Permalänk
Medlem

Vart placerar jag temp stickorna?

Hej!
Har precis köpt en fläktkontroller https://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-...
Köpte den först och främst för att styra mina chassie fläktar.

Nu till frågorna!
Är det några fördelar med att styra CPU och GPU manuellt?
Fick med 6 stycken "Temp Stickor", och jag förstår inte riktigt vart jag ska fästa dom. Nån som kan hjälpa mej på den fronten?:D

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Hej!
Har precis köpt en fläktkontroller https://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-...
Köpte den först och främst för att styra mina chassie fläktar.

Nu till frågorna!
Är det några fördelar med att styra CPU och GPU manuellt?
Fick med 6 stycken "Temp Stickor", och jag förstår inte riktigt vart jag ska fästa dom. Nån som kan hjälpa mej på den fronten?:D

Tack på förhand.

Om du menar styra GPU/CPU fläktar manuellt, så är det en fördel, ja. Du köpte väl fläktkontrollern för att göra det eller?^^
Temp.givarna kan du placera ut på olika ställen i chassiet, där det kan vara intressant att veta hur varmt det är. Någon vid processorn kanske, någon vid grafikkortet, en annan rätt centralt i chassiet, du kan göra precis hur du vill och tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Om du menar styra GPU/CPU fläktar manuellt, så är det en fördel, ja. Du köpte väl fläktkontrollern för att göra det eller?^^
Temp.givarna kan du placera ut på olika ställen i chassiet, där det kan vara intressant att veta hur varmt det är. Någon vid processorn kanske, någon vid grafikkortet, en annan rätt centralt i chassiet, du kan göra precis hur du vill och tycker.

Jo jag menade gpu/cpu fläktarna Hur är det en fördel? tycker det automatiska fungerar rätt bra
Men vilka fördelar är det?

Njea som jag skrev så var det framförallt att styra chassie fläktarna jag köpte kontrollern, så det inte låter så mycket..
Jo förstår att dom ska ut på GPU,CPU osv, men mer exakt vart? Bara o tejpa fast den lilla "stickan" vart som helst på grafikkortet?

Tack för svaret btw !

Permalänk
99:e percentilen

Har jag rätt om jag säger att metallen på sensorn ska vara i kontakt med hårdvaran? Alltså den ska inte ta temperaturen på luften utan på själva hårdvaran?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har jag rätt om jag säger att metallen på sensors ska vara i kontakt med hårdvaran? Alltså den ska inte ta temperaturen på luften utan på själva hårdvaran?

Ja det stämmer bra, den ska sitta på GPU, CPu osv, men frågan är bara vart man ska placera stickorna
det enda som stod i beskrivningen var att man INTE skulle trycka någon sticka mellan CPU:n och CPU kylaren:P

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka88:

det enda som stod i beskrivningen var att man INTE skulle trycka någon sticka mellan CPU:n och CPU kylaren:P

Nähääää, ska man inte det!? Det är alltså därför jag alltid har haft så höga temps på mina processorer! This explains it all!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nähääää, ska man inte det!? Det är alltså därför jag alltid har haft så höga temps på mina processorer! This explains it all!

Haha nu är du inte seriös tror jag ^^

Permalänk

Sensorn på grafik kort eller CPU ska monteras på kylare så nära värmekällan som möjligt för att ge så exakt resultat som möjligt

t.ex
på cpu kylare under flänsarna på kanten av cpu'n

eller jämte gpu mellan pcb och kylare på grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sensorn på grafik kort eller CPU ska monteras på kylare så nära värmekällan som möjligt för att ge så exakt resultat som möjligt

t.ex
på cpu kylare under flänsarna på kanten av cpu'n

eller jämte gpu mellan pcb och kylare på grafikkortet.

Awesome, tusen tack!
Vet du om man kan koppla fler fläktar till en kanal? eller kommer den inte orka det?

Permalänk

vet inte vad kontrollern matas med för kabel men troligen molex så 12/5 V men troligen klarar den att driva iaf 5 fläktar på varje kanal eller nått då man lätt kan driva iaf 3st direkt på moderkortet ur en 3pin kontakt

genomsnitts fläkten 120mm drar väll runt 100-200 mA och kontrollern kan säkert mata ut iaf nån A per kanal

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jerka88:

Haha nu är du inte seriös tror jag ^^

Nej verkligen inte. Raljerar bara över hur de skriver helt självklara saker i manualen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har tempgivare, som jag i och för sig använder för att automatiskt styra fläktarna med, på radiatorn till vattenkylningen, luft ut ur lådan, intryckt mellan backplaten och moderkortet och på ett av minnenas heat spreader.

Av dessa styr jag fläktar direkt på temp ut ur lådan och temp på radiatorn, komponenter utan direkt kylning mår bra av "rimlig" temperatur runt omkring sig så jag kör mot 30° och sen kör jag radiator temp, bör vara väldigt nära vatten temperaturen mot 10° över rumstemperatur.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte vad kontrollern matas med för kabel men troligen molex så 12/5 V men troligen klarar den att driva iaf 5 fläktar på varje kanal eller nått då man lätt kan driva iaf 3st direkt på moderkortet ur en 3pin kontakt

genomsnitts fläkten 120mm drar väll runt 100-200 mA och kontrollern kan säkert mata ut iaf nån A per kanal

yes det är en molex. Men va bra då ska jag koppla om lite i morgon, var jobbigt att vrida varje "ratt" för o sänka fläktarna

Skrivet av Alling:

Nej verkligen inte. Raljerar bara över hur de skriver helt självklara saker i manualen.

Jaaa dom måste ju, annars stämmer man dom! om det hade varit USA..:)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Nej verkligen inte. Raljerar bara över hur de skriver helt självklara saker i manualen.

Det är tydligen inte så självklart.
Själv har jag snubblat över några amatörbyggen som använder "platta" tempgivare, där byggaren placerat givaren emellan fläns och cpu/gpu.
Resultatet är i regel en krossad tempgivare (dem är ömtåliga) och grafikkort / processor där den "magiska röken sluppit ut".

Tänker man efter lite, är det lätt för oinvigda/ovana datoryggare att tänka till lite för mycket.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det är tydligen inte så självklart.
Själv har jag snubblat över några amatörbyggen som använder "platta" tempgivare, där byggaren placerat givaren emellan fläns och cpu/gpu.
Resultatet är i regel en krossad tempgivare (dem är ömtåliga) och grafikkort / processor där den "magiska röken sluppit ut".

Tänker man efter lite, är det lätt för oinvigda/ovana datoryggare att tänka till lite för mycket.

hadde en äldre kontroller förr som enligt manualen skulle tempgivarna moneras mellan cpu/gpu och kylaren ...

kommer inte ihåg märket men var en ganska advancerad grej iaf men jag använde den endast för att kolla hårddisk temps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows