Visa film i högre upplösning än skärmens upplösning? Någon visuell skillnad?

Permalänk

Visa film i högre upplösning än skärmens upplösning? Någon visuell skillnad?

Hejsan, jag har en fundering jag undrar om ni kan svara på. Om man har en skärm som har t.ex 1366x768 i upplösning och väljer att kolla på en bild eller film med upplösningen 1920x1080. Kommer bilden/filmen upplevas bättre då, än om man hade visat samma bild/film i skärmens upplösning (1366x768)?

Jag fick tanken när jag såg att det på CES hade visats skärmar på både 4k och 8k i upplösning, om det nu skulle spela någon roll om man ändå inte har film och bilder i dessa upplösningar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kommer snarare att bli sämre. Bilden måste ju förminskas och det är ju inte säkert att det blir perfekt, men chansen att du märker någon skillnad är nog väldigt liten. Den kommer ju garanterat inte bli bättre i alla fall.

Permalänk
Medlem

Beror på hur bra bildvisaren är på att skala signalen så det går inte riktigt att svara på.
Skala ner är iaf betydligt lättare än att skala upp.

Fördelen med 4K tvn LG visade upp är att man med den kan få FullHD med passiv 3d. Vilket inte är möjligt med vanliga fullhd tv.
Annars så är 4K rätt overkill. Finns inga fysiska format som har den upplösningen och inga spelare för konsumentmarknaden som stödjer det heller.