Permalänk
Medlem

Överklockning för bättre FPS

Hejsan,

Jo det är så att jag får en kännsla av att min dator (Stationär i signatur) beter sig ganska trögt i vissa spel som Battlefield 3, World of Tanks med mera.

Och det jag undrar då är om det lönar sigg at överklocka CPU/GPU? Och i sådana fall vilken? Mitt 5970 kyls av arctic cooling, och min CPU av en Corsair H60 med GT fläktar i PnP.

Edit: Kör en del tester, bland annat nyss Company of Heroes, som av någon anledning laggar sönder till och med ända ner i 720p upplösning...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Testa dra upp CPU:n lite så kommer nog FPS:en följa med ska du se:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Du har ju kylning till det så!..om du inte har gjort det förut så läs på lite tror du kan komma upp till 4ghz sträcket eller över stabilt då menar jag.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Ganska lätt att klocka en 1090T till 4GHz med tanke på upplåst multipel. Börja med att kolla vad den klarar i standardspänningen sen får du troligtvis dra upp den om du vill nå 4GHz.

Permalänk
Medlem

Du kan testa var flaskhalsen ligger genom att dra ner grafiken. Om spelet då går fortare så flaskar GPUn, annars är det CPUn. Överklocka det som flaskar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Du har ju kylning till det så!..om du inte har gjort det förut så läs på lite tror du kan komma upp till 4ghz sträcket eller över stabilt då menar jag.

Har aldrig klockat något annat än en GPU några steg upp, aldrig någonsin övervoltat. Någon som vet några guider till just det jag söker? Föredraget är ju step-by-step guider.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har aldrig klockat något annat än en GPU några steg upp, aldrig någonsin övervoltat. Någon som vet några guider till just det jag söker? Föredraget är ju step-by-step guider.

Finns nog en överklocknings guide här på forumet med om du söker lite:)

http://www.tomshardware.co.uk/forum/258573-11-black-edition-o...

http://www.extremeoverclocking.com/reviews/processors/AMD_Phe...

www.google.se

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Hehe, hittade faktiskt den övre där och har nu lyckats klocka upp den till 3,8 GHz, märkbar fin skilldnad! Drog bara upp klocken i BIOS lite i taget så var det klart.

Nu var det bara till det sista, kan man lita på den här guiden? http://www.guru3d.com/article/overclock-radeon-5970-guide/2

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hehe, hittade faktiskt den övre där och har nu lyckats klocka upp den till 3,8 GHz, märkbar fin skilldnad! Drog bara upp klocken i BIOS lite i taget så var det klart.

Nu var det bara till det sista, kan man lita på den här guiden? http://www.guru3d.com/article/overclock-radeon-5970-guide/2

Steg ett för x6 är slå av Turbo, så länge du gjort det så är det lugnt att leka på med multipel och spänning. Kan vara bra att ändra spänningen till manuellt när man ser ungefär vad den hamnar på i auto, om du inte redan ställt den själv vill säga

1,35-1,38V borde räcka till 3,8GHz, men det märks när man kör lite stresstest med IntelBurnTest eller Prime95 (brukar börja med IBT, för den visar snabbt om något är fel) jag fick höja min från 1,38 till 1,42 nånting för att komma upp i 4GHz stabilt på min 1090t.

Vad gäller grafikkortet så testade jag att höja lite i taget, ca 10-20MHz och ha WoW igång, syntes rätt väl när det blev för mycket, för då kom det långa streck (artefakter) farandes i bilden som grafikbuggar. Tror jag drog upp mitt 6850 från 790/1000 till 850/1100 eller liknande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hehe, hittade faktiskt den övre där och har nu lyckats klocka upp den till 3,8 GHz, märkbar fin skilldnad! Drog bara upp klocken i BIOS lite i taget så var det klart.

Nu var det bara till det sista, kan man lita på den här guiden? http://www.guru3d.com/article/overclock-radeon-5970-guide/2

Dom kan du lita på:)

Men börja med cpu:n och kör upp den till det du känner passar dina behov (och den klarar av) och kör lite stress tester så du vet att den är riktigt stabil.

Börja sedan med grafikkortet om du inte känner dig riktigt nöjd.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hejsan,

Jo det är så att jag får en kännsla av att min dator (Stationär i signatur) beter sig ganska trögt i vissa spel som Battlefield 3, World of Tanks med mera.

Och det jag undrar då är om det lönar sigg at överklocka CPU/GPU? Och i sådana fall vilken? Mitt 5970 kyls av arctic cooling, och min CPU av en Corsair H60 med GT fläktar i PnP.

Edit: Kör en del tester, bland annat nyss Company of Heroes, som av någon anledning laggar sönder till och med ända ner i 720p upplösning...

Company Of Heroes ska inte lagga på din rigg i 720p. Nu kommer jag få massa skit för detta (vilket jag alltid får) men jag gissar att ditt grafikkort körs i 2d klockfrekvenser, alt-tabba ner snabbt i spelet och kolla vilka frekvenser ditt grafikkort körs på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Steg ett för x6 är slå av Turbo, så länge du gjort det så är det lugnt att leka på med multipel och spänning. Kan vara bra att ändra spänningen till manuellt när man ser ungefär vad den hamnar på i auto, om du inte redan ställt den själv vill säga

1,35-1,38V borde räcka till 3,8GHz, men det märks när man kör lite stresstest med IntelBurnTest eller Prime95 (brukar börja med IBT, för den visar snabbt om något är fel) jag fick höja min från 1,38 till 1,42 nånting för att komma upp i 4GHz stabilt på min 1090t.

Vad gäller grafikkortet så testade jag att höja lite i taget, ca 10-20MHz och ha WoW igång, syntes rätt väl när det blev för mycket, för då kom det långa streck (artefakter) farandes i bilden som grafikbuggar. Tror jag drog upp mitt 6850 från 790/1000 till 850/1100 eller liknande.

Tack så mycket, det ska jag minnas. En fråga dock, varför slå av Turbo?

Skrivet av jonthan:

Dom kan du lita på:)

Men börja med cpu:n och kör upp den till det du känner passar dina behov (och den klarar av) och kör lite stress tester så du vet att den är riktigt stabil.

Börja sedan med grafikkortet om du inte känner dig riktigt nöjd.

Tackar!

Skrivet av Zeuxlarsson:

Company Of Heroes ska inte lagga på din rigg i 720p. Nu kommer jag få massa skit för detta (vilket jag alltid får) men jag gissar att ditt grafikkort körs i 2d klockfrekvenser, alt-tabba ner snabbt i spelet och kolla vilka frekvenser ditt grafikkort körs på.

Jag löste det, visade sig vara en "trasig" installation, installerade om det och nu kör det på fint! Men dock, fick en fin boost i andra spel av att klocka! Kul är det också!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hehe, hittade faktiskt den övre där och har nu lyckats klocka upp den till 3,8 GHz, märkbar fin skilldnad! Drog bara upp klocken i BIOS lite i taget så var det klart.

Nu var det bara till det sista, kan man lita på den här guiden? http://www.guru3d.com/article/overclock-radeon-5970-guide/2

Glöm inte att testa om den är stabil eller inte! prime95 funkar ju för detta..även om du inte kommer utsätta den för den pressen prime95 ger så vet du iaf att den är stabil!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tack så mycket, det ska jag minnas. En fråga dock, varför slå av Turbo?

Tackar!

Jag löste det, visade sig vara en "trasig" installation, installerade om det och nu kör det på fint! Men dock, fick en fin boost i andra spel av att klocka! Kul är det också!

varför slå av turbo..höjer inte turbon ghz:en? (reserverar mig för fel) kan inte cpun bli bränd om det går upp för snabbt?.kan ha fel.
så i slut ändan sitter väl han med 4-4,5ghz när turbon går i gång?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Glöm inte att testa om den är stabil eller inte! prime95 funkar ju för detta..även om du inte kommer utsätta den för den pressen prime95 ger så vet du iaf att den är stabil!

Har testat det, kör min CPU i 3,8 GHz nu utan att röra voltage själv, vill lära mig mer om det innan jag börjar pilla på det.

Skrivet av Xenoz:

varför slå av turbo..höjer inte turbon ghz:en? (reserverar mig för fel) kan inte cpun bli bränd om det går upp för snabbt?.kan ha fel.
så i slut ändan sitter väl han med 4-4,5ghz när turbon går i gång?

Nej, tubro på AMD i alla fall höjer GHz till ett visst nummer, inte höjer MED ett visst nummer. "Stock" turbo på min CPU var 3,7 GHz, men då min är klockad till 3,8 GHz så är det onödigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Multiplyern är bra för att hitta ungefär hur högt du kan nå, sedan skulle jag kolla vad ditt moderkort klarar för NB speed m.m. och börja dra ner multiplyern och öka FSB, jagar du FPS tjänar du på det då hela systemet blir lite kvickare (inte så att du kommer se enorm skillnad alltid men det kan vara skllnaden på ett antal FPS i vissa spel t.ex. BF3).
Såg en ganska bra jämförelse för det på en annan sida;
Datorn är som en bilmotor
FSB = RPM
Multiplyer = Växel
Båda kan ge mycket men högre FSB så spinner datorn bättre i helhet och ger dig kvickare respons

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har testat det, kör min CPU i 3,8 GHz nu utan att röra voltage själv, vill lära mig mer om det innan jag börjar pilla på det.
.

Ingen fara att röra Volten så länge du håller dig under den rekommenderade spänningen (och värme utvecklingen )
Höj ett eller två snäpp från stock och gå uppåt och kolla tempen när du kör ett stress program så går det fint ska du se:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tack så mycket, det ska jag minnas. En fråga dock, varför slå av Turbo?

För att turbo går igång när några kärnor inte används och boostar upp de som gör det högre, och då kan man få för hög temperatur då den leker med spänningen, oftast högre än nödvändigt. Bättre att ha full kontroll på max-hastighet och spänning själv.

Som sagt, Cool'n'Quiet är ok, eftersom den går åt andra hållet, dvs klockar ner när ingen av kärnorna behöver gå på full fart, turbo boostar uppåt och eftersom man ofta redan lagt CPUn på en maxgräns för temperatur när man överklockar så vill man inte riskera höjning över det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX