Permalänk
Medlem

3d hdmi sladd på 20m.. ?

Tjena

Jag försöker klura ut vad för sladd man ska mellan ps3 och tvn för att man ska kunna se 3d filmer via konsolen.

En säljare på expert informerade mig att det inte räcker med en 1,4 hdmi kabel för att dom "bara är 3d ready" och inte full 3d.. utan att han rekomenderade mig en annan sladd som är full 3d hdmi? där bara en 5m kostar 899kr. vilket är jäkligt saftigt jämmfört med andra typer.

Stämmer det eller är det ett sätt att försöka sälja mer och onödigt dyrt skit.

Har kollat på komplett på deras alternativ: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590521

Fungerar den eller är det skit? Och om någon skulle kunna rekomendera en annan sladd ifall den jag har tittat på inte är att föredra så hade jag blivit tacksam.

mvh

//sl

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det finns någon 20m kabel som är certifierad, Supra har 15m kablar som klarar certningen, de är nog de längsta som finns på marknaden, för att komma längre krävs en aktiv repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Tjena

Jag försöker klura ut vad för sladd man ska mellan ps3 och tvn för att man ska kunna se 3d filmer via konsolen.

En säljare på expert informerade mig att det inte räcker med en 1,4 hdmi kabel för att dom "bara är 3d ready" och inte full 3d.. utan att han rekomenderade mig en annan sladd som är full 3d hdmi? där bara en 5m kostar 899kr. vilket är jäkligt saftigt jämmfört med andra typer.

Stämmer det eller är det ett sätt att försöka sälja mer och onödigt dyrt skit.

Har kollat på komplett på deras alternativ: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590521

Fungerar den eller är det skit? Och om någon skulle kunna rekomendera en annan sladd ifall den jag har tittat på inte är att föredra så hade jag blivit tacksam.

mvh

//sl

Köp aldrig mer ngt från den säljaren han vet inte vad han snackar om. Om det nu var så han sa dvs.
Du ska köpa en high speed HDMI kabel. Pris kvittar. Den visar inte bättre bild eller låter bättre bara för att den kostar mer.
Jag rekommenderar att du köper på kjell.com eller nånstans där du kan lämna tillbaka den om det inte skulle fungera.
Det finns för övrigt inget som heter HDMI 1.4 kabel.

20m blir nog svårt att hitta dock. Det längsta jag sett är 15m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Köp aldrig mer ngt från den säljaren han vet inte vad han snackar om.

Han vet säkert vad han snackar om. Han ljuger för att kränga dyra varor.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att supras 15m kabel säljer bra
Den funkar till skillnad från Mr Chengs Cheap Super Good Number One Cables.

Ska man ha bra kvalitet så köper man inte på kjell, bättre pynta ut lite extra för att få något som garanterat funkar oavsett omständighet.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Om du ska investera så mycket i kablar varför då inte skaffa trådlöshdmi med 3dstöd? KFA2 StreamHD fungerar utmärkt utan någon märkbar förlust i bildkvalite. Dock vet jag inte om det har just 3Dstöd. Men kort efter att den släpptes var de något annat företag som släppte en dosa med trådlös överföring med uttalat 3dstöd. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men kolla i Swelockers nyhetsakriv.

Permalänk
Medlem

har sett att det finns "aktiva" HDMI kablar.. dem verkar ju ha "inbyggd" förstärkning så kika efter det såg en deltaco på 20m aktiv men deltgaco är völ inte känt för vara nåt bra märke så bäst man kollar upp ordentligt då den kostar rätt mkt http://www.batterikungen.se/batteri/kablar/bild-ljud/hdmi/hdm...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Finns en anledning till att supras 15m kabel säljer bra
Den funkar till skillnad från Mr Chengs Cheap Super Good Number One Cables.

Ska man ha bra kvalitet så köper man inte på kjell, bättre pynta ut lite extra för att få något som garanterat funkar oavsett omständighet.

Tycker det är bättre att prova med billigt först. Funkar det så gör det annars får man prova ngt dyrare. Därför jag rekommenderade kjell för de har 30 dagars returrätt på allt. Köper alla mina kablar på kjell och det funkar fint. Nu har jag iofs inte kablar i de längderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Köp aldrig mer ngt från den säljaren han vet inte vad han snackar om. Om det nu var så han sa dvs.
Du ska köpa en high speed HDMI kabel. Pris kvittar. Den visar inte bättre bild eller låter bättre bara för att den kostar mer.
Jag rekommenderar att du köper på kjell.com eller nånstans där du kan lämna tillbaka den om det inte skulle fungera.
Det finns för övrigt inget som heter HDMI 1.4 kabel.

20m blir nog svårt att hitta dock. Det längsta jag sett är 15m.

Du vet helt klart inte vad du pratar om.. Finns visst en HDMI 1.4 kabel standard. Skärp dig.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Köp aldrig mer ngt från den säljaren han vet inte vad han snackar om. Om det nu var så han sa dvs.
Du ska köpa en high speed HDMI kabel. Pris kvittar. Den visar inte bättre bild eller låter bättre bara för att den kostar mer.
Jag rekommenderar att du köper på kjell.com eller nånstans där du kan lämna tillbaka den om det inte skulle fungera.
Det finns för övrigt inget som heter HDMI 1.4 kabel.

20m blir nog svårt att hitta dock. Det längsta jag sett är 15m.

Klart det finns 1.4 HDMI ....

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1816

Permalänk
Hedersmedlem

behöver du mer änn 15M så kan du skaffa en sånhär
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=6096

Dock pallar den inte 1.4

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan fungera med en billigare kabel, men de brukar vara "instabila" eftersom de inte har lika bra styrning av ledarnas position och packning så kan de ibland fungera om kabeln ligger stilla i rätt position och är relativt rak, men böjer man kabeln så funkar de inte osv... Det är lite som att jämföra cat 5 med cat 6 nätverkskablar, cat 6 har mycket hårdare krav på ledarnas mekaniska position för att garantera sin bandbred.
Supra är hursomhelst mycket bra kablar som är välbyggda och rimligt prissatta till skillnad från andra märken, dessutom är kabeln gjord i Ljungskile och inte i asien, och som sagt så har de marknadens längsta hdmi certifierade kablar, det är stor skillnad på "fungerar/fungerar inte" när det kommer till långa hdmi, och ju högre bandbredd som ska genom desto färre är det som klarar det, och 3 d är mer krävande än icke 3d.
Men ingen har gjort en 20m hdmi länk utan repeater som klarat en certifiering, aktiva kablar har nån form av inbyggd repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På tal om deltaco hdmi kablar är jag väldigt nöjd med mina, kör 1080p 60hz över en 15m kabel. Testade flera stycken och det var endast deltaco kabeln som inte gav störningar av rött brus som gick sidvägen på tvn.
Dyraste kabeln, kommer inte ihåg märket, kostade över 300€ och var lika dålig som alla andra. Så testa gärna billiga också men fråga om det går bra att lämna tillbaka om det inte funkar. Bäst är det om man har nån butik nära som man kan gå till och testa ett par kablar åt gången.

Permalänk
Medlem

Varför har du 20m mellan PS3an och TVn?
En helt vanlig 2metare från Trik som jag köpte på Gekås för under hundringen fungerar utmärkt till mitt PS3/TV.
Svindyra kablar är främst skitsnack.
Visst längre kablar, 10m+, som är aktiva blir ju lite dyrare. Men då är det en annan sak.

EDIT: Ska du ha en 20m HDMI så var säker på att den är aktiv, alternativt köp till en repeater, annars fungerar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Du vet helt klart inte vad du pratar om.. Finns visst en HDMI 1.4 kabel standard. Skärp dig.

Nej det finns inte. Versions-numret har inget med kablar att göra. Det är du som har noll koll.

Det här är vad som finns idag.

Standard HDMI Cable – up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K, 3D and Deep Color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Källa http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/finding_right_cable...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad64:

Det där är felaktigt. Det finns ingen 1.4 kabel. High Speed heter det.

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/finding_right_cable...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Nej det finns inte. Versions-numret har inget med kablar att göra. Det är du som har noll koll.

Det här är vad som finns idag.

Standard HDMI Cable – up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K, 3D and Deep Color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Jag tror det ni båda syftar på egentligen är certifieringen som funktionstestar, namnet 1.4 används inte officiellt på kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det ni båda syftar på egentligen är certifieringen som funktionstestar, namnet 1.4 används inte officiellt på kablar.

Inte officiellt, men tillverkare skyltar med det på sina förpackningar. Antagligen för att göra det lättare för konsumenten.
Det är ju trots allt inte samma kabel i lådorna om det står 1.3/1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Inte officiellt, men tillverkare skyltar med det på sina förpackningar. Antagligen för att göra det lättare för konsumenten.
Det är ju trots allt inte samma kabel i lådorna om det står 1.3/1.4.

Jo det är ingen skillnad. Precis därför de inte får ha versionnummer på kablarna längre. Kunderna blir lurade att köpa nya kablar i onödan. Jag kör 3d hemma med en HDMI kabel jag köpte 2006.

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna skiter i versionsnummret på hdmin, de fungerar eller inte, allt beroende på längden, korta längder går med i princip vad som helst, men 3-5 meter o upp där börjar enklare kablar slås ut om det är "highspeed with ethernet" som ska överföras, detta helt oavsett vilken version kabeln var tänkt för, och över 10m där är det få kablar som fungerar överhuvudtaget, och över 15 är det ingen som lyckat klara certningen, och skulle någon lyckats med det så hade de nog annonserat det tydligt, (supra var de första som klarade att ta sig över 10m i hdmins barndom)
Kablarna är likadant kopplade (vid typ a) om de är certifierade och skillnaderna ligger i den mekaniska precisionen av ledarnas placering och hur stabilt de håller sina inbördes mått speciellt när man böjer kabeln.
Typ b kablar har jag aldrig sett på nån produkt i handeln, men där skulle man ju kanske kunna tänka sig att en kines koppla den som typ a för att spara pengar, på samma sätt som man plockade bort ledare på scart, vga, dvi o dyl förut, det var få kablar som var fullkopplade där.
Man kan även tänka sig att nån kinakabel kan ha fuskat med skärmarna eller liknande, det var ganska vanligt med sånt på vga tiden, de använde inte separata skärmar, men de lär då inte vara hdmi certifierade heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Köp aldrig mer ngt från den säljaren han vet inte vad han snackar om. Om det nu var så han sa dvs.
Du ska köpa en high speed HDMI kabel. Pris kvittar. Den visar inte bättre bild eller låter bättre bara för att den kostar mer.
Jag rekommenderar att du köper på kjell.com eller nånstans där du kan lämna tillbaka den om det inte skulle fungera.
Det finns för övrigt inget som heter HDMI 1.4 kabel.

20m blir nog svårt att hitta dock. Det längsta jag sett är 15m.

Så klart finns det kablar som heter "HDMI 1.4".. 1.4 står för vilken version den stödjer och skillnaden mellan 1.3 och 1.4 är att 1.4 stödjer 3D medan 1.3 inte gör det. Officielt brukar de dock heta "High-speed" men på förpackningen står det "HDMI 1.4/1.3 och därför så anser iaf jag att det är rätt att kalla dessa vid deras versionsnummer.

Skrivet av brajonk:

har sett att det finns "aktiva" HDMI kablar.. dem verkar ju ha "inbyggd" förstärkning så kika efter det såg en deltaco på 20m aktiv men deltgaco är völ inte känt för vara nåt bra märke så bäst man kollar upp ordentligt då den kostar rätt mkt http://www.batterikungen.se/batteri/kablar/bild-ljud/hdmi/hdm...

Deltaco gör fina kablar med bra kvalite (har själv en 5 meters HDMI 1.3 kabel gjord av deltaco som jag köpte för 117kr och den har fungerat felfritt). Dock kan man ju alltid råka ut för måndagsex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

Så klart finns det kablar som heter "HDMI 1.4".. 1.4 står för vilken version den stödjer och skillnaden mellan 1.3 och 1.4 är att 1.4 stödjer 3D medan 1.3 inte gör det.

Man får inte längre använda versionsnumren vid marknadsföringen av hdmi, det är nya tider nu och versionsnumren har förvillat många, så här ska kablarnas klass märkas enligt de nya riktlinjerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så klart finns det kablar som heter "HDMI 1.4".. 1.4 står för vilken version den stödjer och skillnaden mellan 1.3 och 1.4 är att 1.4 stödjer 3D medan 1.3 inte gör det. Officielt brukar de dock heta "High-speed" men på förpackningen står det "HDMI 1.4/1.3 och därför så anser iaf jag att det är rätt att kalla dessa vid deras versionsnummer.

Deltaco gör fina kablar med bra kvalite (har själv en 5 meters HDMI 1.3 kabel gjord av deltaco som jag köpte för 117kr och den har fungerat felfritt). Dock kan man ju alltid råka ut för måndagsex.

Nej du har fel. Min kabel från 2006 funkar med 3d. Det fanns bara 1.1 då. Hur förklarar du detta?
Det är standarden som har versionsnummer. Inte kablarna. Sen ska man inte hänga upp sig på standarden för mycket heller för PS3 tex kör med 1.3 och har valt att implementera 3D ändå.

Ska jag behöva posta källan från HDMI.org igen? http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/finding_right_cable...

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia så gäller följande: "High Speed HDMI 1.3 cables can support all HDMI 1.4 features except for the HDMI Ethernet Channel."

Till just den textsnutten har dom tre källor angivna varav en är från hdmi.org som väl är den officiella sidan.

Permalänk
Medlem

Ja de har lite vilseledande information på hdmi.org också. Men det enda man behöver titta efter när man ska köpa en kabel är den är High Speed. "1.3/1.4" när det gäller kablar är same shit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Nej du har fel. Min kabel från 2006 funkar med 3d. Det fanns bara 1.1 då. Hur förklarar du detta?
Det är standarden som har versionsnummer. Inte kablarna. Sen ska man inte hänga upp sig på standarden för mycket heller för PS3 tex kör med 1.3 och har valt att implementera 3D ändå.

Ska jag behöva posta källan från HDMI.org igen? http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/finding_right_cable...

Självklart kan en äldre kabel som förr kallades 1.3, (eller lägre) klara bilden från 1.4.
1.4 fanns ju inte när den kabeln byggdes och då är det ju omöjligt att klassa den som det, men numera så ska versionen inte nämnas i samband med kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.