vad är det som blir bättre med högre upplösning på skärm?

Permalänk

vad är det som blir bättre med högre upplösning på skärm?

tex:

om man går från en 1680x1050 till 2048x1152, vad är det som blir bättre? inte teoretiskt, utan saker som man ser direkt med blotta ögat...

Permalänk
Medlem

Bilden blir skarpare.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på storleken på skärmen. Bilden behöver inte bli skarpare, det är antalet pixlar per tum som avgör hur skarp bilden blir.

Det är endast skärpan som påverkas av upplösningen. Färger, kontrast, svärta och andra bildegenskaper bestäms av paneltyp, kvalitet på panelen och bakgrundsbelysningen.

Permalänk

får platts med mer saker på skärmen.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Sötast

Upplösningen

Om det är två exakt likadana på alla punkter utom just upplösningen så är skillnaden just den att på den ena skärmen så får det plats 1680 pixlar på bredden på den ena och 2048 på bredden på den andra.

Alltså så blir bilden mycket skarpare och kan visa mycket mer information.

T.ex i ett spel så blir det mindre jaggies.

Permalänk
Medlem

Spel blir tyngre i högre upplösningar, annars så är det bara positivt med högre upplösning

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Större arbetstyta, högre pixeldensitet som minskar behovet för kantutjämning.

Permalänk

nu har jag en LG W2220P 22" 16:10 1680*1050 e-IPS skärm och tycker bilden är så skarp som möjligt, så ni menar att, jag skulle få bättre bild vid 1080p film tittande om jag fixar en 22" med högre upplösning?

Skrivet av Chamezz:

högre pixeldensitet som minskar behovet för kantutjämning

kan du förklara lite enklare?

Skrivet av Derbi_QuiZ:

får platts med mer saker på skärmen.

då blir allting mindre också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naked-Snake:

nu har jag en LG W2220P 22" 16:10 1680*1050 e-IPS skärm och tycker bilden är så skarp som möjligt, så ni menar att, jag skulle få bättre bild vid 1080p film tittande om jag fixar en 22" med högre upplösning?

Givetvis. Din skärm klarar inte ens 1080p utan måste skala om.

Köp inte en skärm under 1920x1080 i upplösning.

Permalänk
Skrivet av kol:

Givetvis. Din skärm klarar inte ens 1080p utan måste skala om.

känns lite som skitsnack, asså, om du ser bilden när jag tittar på 1080p filmer, du kmr bli rädd av bilden, så bra är grafiken. med blotta ögat på 22" ser man väl ingen skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

känns lite som skitsnack, asså, om du ser bilden när jag tittar på 1080p filmer, du kmr bli rädd av bilden, så bra är grafiken. med blotta ögat på 22" ser man väl ingen skillnad?

Jo det gör man! Jag gick själv från 1680*1050 till 1920*1080. Skillnaden syntes rejält!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naked-Snake:

känns lite som skitsnack, asså, om du ser bilden när jag tittar på 1080p filmer, du kmr bli rädd av bilden, så bra är grafiken. med blotta ögat på 22" ser man väl ingen skillnad?

Hur stor skillnad du ser, om någon alls, beror på vilket avstånd du tittar från och kvaliteten på källmaterialet.

Permalänk
Avstängd

Ja, avståndet har givetvis betydelse.

På skärmavstånd som är mindre än 5 fot (1,52 meter) så märks en förbättring av bildkvaliteten med en 1920x1080 skärm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av widL:

Hur stor skillnad du ser, om någon alls, beror på vilket avstånd du tittar från och kvaliteten på källmaterialet.

Vi utgår givetvis från att videon är i 1080p. Det har också nämnts i tråden.

Till TS: Om du går från 1680x1050 till 1920x1080 och båda skärmarna är lika stora kommer
1) det få plats mer på skärmen samtidigt, tex ikoner och verktygsfält.
2) allt att bli mindre, men samtidigt skarpare.
3) du kunna dra full nytta av 1080p-video.
4) det krävas mer av ditt grafikkort för att spela spel på native upplösning (vilket man vill ha).
5) du få skarpare bild i spel (om ditt grafikkort orkar med).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast
Skrivet av Naked-Snake:

känns lite som skitsnack, asså, om du ser bilden när jag tittar på 1080p filmer, du kmr bli rädd av bilden, så bra är grafiken. med blotta ögat på 22" ser man väl ingen skillnad?

Du kommer hit, ställer en fråga - Får ett korrekt svar och hävdar att det är bullshit?

Tips: Ställ inte frågan nästa gång.

Bilden jag postat tidigare bekräftar exakt det kol just sa till dig.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du kommer hit, ställer en fråga - Får ett korrekt svar och hävdar att det är bullshit?

Tips: Ställ inte frågan nästa gång.

Bilden jag postat tidigare bekräftar exakt det kol just sa till dig.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

känns lite som skitsnack, asså, om du ser bilden när jag tittar på 1080p filmer, du kmr bli rädd av bilden, så bra är grafiken. med blotta ögat på 22" ser man väl ingen skillnad?

-------------------------------------------------------

Skriv inga mer inlägg om du inte tål svaren, ett flertal personer har ju visat upp grafiska fakta och bevis i form av bilder och tabeller och du är fortfarande inte övertygad?
Du har ställt en fråga till sveriges största nörd-forum, hade jag vart som du hade jag tackat och bugat för informationen att folk ens bemödade sig att svara en arrogant person som du.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dark_Widget:

Inlägg som inte för diskussionen framåt eller bidrar med något eget bryter mot §1.6 i reglerna.

Tänk på det i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro