Samsung lanserar 9-serien Ultrabook i storlekar om 13 och 15 tum

Permalänk
Medlem

Hmm. Om en femtontummare väger så pass lite som 1,49kg så kan det ju faktiskt bli ett alternativ värt att överväga. Med den högre upplösningen, vettig panel, IB, och 8h + batteritid så... Med en såpass stor dator kanske man kan motivera ett köp av en surfplatta också.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag körde 1600x1200 på min 19" FS skärm i nästan 10 år, jag tyckte det var perfekt.
Dom flesta andra som satt vid min dator tyckte allting såg så himla smått ut.
Det tyckte inte jag men jag hade inte velat ha sakerna mindre.

Att då ha 1920x1200 på en 16" WS skärm känns som att det mesta kommer se så himla smått ut och inte särskilt skönt att titta på, för mig.
Därför tyckte jag det var inte konstigt, men ej önskvärt.
Tycker folk verkligen om att ha det så smått?
Den marknaden borde vara väldigt liten tror jag.

Ja, så klart.
Hade pixlarna varit lika stora så hade ju skärmen varit 24"...
Förstår inte din poäng alls här.

Inte tycks begripa vaddå?
Jag fattar inte riktigt vad du dillar om.

Vad jag menar är att antalet pixlar i höjd och bredd inte behöver vara en indikation på hur stor skärmen är i tum.
Men det var kanske inte det du menade?
I så fall ber jag om ursäkt för min förhastade slutsats. Lite förvirrad på jobbet samtidigt som jag skrev inlägget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad jag menar är att antalet pixlar i höjd och bredd inte behöver vara en indikation på hur stor skärmen är i tum.

Nej, det är ju liksom just det jag pratar om.
Att med så många pixlar på en så liten skärm blir allting väldigt smått.

Skrivet av star-affinity:

Men det var kanske inte det du menade?
I så fall ber jag om ursäkt för min förhastade slutsats. Lite förvirrad på jobbet samtidigt som jag skrev inlägget.

Nej, verkligen inte alls så jag menade och du måste varit väldigt förvirrad för att tolka det på det viset tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om detta stämmer är det då en vanlig i5 i denna och ingen ULV? Om det är en i5-2410M 2.30 GHz eller nått i denna hade det ju vart sjukt nice!

Hm, de säger bara att båda modeller (13'' och 15'') kommer ha "core i5"-processorer, men nämner inte om det är ULV eller inte (ULV-processorerna heter väl också core i3/5/7-ngnting?). De skriver dock också att de körde lite benchmarks "trots att det är pre-production-exemplar" och att den ska få bättre PCmark-score än UX31, och nästan samma 3Dmark-score. De skrev inga exakta siffror dock, så lite svårt att säga. Blir spännande att läsa review sen!

Permalänk
Avstängd

Bra att de gått upp i upplösning. 1600x900 istället för 1366x768.

Vore grymt om 1920x1080 blir standard för lap tops men det borde vara en tidsfråga innan det sker.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är ju liksom just det jag pratar om.
Att med så många pixlar på en så liten skärm blir allting väldigt smått.

Visst – operativsystemet måste skalas om (upp) för att det inte ska bli för smått, men det känns som det är dags nu är 2012.
På en Iphone eller annan mobil med hög pixeltäthet funkar det ju bra. Dags för datorskärmarna att komma dit också.

Skrivet av Kilroy:

Nej, verkligen inte alls så jag menade och du måste varit väldigt förvirrad för att tolka det på det viset tycker jag.

Ja, jag var helt väck…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst – operativsystemet måste skalas om (upp) för att det inte ska bli för smått, men det känns som det är dags nu är 2012.
På en Iphone eller annan mobil med hög pixeltäthet funkar det ju bra. Dags för datorskärmarna att komma dit också.

Jag tycker inte det betyder så mycket.
Jag sparar hellre in dom pengarna då jag tycker t.ex 1600x900 på en 14.5" skärm är väldigt skarpt och trevligt att jobba på. (HP Envy 14)
Tycker ni verkligen att det är för oskarpt eller vad är anledningen till att ni vill ha högre pixeltäthet?

Att pixeltätheten på mobiltelefoner är så hög beror ju på att man håller den närmre och allting är så smått så det behöver vara riktigt skarpt.
Jag förstår inte riktigt behovet av så hög pixeltäthet på en laptop.

Kostnaden för att göra stora skärmar med hög pixeltäthet skiljer sig en hel del ifrån att göra det för mindre skärmar liksom.

Skrivet av star-affinity:

Ja, jag var helt väck…

Ok.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker inte det betyder så mycket.
Jag sparar hellre in dom pengarna då jag tycker t.ex 1600x900 på en 14.5" skärm är väldigt skarpt och trevligt att jobba på. (HP Envy 14)
Tycker ni verkligen att det är för oskarpt eller vad är anledningen till att ni vill ha högre pixeltäthet?

Att pixeltätheten på mobiltelefoner är så hög beror ju på att man håller den närmre och allting är så smått så det behöver vara riktigt skarpt.
Jag förstår inte riktigt behovet av så hög pixeltäthet på en laptop.

Kostnaden för att göra stora skärmar med hög pixeltäthet skiljer sig en hel del ifrån att göra det för mindre skärmar liksom.
[/QUOTE]

Ja.
Helst vill man inte kunna urskilja pixlarna ens när man kollar nära. Har inte sett skärmen på HP Envy 14, men generellt kan man väl säga att en dubblering antalet pixlar per tum vore en bra start. Alla datorskärmar jag sätt ser liksom lite suddigt disiga ut då det är så låg pixeltäthet. Framförallt på text är det tydligt, men bilder kommer också göra sig klart bättre. Mycket behagligare att läsa text på en mobil med pixeltät skärm.

Tycker nog du ska vänta med ditt uttalande att det inte behövs högre pixeltäthet tills det finns en skärma att jämföra med.
Klart dyrare med en sådan skärm i början, men priserna lär ju gå ner med tiden. Tycker det är dags att börja lansera i år i alla fall och så verkar det ju också bli.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog du ska vänta med ditt uttalande att det inte behövs högre pixeltäthet tills det finns en skärma att jämföra med.

Nej, jag tycker dom (ni?) som tjatar om det nu ska ta och vänta lite tills det blir rimligt att stoppa in det i en laptop.

Det är klart att det blir skarpare och bättre med högre pixeltäthet och om vi pratar drömmande mot framtiden så visst.
Men min invändning handlade ju om att det är överdrivet att börja tjata om det nu och jag tyckte det var lite överdrivet.
Skillnaden mellan en för låg upplösning så att man har för liten arbetsyta jämfört med en lite lägre pixeltäthet är ofantlig enligt mig.
Så länge skärmen är bra och upplösningen ger en så bra arbetsyta som möjligt för storleken så är det jämförelsevis en väldigt liten förbättring med att öka pixeltätheten och då också skala om OSet osv.

Allting blir bättre i framtiden och jag ser mycket fram emot högupplösta skärmar med sanslös pixeltäthet.

Men med nuvarande teknik och förmågor så tycker jag 1600x900 på 14-15" är riktigt bra och väldigt trevligt att jobba med.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, jag tycker dom (ni?) som tjatar om det nu ska ta och vänta lite tills det blir rimligt att stoppa in det i en laptop.

Det är klart att det blir skarpare och bättre med högre pixeltäthet och om vi pratar drömmande mot framtiden så visst.
Men min invändning handlade ju om att det är överdrivet att börja tjata om det nu och jag tyckte det var lite överdrivet.

Det verkar inte vara så långt bort. Redan i år verkar det kunna hända saker:
http://www2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/prModelDe...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det verkar inte vara så långt bort. Redan i år verkar det kunna hända saker:
http://www2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/prModelDe...

I laptops för under 10.000?
Som är det vi pratar om...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

I laptops för under 10.000?
Som är det vi pratar om...

Ja, då blir det nog lite svårt i början. Vi lär få se under året.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, då blir det nog lite svårt i början. Vi lär få se under året.

Nej, det är just det vi inte kommer.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är just det vi inte kommer.

Du verkar väldigt säker. Är du verkligen det?
Eller att vi kommer få se den typen av skärm i en dator under 10000:- är säkert sant. Men att skärmtypen nog kan komma att hamna i dyrare bärbara under året tror jag inte är omöjligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Någon som vet när den här rackaren kommer ut på marknaden i Sverige?