Permalänk

byta till intel

hej detta kanske låter som en vansinnig fråga men jag har ett moderkort med amd socket AM3+ och skulle vilja byta tille en intel processor men är det möjligt att byta sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja, om du byter moderkort Om du menade att du vill byta sockeln på ditt nuvarande så nej, det går bara inte.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

ja, om du byter moderkort Om du menade att du vill byta sockeln på ditt nuvarande så nej, det går bara inte.

men vafan;), passar då ddr3 minnen på ett moderkort som har intelstöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

men vafan;), passar då ddr3 minnen på ett moderkort som har intelstöd?

Skickades från m.sweclockers.com

yyep, ska inte vara några som helst problem!

Permalänk

men ska man byta moderkort för en intelprocessor eller är det onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

men ska man byta moderkort för en intelprocessor eller är det onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på lite, vad sitter du på för CPU nu? Och vad tänkte du byta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

men ska man byta moderkort för en intelprocessor eller är det onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju på vad du gör med datorn. Om FPSen i det mest krävande spel du har inte ökar om du drar ner grafiken så är det CPUn som flaskar, och då kan det vara värt att byta. Om du håller på med videoredigering eller liknande så är det inget snack, en modern intel skulle göra det mycket snabbare.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

men ska man byta moderkort för en intelprocessor eller är det onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha ett Intel moderkort för Intel och ett AMD kort för AMD, du kan inte blanda de två.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Det beror på lite, vad sitter du på för CPU nu? Och vad tänkte du byta till?

sitter på en amd phenom II x4 955 be 3,2 ghz oklockad tänkte överklocka i första hand;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överklocka för nöjets skull eller för att öka prestandan? Är det CPUn som är flaskhalsen för dig?

Jag sitter själv på en i5 processor som är ganska kraftigt överklockad, hur nöjd som helst med den. Har du pengarna, möjlighet och intresset rekomenderar jag dig att införskaffa ett nytt moderkort och en i5 samt en bra fläkt, har själv alltid varit såld på Noctunas fläktar.

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Överklocka för nöjets skull eller för att öka prestandan? Är det CPUn som är flaskhalsen för dig?

Jag sitter själv på en i5 processor som är ganska kraftigt överklockad, hur nöjd som helst med den. Har du pengarna, möjlighet och intresset rekomenderar jag dig att införskaffa ett nytt moderkort och en i5 samt en bra fläkt, har själv alltid varit såld på Noctunas fläktar.

överklockningen är för prestandans skull, för jag ska hålla på med 3d program som 3ds max 2012 osv. Sen ska jag också köra Battlefield men det bör nog min processor klara.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

men ska man byta moderkort för en intelprocessor eller är det onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick från en en processor som du har till en 2600k och är faktiskt nöjd

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

överklockningen är för prestandans skull, för jag ska hålla på med 3d program som 3ds max 2012 osv. Sen ska jag också köra Battlefield men det bör nog min processor klara.:)

Skickades från m.sweclockers.com

En 2600k har jag inga personliga erfarenheter från. Men ska du köra tunga 3D program kan det nog kanske vara värt.

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

En 2600k har jag inga personliga erfarenheter från. Men ska du köra tunga 3D program kan det nog kanske vara värt.

är det värt det för jag har ett gigabyte 970a-ud3 med sata 3.0 usb 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludwig Aspegren:

är det värt det för jag har ett gigabyte 970a-ud3 med sata 3.0 usb 3.0

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa en AMD Phenom II x6 1090T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585556 eller x6 1100T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771343
Eller en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994046 och lås upp till x6
De kommer att passa utmärkt till sådant som kräver fler trådat av CPU.
Sedan så är det ju grafikkortet som bestämmer takten i spel.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ja alltså du behöver ju byta moderkort till ett med rätt sockel. Så ska du ha i5/i7 måste du köpa ett nytt. Om det är värt det beror väl på dina övriga komponenter antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Skaffa en AMD Phenom II x6 1090T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585556 eller x6 1100T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771343
Eller en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994046 och lås upp till x6
De kommer att passa utmärkt till sådant som kräver fler trådat av CPU.
Sedan så är det ju grafikkortet som bestämmer takten i spel.

När det kommer till spel så är det både CPU och GPU som bestämmer takten.. du kan tex. inte sitta med en enkärnig processor och tro att Grafikkortet kommer att dra hela lasset utan att flaska. Du kan inte heller sitta med en GPU från 2006 och en sprillans ny CPU och tro att det kommer att göra enorm skillnad heller. Det gäller att få en sådan bra balans som möjligt när det kommer till spelande för annars flaskar antingen det ena eller det andra. Vanligt brukar CPU:n flaska långt före GPU:n när det kommer till nya komponenter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

När det kommer till spel så är det både CPU och GPU som bestämmer takten.. du kan tex. inte sitta med en enkärnig processor och tro att Grafikkortet kommer att dra hela lasset utan att flaska. Du kan inte heller sitta med en GPU från 2006 och en sprillans ny CPU och tro att det kommer att göra enorm skillnad heller. Det gäller att få en sådan bra balans som möjligt när det kommer till spelande för annars flaskar antingen det ena eller det andra. Vanligt brukar CPU:n flaska långt före GPU:n när det kommer till nya komponenter.

Då är det ju perfekt med en x6, då klarar den ju både spel & program som kräver flera trådar
Du måste ju ändå upp i HD 6950 2GB klassen för att kunna spela Bf3 någorlunda

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då är det ju perfekt med en x6, då klarar den ju både spel & program som kräver flera trådar
Du måste ju ändå upp i HD 6950 2GB klassen för att kunna spela Bf3 någorlunda

Kanske blir dubbelpost nu pga att det buggar lite.

Men i vilket fall, sex kärnor är överkurs ifall man inte ska arbeta mycket med tunga program. Finns det något spel som utnyttjar sex kärnor ens?

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Kanske blir dubbelpost nu pga att det buggar lite.

Men i vilket fall, sex kärnor är överkurs ifall man inte ska arbeta mycket med tunga program. Finns det något spel som utnyttjar sex kärnor ens?

ja battlefield 3 om jag inte minns fel men de flesta nya spel kör på två eller tre kärnor tror jag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Kanske blir dubbelpost nu pga att det buggar lite.

Men i vilket fall, sex kärnor är överkurs ifall man inte ska arbeta mycket med tunga program. Finns det något spel som utnyttjar sex kärnor ens?

Nja. tex x4 960T som kostar ca 1000:- kan klockas till 4hz ganska lätt, om man klarara att låsa upp det så blir den x5 eller x6.
Det passar då på TS moderkort, Hans x4 955 lite överklockad, klarar de flesta spel utan att flaska, om han inte kör CF eller nått med typ 7970.
Men då lämpar sig inte detta moderkort iallafall, för det klarar bara x16/x4 på Pci-E i CF

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja. tex x4 960T som kostar ca 1000:- kan klockas till 4hz ganska lätt, om man klarara att låsa upp det så blir den x5 eller x6.
Det passar då på TS moderkort, Hans x4 955 lite överklockad, klarar de flesta spel utan att flaska, om han inte kör CF eller nått med typ 7970.
Men då lämpar sig inte detta moderkort iallafall, för det klarar bara x16/x4 på Pci-E i CF

Som jag trodde då. Har inte full koll på AMD längre, bara att erkänna

I vilket fall, Intel anses väl vara bättre än AMD just nu? Prestanda per krona mätt alltså. Klart, det är väl bitvis en smaksak men fakta är fakta
Dock skulle jag lägga en extra funderare kring ifall det är läge att byta moderkort just nu med så mycket spännande som sker, har du så att du själv anser att du klarar dig (och inte en obegränsad budget) skulle jag förmodligen avvakta till fram emot sommaren, men it's your call!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lunkan90:

Som jag trodde då. Har inte full koll på AMD längre, bara att erkänna

I vilket fall, Intel anses väl vara bättre än AMD just nu? Prestanda per krona mätt alltså. Klart, det är väl bitvis en smaksak men fakta är fakta
Dock skulle jag lägga en extra funderare kring ifall det är läge att byta moderkort just nu med så mycket spännande som sker, har du så att du själv anser att du klarar dig (och inte en obegränsad budget) skulle jag förmodligen avvakta till fram emot sommaren, men it's your call!

Prestanda per krona, tenderar fortfarande att vinnas av AMD, lyckas du dessutom låsa upp en 960T, då har du en verklig vinnare.
Med AMD får man också bättre moderkort, som har robustare sockel, bättre hållare för cpu-kylaren och det har oftast bättre in och utportar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag skulle legat kvar på 955:an och överklockat den så långt det går. Först om det fortfarande känns segt skulle jag överväga en uppgradering. Men då skulle jag nog gått all in och kört i7 2600K eller väntat till Ivy Bridge släppts och tagit i7 3700K. Inte för spelandets skull då, utan för 3D-modelleringens skull.

Visa signatur

~Pelle~