Moderkortsutvecklingen har gått för långt?

Permalänk

Moderkortsutvecklingen har gått för långt?

Inhandlade just ett Gigabyte s1155-kort för runt en tusenlapp (Z68X-UD3H-B3). Blev nästan imponerad när jag såg alla tusentals nya BIOS-funktioner (auto-overclock lol), USB 3.0/Sata 6Gb/s och även enligt min mening ganska onödiga ingångar som Firewire och E-sata. Det var ännu flashigare än mitt något äldre AMD-moderkort trots att detta var ett steg "sämre", mitt förra var ett UD4H-kort mot min nya UD3H-variant.

Installerade kortet i chassit och efter en del montering märkte jag att det inte fanns något ställe i moderkortet att koppla in DVD-spelaren i. Om det är så att det är en "ny" dvd-ingång som gäller nu så informera mig gärna om det så kanske jag kan köpa någon adapter eller i värsta fall en ny dvd-spelare, men oavsett vad så undrar jag varför "dvd-spelarkontakten" i moderkortet valts bort mot Displayport på I/O-panelen och funktionen "Touch BIOS EFI" till BIOS.

Har jag missat någonting här?

EDIT: IDE hette ju kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Inhandlade just ett Gigabyte s1155-kort för runt en tusenlapp (Z68X-UD3H-B3). Blev nästan imponerad när jag såg alla tusentals nya BIOS-funktioner (auto-overclock lol), USB 3.0/Sata 6Gb/s och även enligt min mening ganska onödiga ingångar som Firewire och E-sata. Det var ännu flashigare än mitt något äldre AMD-moderkort trots att detta var ett steg "sämre", mitt förra var ett UD4H-kort mot min nya UD3H-variant.

Installerade kortet i chassit och efter en del montering märkte jag att det inte fanns något ställe i moderkortet att koppla in DVD-spelaren i. Om det är så att det är en "ny" dvd-ingång som gäller nu så informera mig gärna om det så kanske jag kan köpa någon adapter eller i värsta fall en ny dvd-spelare, men oavsett vad så undrar jag varför "dvd-spelarkontakten" i moderkortet valts bort mot Displayport på I/O-panelen och funktionen "Touch BIOS EFI" till BIOS.

Har jag missat någonting här?

Alla moderkort sen ungefär år 2004 använder SATA till hårdiskar och DVD brännare.

Permalänk
Medlem

du kopplar dvden på Sata kontaktet det är längesen det komma och en brännare med sata kostar ca 250-300 kr så inte lönt att köpa adapter.

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Alla moderkort sen ungefär år 2004 använder SATA till hårdiskar och DVD brännare.

Skrivet av m1ck3h:

du kopplar dvden på Sata kontaktet det är längesen det komma och en brännare med sata kostar ca 250-300 kr så inte lönt att köpa adapter.

Då är jag med, dock är DVD-läsaren från 2008 så ser ingen direkt anledning att välja bort en sådan kontakt, det är knappast en stor investment och eftersom utvecklingen inom DVD-läsare är löjligt långsam så gör ju detta bara att folk tvingas byta ut sina dvd-läsare av ingen anledning alls? :S Men tack, får försöka leta efter en adapter eller en ny dvd-läsare.

Permalänk

IDE är utdött sedan länge och tar bara mycket plats på moderkortet, nu är SATA den enda standarden. Lite samma anledning till att man inte ser några AGP slots på moderkort längre.

Konverter finns dock
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Då är jag med, dock är DVD-läsaren från 2008 så ser ingen direkt anledning att välja bort en sådan kontakt, det är knappast en stor investment och eftersom utvecklingen inom DVD-läsare är löjligt långsam så gör ju detta bara att folk tvingas byta ut sina dvd-läsare av ingen anledning alls? :S Men tack, får försöka leta efter en adapter eller en ny dvd-läsare.

Man använder ju knappt dvd läsare idag .

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Här är en adaptor men kostar ju nästa lika mkt som en ny dvd brännare

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Annar får du köpa kontroller kort det är en lösning också

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom att det tar så fruktansvärt lång tid innan gammal skit äntligen tas bort från moderkort. Kontakten du nämner (dvs IDE) borde ha försvunnit för flera år sedan, och 2008 borde det egentligen inte ens funnits dvd-läsare med ide-gränssnitt att köpa.

Ju mindre gammalt mögligt bagage på ett moderkort, desto bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Gudskelov att idekontakterna är borta, och att även dvder börjar dö ut, de har ingen funktion att fylla idag, bluray är ett hyfsat optiskt format, men skivor känns väldigt gammalt och det dröjer inte länge innan alla optiska enheter är borta, eller så ska det komma nån helt ny som tillför nått vettigt, typ stort utrymme till låg kostnad eller oerhört bra lagringsbeständighet, det finns en del rykten om sånt men inga produkter på marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tur att utvecklingen går framåt, usch när man ser vänners gamla krånglande datorer och där dom använder gamla PATA brännare eller ännu värre uråldriga PATA hårdiskar vill man bara helst kalla på en präst som kan utföra exorcism på datorn

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Då är jag med, dock är DVD-läsaren från 2008 så ser ingen direkt anledning att välja bort en sådan kontakt, det är knappast en stor investment och eftersom utvecklingen inom DVD-läsare är löjligt långsam så gör ju detta bara att folk tvingas byta ut sina dvd-läsare av ingen anledning alls? :S Men tack, får försöka leta efter en adapter eller en ny dvd-läsare.

Wut. Sen 2008 har det inte funnits några med IDE? Tog mig i kragen och köpte en relativt ny blurre-spelare när jag ändå var tvungen att byta ut min DVD-brännare, nackdelen är ju dock att jag har fler SATA-uttag på mitt gamla moderskrot. lol

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Wut. Sen 2008 har det inte funnits några med IDE? Tog mig i kragen och köpte en relativt ny blurre-spelare när jag ändå var tvungen att byta ut min DVD-brännare, nackdelen är ju dock att jag har fler SATA-uttag på mitt gamla moderskrot. lol

Var mest att jag köpte datorn tidigt 2008 och då hängde det med en IDE-dvdspelare. Är den enda delen jag inte bytt ut sen dess, så den finns tyvärr kvar, segt att de inte sålde en SATA-spelare till mig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Då är jag med, dock är DVD-läsaren från 2008 så ser ingen direkt anledning att välja bort en sådan kontakt, det är knappast en stor investment och eftersom utvecklingen inom DVD-läsare är löjligt långsam så gör ju detta bara att folk tvingas byta ut sina dvd-läsare av ingen anledning alls? :S Men tack, får försöka leta efter en adapter eller en ny dvd-läsare.

------------------------------------------

Är du säker på att du inte har SATA på den, min är också från 2008, den har både SATA och IDE.

EDIT: Såg ovanstående svar precis. 160:- för en ny brännare, Sony Optiarc, bra skit som håller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Var mest att jag köpte datorn tidigt 2008 och då hängde det med en IDE-dvdspelare. Är den enda delen jag inte bytt ut sen dess, så den finns tyvärr kvar, segt att de inte sålde en SATA-spelare till mig då

Jupp, men det är ju extremt billiga komponenter jämfört med allt annat man har i en dator.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Alla moderkort sen ungefär år 2004 använder SATA till hårdiskar och DVD brännare.

Stämmer delvis... alla sandy bridge-moderkort saknar IDE från början, men de flesta AMD AM3-moderkort har en IDE-kontakt. Det går att köpa PCI-kort med ide-kontakt men som någon sa, det är billigare att byta brännaren...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Stämmer delvis... alla sandy bridge-moderkort saknar IDE från början, men de flesta AMD AM3-moderkort har en IDE-kontakt. Det går att köpa PCI-kort med ide-kontakt men som någon sa, det är billigare att byta brännaren...

Det kanske är billigare, men det är ju så små pengar vi pratar om här, så varför ska man ta upp en PCI plats och dessutom göra plats för den där stora tjocka kabeln? Det finns ju inga hål igenom moderkortet, så man blir ju tvungen att dra det på framsidan av moderkortet, så det kommer ju blockera luftflödet en del också. Det är bättre att lägga några kronor extra och bli av med eländet.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL