Raspberry Pi får prislapp, lanseras inom kort

Permalänk
Medlem

för det priset så blir det nog ett köp, hoppas dom kommer till Sverige tidigt, men finns det många emulatorer som funkar med linux? den e ju perfekt för att koppla in till tv'n i vardagsrummet och spela gamla spel på

Permalänk

Kan man klocka den om man sätter på en kylfläns?
Eller har den för svag nätdel/låst hårdvara?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

för det priset så blir det nog ett köp, hoppas dom kommer till Sverige tidigt, men finns det många emulatorer som funkar med linux? den e ju perfekt för att koppla in till tv'n i vardagsrummet och spela gamla spel på

Ta en titt på openpandora, allt som går köra på den är trivialt att få att funka på rPI och PND stöd i Ångström är inga problem att få in samt mycket går att slita från pandorans rootfs utan problem, bara att -loop mounta och öppna

Själv som ägare av gp2x, Pandora, beagleboard, archos5 TI (med sdfw samt Ångström och xfce11) så tycker jag rPI är ett roligt välkommet tillskott

Edit: så till saken, Ja det fins massor av bra emulatorer som går göra.fullspeed på den här maskinen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Mobiltelefoner laddas ju via microUSB kontakt.
Så man kan ju använda mobilladdaren för att driva den här datorn.
Supernice som webserver!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker bildator ? blir en order i början på nästa år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

GPIO porten som han använder till sitt Gertboard, är helt enkelt inte snabb nog för meningsfulla expansioner i den stilen jag tänker mig. Jag får snegla mer mot Guru/dream-plug, som kommer med en 3gbit/s es-ATA. Om en sådan rackare är mutiplier medveten, så kan det ju vara en intressant lösning, men kompitabla kabinet är svindyra, så då är man uppe i samma kostnader som för färdiga NAS'ar, och den support man (eventuellt) får på köpet där.
B!

Å andra sidan så har den bara 100 mbit/s nätverksport. Så även med USB-hårddisk blir väl nätverket flaskhals (eller processorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Bara jag som tänker bildator ? blir en order i början på nästa år

Det blir nog min plan med en 7" pekskärm, Ångström matchbox samt xfce11 med val vid boot samt ett 32GB SDHC kort som disk med USB-HUB monterat i instrumentbrädan så enbart portarna syns för usb stickor med musik/film samt en gps

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

10-20 fps är väl knappast spelbart.

Permalänk
Snusfri

Kommer att bli perfekt som HTPC
Bara att skruva fast på baksidan av tv'n

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan så har den bara 100 mbit/s nätverksport. Så även med USB-hårddisk blir väl nätverket flaskhals (eller processorn).

Via USB lär det definitivt vara nätverket som blir flaskhalsen, men USB suger som bekant för faktiska överföringar, speciellt om man ska försöka hålla flera simultana. Nätverket är för övrigt om jag inte minns fel, en simpel USB hub, med integrerat NIC. Man belastar med andra ord USB'n på båda hållen, vilket inte heller är optimalt. Visst är det en nödlösning. och med tanke på att alternativen kostar övar 100 dollar, ofta flera hundra dollar, så kanske det är bra nog som en utgångspunkt, men jag har redan en NAS med USB host funktioner, så i det läget använder jag ju den i stället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Toa dator?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det blir nog min plan med en 7" pekskärm, Ångström matchbox samt xfce11 med val vid boot samt ett 32GB SDHC kort som disk med USB-HUB monterat i instrumentbrädan så enbart portarna syns för usb stickor med musik/film samt en gps

Velar fram och tillbaks mellan det och en ipad.. hmm... ! Är själv sugen på att köra MeeGo
Blir kul att se om du slänge upp nått projekt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Visst intresse verkar finnas i alla fall: £1400 på ebay nu (förvisso från en exklusiv serie om 10 enheter): http://www.ebay.co.uk/itm/180786734741?ssPageName=STRK:MESELX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Bara jag som tänker bildator ? blir en order i början på nästa år

Själv tänker jag montera in en i endurohojjen Perfekt storlek och lagom strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Visst intresse verkar finnas i alla fall: £1400 på ebay nu (förvisso från en exklusiv serie om 10 enheter): http://www.ebay.co.uk/itm/180786734741?ssPageName=STRK:MESELX...

Kanske finns dom som vill bidra med pengar till projektet som någon sorts välgörenhet?
Eller så tror dom att de får samlarvärde. Ser annars ingen logisk förklaring till varför man skulle vilja betala så mycket.

EDIT: Ni som vill ha dem som bildator eller liknande med en liten display, är det inte vettigare med en billig surfplatta? Då får man med displayen på köpet.
Här är en för 628 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1027058, men den har inte HDMI-utgång

För ca 1000 kr finns det modeller med HDMI, men troligen inte videoacceleration för full-HD:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s8135363...

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är ARM CPU'n fel sort, så windows 8'a är inte aktuellt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert diverse projekt för alternativa OS till Raspberry-PI, men för min del kunde jag inte bry mig mindre om OS. Att få till stånd ett riktigt kraftfullt alternativ till Arduino (man behöver löda på GPIO pinnarna såklart) är det som sporrar mig. Om R-PI får en liten del av all uppmärksamhet och kreativitet som Arduino fått, så kommer det bli ett mecka för hårdvaruhackare

Permalänk
Skrivet av beh:

Det kommer säkert diverse projekt för alternativa OS till Raspberry-PI.

Det enda jag känner till är RISC OS
Sen är det olika linux varianter som Debian, Fedora, Bodhi Linux och Ångström

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Ja sorry, jag menade distributioner.

Permalänk

Synd att dom inte använder en x86 i stället. Vore oerhört mer användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Synd att dom inte använder en x86 i stället. Vore oerhört mer användbart.

Inte för det här priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Synd att dom inte använder en x86 i stället. Vore oerhört mer användbart.

Spelar väl ingen roll, den är ju gjord för att köra Linux och det funkar bra även på ARM. Eller tänkte du mer på assembler-programmering eller program via wine?

Permalänk
Medlem

Folk brukar associera x86 med Windows, men glömmer då gärna drivrutinsstödet som måste till för all tillhörande hårdvara. Det är ju sagt att kommande Windowsversioner ska fungera på ARM, men det kommer inte finnas drivrutiner till den här godbiten, tyvärr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Och dessutom får inte Windows 8 stöd för denna variant av ARM-processor, plus att 256 MB RAM ändå är för lite för att köra Windows.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så säker på att 256MB hade varit för lite, men som du säger stödet för just den här ARM CPU'n saknas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Synd att dom inte använder en x86 i stället. Vore oerhört mer användbart.

Skrivet av Kilroy:

Inte för det här priset...

Hade hellre betalat dubbelt så mycket för en x86 variant. Stor idé att köpa en billig platta som inte går att använda till nåt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Hade hellre betalat dubbelt så mycket för en x86 variant. Stor idé att köpa en billig platta som inte går att använda till nåt vettigt.

Vad är det för vettiga saker som den inte går att använda till på grund av att den saknar x86 menar du? Det är ju bara att kompilera om programmen så att de funkar på ARM. Finns flera Linuxdistar med fullt stöd för ARM så troligtvis behöver man inte kompilera något mer än sina egenutvecklade program. Produkten är ju främst avsedd för att lära skolbarn programmera så till vilken nytta har de av x86?. Då kanske de bara hade lagt in Windows och slösat bort tiden på spel istället för att göra något vettigt...

Permalänk
Medlem

Det är ju inte som om Windows hade fungerat bara för att det var en x86 CPU där i alla fall. Jag ser helt enkelt ingen poäng med att CPU'n skulle varit en x86'a. Om något, är det för studerande bättre att lära sig programmera ARM CPU'er, eftersom x86'or nästan bara finns i renodlade person datorer, medan ARM arkitekturen driver allt möjligt, tvättmaskiner, telefoner, bilar, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Hade hellre betalat dubbelt så mycket för en x86 variant. Stor idé att köpa en billig platta som inte går att använda till nåt vettigt.

Om du vill använda den till "någonting vettigt" i den meningen du pratar om så är liksom inte den här produkten riktad till dig öht.
Det du efterfrågar är en helt annan produkt.

En produkt som jag själv hade varit väldigt intresserad av att ha, men ändock en helt annan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Undrar hur mycket ström den drar. Vore ju smutt om man kunde driva den via usb uttaget i tvn.

Den kommer med två varianter. En med ethernet och en utan. Den utan är $10 billigare och skall fungerar på en USB-kabel. Den dyrare (den som det står om i artikeln om som kommer att säljas först) behöver mer kräm.

Nu har jag kollat, 1,5W för den lilla med 128MB RAM och utan Ethernet och 3,5W för den stora med 256MB RAM och Ethernet.

Skrivet av Atlas Tasume:

Föresten, någon annan som la märke till Prisjakt-länken till den här nyheten?

Kommer bara att finnas att köpa från dem. De kommer inte att ha återförsäljare. Så köp den inte från något annat ställe än via deras webbsida.

Skrivet av MugiMugi:

Den var betydligt mindre en gång i tiden, men med alla extra kontakter och platser som behövs så ökas storleken.

Dock storleken på denna är ju ändå så liten att den ryms i en ficka. Så inte något större problem ifall du frågar mig. Hade personligen själv tagit den lite störe mot mer ram

Den kommer i två storlekar. A och B. A kommer med 128 MB ram och B med 256 MB. A $25 och B $35. A utan Ethernet och en USB-port. B med Ethernet och två USB-portar. Bägge drivs via 5V µUSB. A drar ca 300mA och B ca 700mA.

FAQ:n

Skrivet av xnikkex:

blir köp direkt en till mig å en till tjejen

Man får tydligen bara köpa en den här batchen. Men det är ju bara för flickvännen att köpa en själv.

Skrivet av Rawet:

A: 5*0,3 = 1,5W
B: 5*0,7 = 3,5W

Det är B-modellen som de kommer att sälja nu.

Skrivet av R34p3r:

Blir nog till att köpa en sån bara för att testa, ska bli intressant att se vilket operativsystem dom rekommenderar

Debian, Fedora och ArchLinux.

Skrivet av Segas:

Tvivlar STARKT på en prislapp runt 300kr. När alla i näringskedjan tagit sin del av kakan, satt en logotyp och lagt den i en liten ask, lär det bli det femdubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, eftersom de inte skall ha några mellanhänder. Så ser du någon som påstår sig vara återförsäljare, så medela dem. För då är det mycket troligt en bedragare. Det är redan en som försökt...

Skrivet av Dava:

Varför har den inte någon VGA-utgång?

För dyrt och komplicerat, antar jag. En HDMI-anslutning är enklare och tar då mindre plats på kortet. Tror jag.

Skrivet av inquam:

Detta var RIKTIGT imponerande för den prislappen. Jag ser oändligt med användningspotential. Styrning av diverse automatiserade saker i hemmet, ett inbyggt system i bilen, diverse webservices osv osv... Skal lverkligen beställas hem och labbas med. Någon som vet om den kommer med egen kompilator och osv eller om man skall köra in ett litet OS i stil med DSL eller liknande?

Fullstort Debian, Fedora eller ArcLinux har jag för mig. Så ja, det finns både C, C++, Erlang, Java (OpenJDK), Python, .... till den. Bara välja och vraka. Och om man inte startar något grafiskt på den, så kommer 256MB räcka fint.

Jag kör en Debian/ARM med 32MB och det är lite trångt att köra filserver, skrivarserver, webserver, datorpost och vanlig inloggning på den. 64MB eller 128MB vore toppen. Så 256MB är mycket. Dessutom klockar den här ARM:en betydligt högrer. Min klickar på 166MHz, har jag för mig.

Skrivet av Kwagher:

Ja och lite mer prylar som följer med, 4 gånger mer minne, sd kort å nätadapter och låda.

Så, du betalar priset för en sådan här Raspberry Pi B för att få en nätadapter och låda (och mer minne).
Om du inte skall använda den som arbetsstation utan som server, så räcker 256MB länge. Även om du kör den mot din TV.

Men du har rätt i att den såg rätt snygg ut i vart fall.

Skrivet av rektor:

Fan va nice!
Vill ha!

Men kan man inte köra den utan att ha en dator igång?
För vore ju suveränt att köra som webserver 24/7 och inte ha datorn igång.

Jo, det går att köra den utan dator igång. Den går på 5V via en µUSB, samma som till moderna telefoner.

Det är den definitivt. Jag kör Debian på en ARM som klockar på 166MHz och har 32MB ram. Jo, det borde vara minst 64 MB för den stakar sig ibland. :)=

Skrivet av Mirialia:

Med tanke på vad betydligt kraftigare cpus från arm klarar av kommer det här i bästa fall att bara klara av dom sämsta ripparna med låååg bitrate.

Jag nöjer mig med att kunna spela upp hd-material från telefonen via dlna ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Den har en graficaccelerator för att hantera video. Så länge som decodningen hanteras av den så skall det väl gå hyffsat. Som de vanliga små medialådorna som finns. Det finns några demo-videor på YouTube, kolla där (fast där är det väl optimerad video).

Skrivet av ronnylov:

Skulle kanske kunna funka som uppgradering till min gamla Linksys NSLU2 (som kör ARM-processor runt 300 MHz och 32 MB RAM) som jag kör debian linux på. 256 MB RAM är ju mycket i jämförelse. Pluggar man i en USB-disk kan man lägga operativsystemet på en liten partition och lagringen på resten. Då får man en liten NAS (förutsatt att det finns nätverksanslutning till den). Kan se massor av roliga saker man kan göra med en sådan pryl.

Har samma uppsättning, men jag kör OS på en USB-sticka. Fungerar skitbra. Jag har tänkt köpa en Pi för att ersätta, lasta av den maskinen.

Skrivet av xpanterx:

Börjar bli riktigt intressant det här...kan man köpa en hög och seriekoppla?

???

Parallellkoppla dem går det nog (som en liten "superdator", BeoWolf-kluster), men varför?

Skrivet av Zotamedu:

Fast det beror ju på hur hårdvaruavkodningen är designad. Alltså vilken hårdvara som sitter i. Det finns ju mängder av chip som är designade enbart för att avkoda film. Viss skillnad på de och mer generella grafikkretsar.

Dessutom så utnyttjar ju tidigare Androider inte hårdvaruaccelereringen som finns i telefonerna. Så även om det finns OpenGL E-stöd i hårdvara (eller vad den heter), så körs allt via mjukvara.

Men titta på videon som finns på YouTube så ser ni hur det flyter på med videodekodningen.

Skrivet av DonPulpito:

Jag ska lätt ha en! Eller varför inte två? Som någon ovanstående skrev, synd att den inte har två ethernet portar, hade varit klockrent att använda en som brandvägg/DHCP osv.

Finns UBS-ethernetkort och även USB-WLAN. Fungerar utmärkt i Debian, som man nu kan köra på den här maskinen. Så ja, du får en bra brandvägg. Men jag skall använda min som en filserver, skrivarserver, mediaserver, mailserver, etc etc. Fan, kapaciteten på den här burken är större, med mer primär och sekundärminne än när jag började jobba med datorer. Men då var datorer något man inte ville tappa på tån, för då var den borta. Tån alltså.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag saknar ett interface för expansion. Jag menar då något i still med en PCI buss. Något standardiserat, och redan existerande, så man slipper produktion, och drivrutinsproblem. Det hade varit hur nice som helst, men helt plötsligt hade grejen växt, för att åtminstone få plats med halvlängds kort. (17 och något cm) Hur nice som helst, och gett en möjlighet att köra olika ATA lösningar, kanske rent av kortplats expandrar för flera PCI portar och lägre bandbredd, det kunde blivit en hur rolig NAS som helst... Till exempel. Det finns ju hur många användningsområden som helst, och det är säkert bara jag som saknar en lösning för att få på ett par p/s-ATA portar.
B!

Borde inte vara någora större "problem" att göra ett SATA eller PATA-gränssnitt till den. Det finns nämligen ett antal expansionsportar lediga. Den skall ju egentligen användas som labb-dator i grundskolorna. Så ja, det går att bygga på, det finns tom en prototyp färdig för det.

Skrivet av beh:

Det kommer säkert diverse projekt för alternativa OS till Raspberry-PI, men för min del kunde jag inte bry mig mindre om OS. Att få till stånd ett riktigt kraftfullt alternativ till Arduino (man behöver löda på GPIO pinnarna såklart) är det som sporrar mig. Om R-PI får en liten del av all uppmärksamhet och kreativitet som Arduino fått, så kommer det bli ett mecka för hårdvaruhackare

Den kommer att bli mecka för hårdvaruhackare, med flera GPIO tillgängliga. Speciellt om prototypkortet blir överkomligt. Som dessutom kan använde det på fullstort OS och kan skriva vettiga drivrutiner till den. Göra hårdvaran tillgänglig på nätet direkt med en enkel lite server. Kanske via XMPP? Perfekt protokoll om man vill ha övervakning.

Skrivet av Hyperträd:

Synd att dom inte använder en x86 i stället. Vore oerhört mer användbart.

Spelar inte någon roll. Med ett fullstort Linux så kan du göra det mesta (allt?) som du skulle göra på en MS Windows-server. Dessutom är en x86 mycket krångligare att konstruera, och skulle bli betydligt dyrare. Det är nämligen en SoC-konstruktion, därför den är så billig.

Skrivet av xzhaskd:

Förutom Linux så borde den ju kunna köra Windows 8 (ARM versionen för pads) eller Windows Phone.

Klart intressant liten pryl, blir nog ett inköp av ett halvt dussin för det priset

Misstänker att det blr samma problem som med Ubuntu. Den har även stöd för ARM, men för en ARM med mer avanceras instruktionsuppsättning. Sedan skall du få MicroSoft att ge support på den. Blir inte billigt...

Du får lära dig Debian eller någon av de andra Linux-distarna som den har stöd för. Börja redan nu med Debian i en VirtualBox i din MS Windows-burk.