NASen har blivit väldigt långsam

Permalänk

NASen har blivit väldigt långsam

Tjenare!
I går kväll skulle min flickvän som hon gör varje kväll lägga sig i sängen och se på film från min NAS och det har aldrig varit några problem med det tidigare. Men hon klagade på att det inte gick att få igång någon fil alls, jag gick och tog en titt och såg att det tog ett jävla tag för datorn att öppna NASen och filerna, sedan "buffrar" den filmer/serien och laggar konstant. Tänkte inge mer på det utan sa att det ordnar sig kanske tills i morgon då den stationära inte hade några problem.

Men nu har detta "spridit" sig även till min stationära. Tar över 20sek att öppna en fil och om den ens börjar spelas så spelar den kanske i 10min och sedan enbart står och "buffrar"..
Skit irriterande och fattar inte vad det är som är fel. Någon som kan ha någon aning om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta om nasen?
OM inte börja med det och se om problemet är kvar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Japp, startat om den 2 gånger, en gång i morse och ytterligare en gång för någon timme sedan. Ingen förbättning

Permalänk
Medlem

Nån router/switch som börjar ge upp kanske? Det borde ju vara någonting som båda enheterna använder som felar?

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk

Mjo kanske det, men jag märker ingen prestandaminskning när det kommer till hastighet annars, internet upp/ner fungerar lika bra som innan.

Permalänk
Medlem

Kollat diskstatusen i NAS'en så ingen disk håller på att haverera?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Kör du RAID-5 och att en disk har gått sönder så måste NASen återskapa datan från den ena disken mha checksummor. Detta är CPU krävande.

Har du inte RAID-5 så är det kanske så att sektorer på en eller flera diskar håller på att gå sönder.
Du kan prova www.grc.com och SpinRite genom att sätta in disken i din dator och boota på CD-skivan som du brännt ner SpinRite på.
Har själv haft två diskar som varit tempramentsfulla som efter en körning fungerat ok.
Programmet är nu inte gratis så titta först så att det inte är något annat problem för dig, typ ifall du har installerat program på din NAS att de tar all CPU kraft eller något liknande.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Anslut dig till nasens kontrollpanel och kontrollera att allt står rätt till med diskar och loggmeddelanden.

Permalänk
Medlem

Hmm upplever precis samma problem. Setup : Readynas Ultra 2 + WNR3500L ...

Allt har fungerat jätte bra med bra hastighet genom trådat nätverk (cat6). Har inte gjort några inställningar på varken routern eller nas'en. Men helt plötsligt så går browsandet på nas'en otroligt långsam. Gäller alla protokoll CIFS, AFP och dnla, både på osx och windows7 klienter. Internet hastigheten verkar vara oförändrad.

Provade att flytta över nas'en till en gammal dlink dir-635, och där maxades dess 100 mbit portar. Har routern givit upp? Provat att factory resetta den. (dock ej en 30-30-30 reset).

EDIT :

* Provade att koppla datorn direkt till NAS'en. Funkade fin fint.
* Provade att resetta routern (30-30-30), samma resultat.
* Provade att kopiera filer ifrån en annan dator via routern. Okej hastighet.
* Provade uppdatera radiator till en ny beta (4.1.20 tror jag det va). Samma resultat som tidigare.

Vad kan vara fel? Otroligt frustrerande. Har inte provat att göra en factory reset på nas'en då all information försvinner och har inte möjlighet att backup'a all data.