Ny tv och använda min android telefon som fjärrkontroll

Permalänk

Ny tv och använda min android telefon som fjärrkontroll

Så... Fjärrkontrollen till min nuvarande tv (tjockburk) håller på att lägga av. Hälften av knapparna fungerar inte och resten av dem fungerar när de vill. Ett litet irritationsmoment... Sedan har jag också en enorm förmåga att slarva bort fjärrkontrollen

Så i grund och botten undrar jag hur det står till med möjligheterna att använda telefonen som fjärrkontroll till dagens tv-apparater. Och när jag tittar på apparaternas specifikationer, vad är indikation på att jag kan använda telefonen som fjärrkontroll?

/mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nope... Fjärren använder IR, om det inte hade varit någon ny spännande tv som använder wifi eller blåtand eller annan rf teknik...

Ir har försvunnit från telefoner till förmån för blåtand och wifi och snart nfc...

Det var en gimmick på tidigt 2000 tal när man började få java i telefonen att använda dem som fjärr... Typ sony ericsson gillade det av nån märklig anledning...

Finns ir moduler till iphone, och säkert nåt till micro usb men inte värt klyddet...

Köp en ny multifjärr istället!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vad du har för TV och telefon. Exempelvis kan du styra Samsungs Smart TV-apparater med din samsunglur, förutsatt att du äger rätt modeller.
https://market.android.com/details?id=com.samsung.smartview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Det beror på vad du har för TV och telefon. Exempelvis kan du styra Samsungs Smart TV-apparater med din samsunglur, förutsatt att du äger rätt modeller.
https://market.android.com/details?id=com.samsung.smartview

Tjock TV... Ska vara glad om det går att koppla in dvd spelare...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fabbe72:

Tjock TV... Ska vara glad om det går att koppla in dvd spelare...

Skrivet av galnefysikern:

Så i grund och botten undrar jag hur det står till med möjligheterna att använda telefonen som fjärrkontroll till dagens tv-apparater.

Jag vill nog inte klassa tjock-TV till dagens TV-apparater.