, så har du det aktiverat får du belasta CPUn till max om du vill se vcore och hastighet rätt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

okej tack men finns det nåt program för att få upp detaljerad info om cpun och processorn?

Dra hem både CPU-Z och HWMonitor på deras hemsida. I HWMonitor ser du nuvarande värde, minimum och maximum, så det är lättare. Sen kör du igång något spel eller stresstest som det stod i posten över mig, så att CPUn inte går i sparläge.

Med auto borde den ligga runt 1,3-1,4V.

När du överklockar sen så höjer du bara upp multipeln på CPU och ställer CPU Voltage (vcore) för hand till 1,4V t.ex. om du ska uppåt 3,8-4,0 GHz.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX