Permalänk
Medlem

Optimal placering av 3x chassifläktar?

Har beställt 2st Scythe Gentle Typhoon - 1450rpm (120mm) till mitt chassi som redan använder en ~1000 rpm, 120mm fläkt.
Chassit stödjer:

1x Bak (ut)
1x Top (ut)
1x Fram (in)
1x Botten (in)
(Alla 120mm)

Vilken är den bästa placeringen av 2x 1450rpm, och 1x 1000rpm?

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Har beställt 2st Scythe Gentle Typhoon - 1450rpm (120mm) till mitt chassi som redan använder en ~1000 rpm, 120mm fläkt.
Chassit stödjer:

1x Bak (ut)
1x Top (ut)
1x Fram (in)
1x Botten (in)
(Alla 120mm)

Vilken är den bästa placeringen av 2x 1450rpm, och 1x 1000rpm?

http://scewre.files.wordpress.com/2011/08/cooling.jpg

Hej! Antar att den du redan har sitter fram. Så dom 3 du får bör sitta uppe,bak och nere:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka88:

Hej! Antar att den du redan har sitter fram. Så dom 3 du får bör sitta uppe,bak och nere:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Agree. Men jag tycker det ser ut som att det går att montera totalt 6 fläktar: 1 fram, 1 i botten, 1 på sidan, 1 bak och 2 i taket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som bilden, varmluft stiger, backplate(top) + Top skall vara utblås för bäst chassitemperatur. Fläktar i underkant skadar aldrig.
Högst Rpm ut om du vill sätta in ytterligare fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag jag ska alltså ha 1450rpm i bak+top, och 1000rpm i botten?

Skrivet av Alling:

Agree. Men jag tycker det ser ut som att det går att montera totalt 6 fläktar: 1 fram, 1 i botten, 1 på sidan, 1 bak och 2 i taket.

Nej, bara 4 enligt tillverkarens hemsida.

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem

är det verkligen nödvändigt med en fläkt som blåser in luft underifrån................
om du inte har ett kliniskt rent golv så ser jag inget positivt med det kommer ju att
blåsa in dam vilket förkortar livslängden på dina komponenter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dadodil:

Jag jag ska alltså ha 1450rpm i bak+top, och 1000rpm i botten?

Nej, bara 4 enligt tillverkarens hemsida.

Jag tror dig. Men bilden är mindfuck. På den syns tydligt tre intake och tre exhaust.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av proxies:

är det verkligen nödvändigt med en fläkt som blåser in luft underifrån................
om du inte har ett kliniskt rent golv så ser jag inget positivt med det kommer ju att
blåsa in dam vilket förkortar livslängden på dina komponenter.

Källa tack?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Källa tack?

Finns väl ingen källa på det, damm får du in oavsett vart fläkten sitter. Dammfilter kan vara en rätt ok investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Jag jag ska alltså ha 1450rpm i bak+top, och 1000rpm i botten?

Nej, bara 4 enligt tillverkarens hemsida.

Nej, du bör sätta 1450 rpm in i fram och in på botten, sen 1000 rpm ut bak och toppen.

Då får du mer inblås än utblås, vilket gör att det inte åker in damm genom alla möjliga hål och springor utan bara genom där infläktarna är, har du dessutom något slags galler/filter där så blir det ännu mindre damm.

Sen bör man väl inte ha datorn på golvet över huvud taget, jag har alltid mina uppe på skrivbordet, dels för väldigt mycket mindre damm, dels för att komma åt att pilla i dem eller koppla sladdar och grejer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blackeagle:

Nej, du bör sätta 1450 rpm in i fram och in på botten, sen 1000 rpm ut bak och toppen.

Då får du mer inblås än utblås, vilket gör att det inte åker in damm genom alla möjliga hål och springor utan bara genom där infläktarna är, har du dessutom något slags galler/filter där så blir det ännu mindre damm.

Jag frågade Intel på IFA 2011 och de sa att det är bättre med negativt lufttryck för att den varma luften då dras ut ur chassit och inte kan ackumuleras inuti.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Dadodil:

Har beställt 2st Scythe Gentle Typhoon - 1450rpm (120mm) till mitt chassi som redan använder en ~1000 rpm, 120mm fläkt.
Chassit stödjer:

1x Bak (ut)
1x Top (ut)
1x Fram (in)
1x Botten (in)
(Alla 120mm)

Vilken är den bästa placeringen av 2x 1450rpm, och 1x 1000rpm?

du ska ha, 1000rpm top ut, 1450rpm bak ut och 1450rpm fram in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag frågade Intel på IFA 2011 och de sa att det är bättre med negativt lufttryck för att den varma luften då dras ut ur chassit och inte kan ackumuleras inuti.

Det där har debatterats mycket.

Ja temperaturen blir oftast lite lägre med negativt lufttryck, men det är väldigt liten skillnad och du får in massa damm, som sätter sig i kylflänsar och på komponenter och vips så har du högre temperatur istället om inte du sitter och rengör fläktarna varje vecka. Dessutom är skillnaden vanligtvis rätt liten.

Det kan fastna luft i lådan oavsett om du har positivt eller negativt tryck, det har mer med hur flödet går att göra.

Jag föredrar övertryck isf, det är så svårt att göra rent inne i DVD-brännaren om den drar in damm t.ex. för att ta ett extremt exempel som dock har hänt folk. Vi har t.ex. plåtlådor med övertryck i på jobbet för att skydda alla skrivare som står ute i fabriken, annars skulle de damma igen och utskrifterna skulle bli kassa. Lite skillnad mot en dator, men massa damm är ju aldrig bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Håller med! Måste vara bättre att ha övertryck i lådan och på så sätt kontrollera/förhindra in flödet av damm i burken m.h.a. filter vid de fläktarna. Mitt chassi har 3st 180mm fläktar i botten en 100/90mm i toppen och så har jag en nh-d14 kylare som pressar all luft uppåt i burken den med. Så vid processorn så har jag en fläkt direkt under som tar in luft, strax ovanför denna kommer då cpu-kylaren med sina två fläktar och sen strax ovanför den så sitter en fläkt för ut blås. Har aldrig haft så lite damm i datorn som jag har med detta chassi, och dammskydden som sitter i är grymt bra. Inget damm ser ut att krypa in i datorn på annat håll heller.

Har detta chassit: Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Hmm... många olika åsikter.

Men vilken är bäst för in sug: Botten eller fram? Jag antar att det är botten eftersom den är närmast komponenterna.

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Skrivet av Dadodil:

Hmm... många olika åsikter.

Men vilken är bäst för in sug: Botten eller fram? Jag antar att det är botten eftersom den är närmast komponenterna.

fram

vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

fram

vad har du för chassi?

Thermaltake V4 Black Edition.
Mid Tower, så inte bra med utrymme.

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem

Du frågade vad som är bäst för insug.

Svaret är enkelt; Från den platsen där det är minst saker i vägen. Jag tar in luft framifrån för att sladdar och sånt ligger i botten.
Kylmässigt spelar det ingen roll vart du tar in luften annars eftersom den inte kan bli kallare än rummets temp.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Hmm... många olika åsikter.

Men vilken är bäst för in sug: Botten eller fram? Jag antar att det är botten eftersom den är närmast komponenterna.

Ja, det är kortfattat som jag sa, du får lägre temperatur med mer utblås, men får då mer damm i datorn, som i sin tur kan höja temperaturen om inte du rengör väldigt ofta. Skillnaden är dessutom liten nog för att dammet ska vara viktigare enligt de allra flesta.

Jag missade att du bara hade en 1000rpm såg jag nu, då är det väl bäst att ha en 1450 in fram, 1000 in i botten och en 1450 ut i tak eller bak, beroende på vilket håll CPU-kylaren blåser åt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX