Radeon HD 7950 skjuts fram till februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Var det inte precis det som AMD gjorde med 7970? De släppte på NDA'n över specifikationerna och resultat från benchmarks drygt två veckor innan säljstarten. Det vissa av någon anledning verkar vara sura på var att AMD inte valde att vänta med att släppa på NDA'n till säljstarten. Om man nu av någon anledning inte vill veta hur de presterar innan de går att köpa så kan man ju välja att inte läsa recensionerna på kortet tills de finns i butik...

Men då varken riktiga priser eller tillgänglighet har nått butiker så kan vi endast spekulera om vad priset blir, det är inte säkert att 7000 serien kommer hålla samma prisklass som 6000 serien höll då produktionskostnaderna minskar i takt med krympt produktionsstorlek på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Men då varken riktiga priser eller tillgänglighet har nått butiker så kan vi endast spekulera om vad priset blir, det är inte säkert att 7000 serien kommer hålla samma prisklass som 6000 serien höll då produktionskostnaderna minskar i takt med krympt produktionsstorlek på GPU.

AMD har väll gått ut officiellt med ett riktpris på 499€ / $549? Eller är det läckta rykten från partnertillverkare eller grossister?
Mer än så kan de ju inte göra, oavsett om det är en papperslansering eller lansering med korten i butik. Vad deras partnertillverkare väljer att ta för korten, och vad mellanhänderna väljer att lägga på kontrollerar inte AMD.
Vad korten kommer kosta i svenska butiker när de börjar komma in i lager är väll något som ingen fullt ut vet innan butikerna fått konkurrera med kort i lager i några dagar. Dvs de sista detaljerna i prisuppgifterna kommer när korten finns i butik oavsett om det är en papperslansering eller en lansering med kort i butik.
Anser du det bättre att varken veta riktpris eller butikspris nu, och veta båda senare; mot att veta riktpris nu och butikspris senare? I båda fallen finns full information när korten finns i butik, men vid en papperslansering så finns mycket av informationen ute innan det. Är det inte bättre ju mer information vi kan få, och ju tidigare desto bättre. Vad skulle fördelen vara med att inte ha tillgång till information? Och om man nu tycker det så är det ju bara att vänta med att läsa recensioner tills dess att korten finns i butik...

Det känns för mig som att de som klagar inte förstår att vid en papperslansering så blir inte korten tillgängliga senare än vad de hade blivit om de väntat med att lansera korten tills säljstart. Enda skillnaden blir ju när information släpps. Och att läsa en recension i förväg kan ju trotts allt hjälpa om man tvekar mellan att vänta på det nya kortet, eller köpa ett kort som nu finns på marknaden. Men jag ser verkligen inga fördelar med att vilja vänta med att ta del av information om korten. Någon som tycker så, som kan ge argument för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Vet inte riktigt vad du har puffat på, men kanske kan få låna lite, verkar ju göra världen till en rolig plats iaf..

Ett 7970 presterar ju i genomsnitt (efter Swec prestanda index) ~26% bättre än ett GTX580 (i 1920 x 1080) och om inte nu skalning på just 7970 i CF är helt fucked up (är den det så kommer det ju justeras i drivaren senare också, kortet är ju inte ens ute än) så lär du ju få iaf 45% bättre prestanda med CF7970 jämfört med 580SLI, då CF på senare tid och skalat något bättre än SLI. Om man går upp på 2560 x 1600 så ökar ju gapet ännu mer! Sedan verkar ju 7970 vara mycket klockvänliga också så hur de inte skulle vara framtidsäkrare kan du ju få utveckla.
Låter mest som en fanboy som försöker gripa efter halmstrån..

Sen att båda ni råkar sitta på just de kort ni förespråkar gör det ju bara ännu mer tragiskt, försöker ni övertala er själva eller oss andra att ni valt rätt?

Sluta skämm ut dig, det syns tydligt i testen det jag säger så vad babblar du om?

Mars 2 Stock ligger PRECIS under 7970 Stock, överklockar du då Mars 2 / GTX580 SLI 20% så får du mer FPS än 7970 Stock

Och jag sa aldrig att dom INTE var framtidssäkra, jag sa att dom inte var speciellt framtidssäkra då dom använder samma directx/pci express whatever

Anledningen att jag tar upp just GTX 580 SLI är pga just det, jag har dom och lägger mitt öga vid dom.

Skrivet av Aster:

Det länkas till ett test som släpptes idag som visar stor skillnad och enda korten som ligger i närheten av 7970CF är 6990 och 590 i CF/SLI
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-crossfire-review...

GTX580 är ett rikigt bra kort, dock måste det klockas 30-40% för att lägga sig i par med ett 7970 och för att få samma prestanda i CF/SLI krävs två lika högt klockade.

Men som du säger så är det oftast rätt overkill prestanda i båda fallen, men att säga att 7970 inte är mer framtidssäkert är fel då det har betydligt högre prestanda att luta sig tillbaks mot. Och även 7970 klockar, väldigt bra dessutom

prismässigt så får du 30-40% högre prestanda till 25% högre pris då du väljer 7970 istället för gtx580 och då med 3gb vs 1,5gb vram
väljer du istället ett gtx580 3gb kort så är prisskillnaden mer eller mindre 0 men prestandan är fortfarande 30-40% högre på 7970

2st GTX580 20% överklockade presterar lika bra som 2st 7970 Stock i 1920x1080 punkt, inget att diskutera.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

1. Gäller detta verkligen fortfarande nu när Guru3D tagit bort sin nyhet?
2. "AMD:s papperslansering av Radeon HD 7970 kritiserades av i stort sett alla recensenter" Jag har för mig Guru3D och de andra tyckte kortet var en hit förutom prislappen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Exakt, 7970 är sjukt dyra för vad man får, så glad man sitter på 580 SLI.

Hur kan du säga de? ca 1000kr för +25% över 580. Helt rätt prissättning enligt mig. Självklart kommer priserna ändras när 680 släpps (om de är bättre).
För övrigt klockar ett 580 ca 20%. Medans 7970 har modeller med en fabriksklock på 31%.

Kan inte alla med 580 bara inse att det kommer ett kort som är bättre (har själv ett).

Där är en uppskattning som gjorts på Sapphire 7970 1335mhz 3gb http://s13.postimage.org/4p3231a2f/7970.jpg
Ett kort som kör över alla andra kort och slippa alla problem med cf/sli ska i min mening också kosta därefter.

Har de bäst kort ska de också ta betalt för de!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Tänker köpa ett 7970 på grund av 4 anledningar

1.Mindre strömförbrukning
2.Bara för att det ser så mycket snyggare ut än GTX580
3.Bara för att det presterar bättre än mitt nuvarande KFA2 GTX460 768MB
4.För att jag kan och vill!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ehm...
Hur ska framskjutningen av lillebror hjälpa mot missnöjet med storebrors spök-existens?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Sluta skämm ut dig, det syns tydligt i testen det jag säger så vad babblar du om?

Mars 2 Stock ligger PRECIS under 7970 Stock, överklockar du då Mars 2 / GTX580 SLI 20% så får du mer FPS än 7970 Stock

Och jag sa aldrig att dom INTE var framtidssäkra, jag sa att dom inte var speciellt framtidssäkra då dom använder samma directx/pci express whatever

Anledningen att jag tar upp just GTX 580 SLI är pga just det, jag har dom och lägger mitt öga vid dom.

2st GTX580 20% överklockade presterar lika bra som 2st 7970 Stock i 1920x1080 punkt, inget att diskutera.

Vänligen förklara hur klockade 580 i sli som ställs emot stock 7970 i cf är relevant på något vis?
Tänk på att man kan klocka 7970 också, och hyffsat bra därtill.

Sen går det inte att komma ifrån att ju högre upplösning desto mer halkar 580 efter pga minnesmängden.

Sen att du baserar hur framtidssäkra dom är på att dom använder directx och pci-e är ju bara fånigt. Vad skall dom använda i stället än directx 11 och pci-e 3.0?
Säg något som är bättre just nu som hade vägt över skålen för dig.

Sen att diskutera 1920x1080 i samma mening som sli och cf med 580 och 7970 är ju bara löjligt, det är ju uppenbart att korten är tänkta att köra i roligare upplösningar än så (så vida inte man sitter och kör 120hz och 3d då vill säga).

7970 är starkare och med framtidssäker än 580 oavsett vad ni som äger detta kort säger.
Att ni kommer med saker som att ett 580 oc kommer närmare ett stock 7970 är ju bara desperat. singelkort eller sli/cf spelar ingen roll.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vänligen förklara hur klockade 580 i sli som ställs emot stock 7970 i cf är relevant på något vis?
Tänk på att man kan klocka 7970 också, och hyffsat bra därtill.

Sen går det inte att komma ifrån att ju högre upplösning desto mer halkar 580 efter pga minnesmängden.

Sen att du baserar hur framtidssäkra dom är på att dom använder directx och pci-e är ju bara fånigt. Vad skall dom använda i stället än directx 11 och pci-e 3.0?
Säg något som är bättre just nu som hade vägt över skålen för dig.

Sen att diskutera 1920x1080 i samma mening som sli och cf med 580 och 7970 är ju bara löjligt, det är ju uppenbart att korten är tänkta att köra i roligare upplösningar än så (så vida inte man sitter och kör 120hz och 3d då vill säga).

7970 är starkare och med framtidssäker än 580 oavsett vad ni som äger detta kort säger.
Att ni kommer med saker som att ett 580 oc kommer närmare ett stock 7970 är ju bara desperat. singelkort eller sli/cf spelar ingen roll.

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver, det jag säger är att kortet inte är något _SPECIELLT_ framtidssäkrare, till exempel ifall 7970 stödde DX12 och GTX580 endast DX11.. vilket det inte gör

Så kortet är inte speciellt mycket mer framtidssäkert än GTX580, det var inte länge sen hoppet från DX10.1 till DX11, då var det betydligt mer framtidssäkert att köpa ett DX11 kort precis när dom hade kommit

Alltså du vet att 1920x1080 används en biljon gånger mer än 2560/triple monitor? Och nej dom är inte uppenbart tänkta att köra i 2560/triple monitor, mina 2 GTX580 orkar knappt med i 1920x1080 i dom tyngsta spelen, för att kunna köra triple monitor så _måste_ du ha 3 kort för att klara av det med flyt, jag sitter med 2st GTX580 i 1920 och funderar starkt på att köpa ett till för det är redan så jävla tungt, jag har dock lite högre krav när det gäller kantutjämning och dylikt

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver, det jag säger är att kortet inte är något _SPECIELLT_ framtidssäkrare, till exempel ifall 7970 stödde DX12 och GTX580 endast DX11.. vilket det inte gör

Så kortet är inte speciellt mycket mer framtidssäkert än GTX580, det var inte länge sen hoppet från DX10.1 till DX11, då var det betydligt mer framtidssäkert att köpa ett DX11 kort precis när dom hade kommit

Alltså du vet att 1920x1080 används en biljon gånger mer än 2560/triple monitor? Och nej dom är inte uppenbart tänkta att köra i 2560/triple monitor, mina 2 GTX580 orkar knappt med i 1920x1080 i dom tyngsta spelen, för att kunna köra triple monitor så _måste_ du ha 3 kort för att klara av det med flyt, jag sitter med 2st GTX580 i 1920 och funderar starkt på att köpa ett till för det är redan så jävla tungt, jag har dock lite högre krav när det gäller kantutjämning och dylikt

Du menar dx12 som inte enns har ett releasedate ännu och som bara speculeras om och går rykten om?
Sen är det väl 11.1 som stöds och det är om jag förståt det rätt samma som 12 skulle vart om det släppts (spekulationer från min sida)
Så det skulle vara löjligt svårt för AMD att släppa ett kort som skulle stödja dx12 när det inte enns finns ännu.
Hade dx 12 funnits så hade 7970 stött det till 100% då dom alltid legat först med att stödja nya dx.

Visst att 1920x1080 används mer än högre upplösningar håller jag med om men å andra sidan så är inte heller 7970 det som riktar sig till stora massan heller.
Sen att dina kort haltar när du haglar på med kantutjämning etc har inte lika mycket med gpu att göra som det har med minnesmängd.
Skaffa dig ett kort med 3gb minne i stället för 1.5 så skall du se att det rör sig bättre än med fler gpu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Finns det överhuvudtaget något i denna hårdvaruvärld som är framtidssäkert.
Hur länge är framtidssäkert ? 3 månader 6 månader? 36månader ?
580 som fortfarande har en grym prestanda bör jämföras med 6970. Varför jämföra 580 med 7970 som inte ens har släppts ännu?

Permalänk
Medlem

Därför att GTX 580 är det enda nVidia har att sätta emot HD7970.
Alternativet är prestandadiagram utan nVidia-kort, och hur kul skulle det vara?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/graphics/item/25519-radeon-hd-7950-co...

7950 är inte försenat till februari! Tydligen...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850