Nvidia strömmar Skyrim till surfplatta via Splashtop THD

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Kan inte mer än hålla med, det fysiska kommer försvinna hemma hos privatpersonen och som du säger att allt kommer finnas i större serverhallar.

Vad ska vi då ha i galleriet? Tonfisk?

Nä, jag vill ha min dator. It's mine, my own, my preciousss...

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

du håller på att dö ju!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

jag fattar inte.... måste man inte vara i närheten av sin dator för att den ska kunna streama til din padda? varför kan man inte lika gärna då sätta sig vid datorn? eller kan man spela t.ex skyrim vart som helst med din pad? som sagt, fattar inte riktigt...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Nu kanske det låter förkastat, men tänk dig i framtiden där det enda din mobil består av är en tunn skärmfilm och en krets som kommunicerar trådlös data. Med detta kommer vi i framtiden inte bara strömma film och spel som idag, utan hela beräkningskapaciteten som en CPU har uppgiften att göra idag. CPU:n kommer finnas i en serverhall och inte i din privata elektronik. Man kommer i princip ha obegränsad beräkningskapacitet oavsett vilken storlek/pris prylen har.

Steget från komprimerad video till "hela beräkningskraften som en CPU har" är rätt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jag fattar inte.... måste man inte vara i närheten av sin dator för att den ska kunna streama til din padda? varför kan man inte lika gärna då sätta sig vid datorn? eller kan man spela t.ex skyrim vart som helst med din pad? som sagt, fattar inte riktigt...

Det krävs en del bandbredd för att streama spel med hyfsad kvalite och framerate, så trådlöst nät är nog krav för att kunna spela. Sen har jag läst om folk som redan idag använder Splashtop över 3G för att göra saker i onlinespel, men då har man inget krav på hög framerate.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en jättebra idé! Har själv testat onLive och det fungerar ju ganska bra, spelade lite Arkham Asylum på en gammal laptop (dual core 1,4GHz, integrerad intel-grafik). Problemet där är ju att det är en prenumerationstjänst och den kräver internetuppkoppling. Har även testat StreamMyGame som strömmar spel från din egen dator, tanken var god men prestandan var usel och alltså ospelbart även på 100mbit LAN.

Kan förstå att man inte vill köpa dyr hårdvara för något sånt här men om det är en billig (kanske till och med gratis?) programvara så varför inte? Vore ju jätteskönt om man kunde sitta i soffan eller kanske i trädgården och slöspela lite ibland. Kommer ju inte ersätta sitt vanliga skrivbord men kan vara kul ibland.

Eftersom du kör spelet från din egen dator ligger ju även alla sparfiler etc. där. Du kanske sitter vid datorn och lirar, sen sätter man sig på mugg... ehh... verandan och spelar en timme på sin platta och sedan fortsätter man på sin vanliga plats vid skrivbordet igen.

Förstår mig inte på argumentet "om jag är hemma och vill spela kan jag lika gärna sätta mig vid datorn". Hur många av er som äger en surfplatta eller smartphone har inte surfat på den hemma istället för att gå till datorn? Inte nödvändigt att kunna surfa på mobilen hemma men bekvämt ibland!

Jag ger i alla fall tummen upp och skulle gladeligen betala en slant för en sådan programvara.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Vad får man för responstid med en sånhär lösning då? Om man klagar på 2ms input-lag på skärmen lär väl inte detta funka?

Skickades från m.sweclockers.com

174ms tror jag splashtop påstod på sin hemsida.

Testade splahtop lite under gårdagen(windows->windows) på nätverket hemma och film funkade perfekt, men skulle man spela så kände man helt klart av lagget. Sen så fick jag bara ut ca 20 fps i 1600x1200 utan att någon komponent på någon av datorerna maxade. 1000x700 strömmade dock i konstant 30 fps vilket ska vara max vad jag har förstått.

Jag tycker helt klart detta är en intressant lösning, men är det någon som vet om det finns några (bättre) alternativ till splshtop för strömning mellan 2 PCs som man kan testa att leka lite med?

Permalänk
Medlem

Dom som undrar vad man har användning av detta till så funkar det skitbra om man vill jobba hemma/är sjuk. Mina kusiners far gör det bla. Jobbar med grafik. Så är han sjuk, eller bara vill visa upp sitt arbete startar han igång sin macbook, loggar in på det programmet (kmr inte ihåg vad det hette) och sen hade han arbetena på skärmen hemma. Fungerade hur bra som helst och ingen märkbar delay. Kört teamviewer bla på min android så jag kunde hålla koll på min dator när jag var i skolan, mest bara för att visa några klasskompisar att det gick men det var otroligt långsamt och c:a 1sek fördröjning. Var väl runt 1 årsen nu.

Permalänk
Medlem

Detta är inget annat än ett fjärrskrivbord som klarar 3D-accelererade applikationer.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Detta är inget annat än ett fjärrskrivbord som klarar 3D-accelererade applikationer.

Splashtop är sen tidigare en känd fjärrskrivbordsapplikation för surfplattor, PC m.m.

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Var det bara jag som kollade på gubben på skärmen gjorde istället.. Eller ska man säga, vad som försegick. En fet spindel och två vargar som står o biter en stackars Dovakin.

Nej, det rycker riktigt i armarna på mig, som vill fatta kontrollen och sätta igång ett försvar.

Skrivet av Buio:

Splashtop är sen tidigare en känd fjärrskrivbordsapplikation för surfplattor, PC m.m.

Jepp, finns ju många sådana och även gratisalternativ, t.ex. Logmein och TeamViewer.
(Som du säger är ju inte Splashtop något nytt eller Nvidia specifikt heller)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett steg närmare att man har 1st stationär dator per hushåll som sköter all spel/film/musik och alla andra enheter tar emot en stream av nåt slag. Finns ju diverse sådande lösningar redan, men skulle va skoj om det blev lika självklart som att ha ett elskåp.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

Kan tycka att idén är en mycket intressant uppfinning i sig. Kan vara som jag såg någon sa innan en plan mot framtiden då man kan gömma undan sin burk i en garderob. Vilket kan göra att man mindre bryr sig om storleken på burken och kylning och luftinflödet lättare kan fungera. Då dagens tv-apparater även börjar få appar kan detta snart användas inte bara till surfplattor utan vi kommer kunna endast ha en skärm vart vi vill och på denna spela spelen från vår dator utan att den behöver vara närvarande. Kommer utvecklingen att fortsätta i dessa banorna har vi snart ett hus där allt kommer styras från ett rum som endast består av en dator som är kraftfull nog att multitaska både spel, film, arbete, surfning... Och allt man behöver är skärmar som visar det vi behöver se.

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Kan inte mer än hålla med, det fysiska kommer försvinna hemma hos privatpersonen och som du säger att allt kommer finnas i större serverhallar.

Och så kommer folk sitta och surfa på sin "dator" som helt finns i googles serverhall, och tyckta "njae, jag vet inte om jag vågar gå med på att dela en liten statusuppdatering till facebook"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag har kört en hel del Witcher 2 och lite Skyrim från min PC med ett 6950 ut till ipaden som kör splashtop; och styr med xboxdosan.
Funkar otroligt bra, och känner inte av några som helst responsproblem så länge nätverket är hyfsat rent från trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Dom som undrar vad man har användning av detta till så funkar det skitbra om man vill jobba hemma/är sjuk. Mina kusiners far gör det bla. Jobbar med grafik. Så är han sjuk, eller bara vill visa upp sitt arbete startar han igång sin macbook, loggar in på det programmet (kmr inte ihåg vad det hette) och sen hade han arbetena på skärmen hemma. Fungerade hur bra som helst och ingen märkbar delay. Kört teamviewer bla på min android så jag kunde hålla koll på min dator när jag var i skolan, mest bara för att visa några klasskompisar att det gick men det var otroligt långsamt och c:a 1sek fördröjning. Var väl runt 1 årsen nu.

Men detta är ju strömande via wifi vilket inte alls är samma sak så du får bo väldigt nära jobbet om du ska fixa det

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och så kommer folk sitta och surfa på sin "dator" som helt finns i googles serverhall, och tyckta "njae, jag vet inte om jag vågar gå med på att dela en liten statusuppdatering till facebook"

Det är mycket man inte vill men tyvär så kommer det nog bli så i framtiden

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Med bättre uppkopplingar kanske en framtida affärsmodell blir att hyra speldator och spel i ett, så kan man med crappig knä-hårdvara lira senaste spelet på maxad hårdvara till månadskostnad?

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Men detta är ju strömande via wifi vilket inte alls är samma sak så du får bo väldigt nära jobbet om du ska fixa det

det funkar över internet/hem nätverket med

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Men detta är ju strömande via wifi vilket inte alls är samma sak så du får bo väldigt nära jobbet om du ska fixa det

Det är strömmande över internet. Ligger du på fiber från ena änden till andra så funkar detta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

det funkar över internet/hem nätverket med

Så du menar att detta i reportaget funkar över internet också och inte bara lokalt?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Så du menar att detta i reportaget funkar över internet också och inte bara lokalt?

jap, man kan även länka datorerna/surfplattan via gmail så man slipper hålla reda på ip

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

jap, man kan även länka datorerna/surfplattan via gmail så man slipper hålla reda på ip

Ok det framgick inte i reportaget :S

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Skicka signal över nättet? Spela dina favo högspec spel på tablet på tåget med handkontroll till exempel.

Du behöver ju fortfarande en dator om du tex ska strömma bf3 så hur ska du göra det utan en datorn.

Har ni inget bakom pannan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du behöver ju fortfarande en dator om du tex ska strömma bf3 så hur ska du göra det utan en datorn.

Har ni inget bakom pannan?

Ja det är ju precis det jag har försökt säga hela tiden.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

OJ jag har väntat länge på något i denna stilen, äntligen!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Finns ju tex den här tjänsten som jag beta testat och den funkade fint med Mass effect 2 iaf.

http://www.gaikai.com/

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med denna tekniken? Gått framåt?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ