Apple Ipad 3 i mars, Ipad 4 i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, han verkar mena att alla som kan råka tappa sin telefon en gång är idioter.

Här passar ett lol med. Jo vem har inte tappat en telefon nån gång.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Du det var snabba puckar här dåra..... förstår inte riktigt hur dom tänker, men men

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ultrabook är ett varumärke. Alla hamburgare med två skivor biff är inte BigMac's, trots att dom ser likadana ut.

Visst är det så, men det är inte första gången varumärkesnamn missbrukas.

Exempelvis: Jacuzzi, Vespa, Walkman, Google
Jacuzzi används som uttryck för bubbelpool av andra märken än Jacuzzi
Vespa som utryck för scooter oavsett märke
Walkman för portabel musikspelare, även de som inte är gjorda av Sony (mer innan folk använde mobiltelefoner till allt)
Google - Googla används som uttryck för att söka på nätet även om du inte gör det hos just Google

Om du ser till vilka behov produkterna fyller så kan du fortfarande bli blöt, ta dig till jobbet, lyssna på musik och hitta porr även om du använder dig av 'fel' märken.

Ser man till grundbehovet, att ha en dator som är portabel, så är MacBook Air långt ifrån först.
Men ser man till den nisch inom portabla datorer som Ultrabook försöker fylla så skulle man kunna säga att första generationens MacBook Air var den första Ultrabooken. Man skulle kunna säga att Ultrabook är för de som vill ha en MacBook Air, fast med Windows istället för OS X och att den inte behöver vara gjord av Apple.

Vill man vara en paragrafryttande språkpolis som hellre gör sig dum än låter någon inkorrekt detalj gå förbi så är hela mitt inlägg galet.

Men vill man förstå innebörden i vad folk säger och accepterar att språkbruk utvecklas, invecklas och förändras. Då är det nog inte så dumt?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GuessWho:

Tillbaka till topic tack, ni får gärna fortsätta er diskussion i en tråd skapad för det syftet. Vill ni så kan jag flytta era inlägg dit om ni ser värde i att ha samma startpunkter.

Det var värst vilken tempoökning Apple drog till med. Två iPad's på ett år. Undrar om marknaden håller på att hinna ikapp?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Är väl bra för dom att de känner sig självsäkra nog att de kan släppa 2 versioner av plattan under samma år, dock fattar jag inte varför ser inte ens fördelarna med ipad plattorna jämfört med t.ex. kinesiska (lite dyrare men fortfarande inte apple standard dyrt) plattor. "man får vad man betalar för" är ett bra argument men i detta fallet ser jag det som ett vagt argument för människor som inte vet vad de köper eller så. Hoppas de går bra för Apple i vilket fall som helst. Konkurrens är alltid bra!

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Nej, innehållet behöver inte matcha skärmens aspektratio men när det inte gör det utnyttjas inte skärmen fullt ut, vilket din bild visar. En tablet har ju redan en kant som inte består av skärmyta så det finns ju inget direkt behov av ägna ytterligare yta på skärmen åt sidomarginalerna i en bok. Ditt exempel visar att om skärmen haft samma storlek men 16:9 kunde de gjort sig av med marginalerna och istället fått plats med mer text.

Men sedan har ju alla personliga preferenser och får föredra vad de vill. Jag försöker bara argumentera rent tekniskt eftersom det blir mer konstruktivt än att diskutera rena personliga åsikter.

Men med en 4:3 skärm finns det ju mer plats på bredden (i stående format) än med en 16:9 – varför är det bara den långa sidan som räknas? Bilden tycker jag visar snygga proportioner på text i förhållande till ramen runt skärmens och skärmens kant. Men visst, det är en personlig åsikt, men jag vet att den delas med många.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

dumt att släppa bara 1 som dom lägger ner mer tid på, lr e det bara jag som tycker det är onödigt att göra 2?

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtz:

dumt att släppa bara 1 som dom lägger ner mer tid på, lr e det bara jag som tycker det är onödigt att göra 2?

Det är lite oklart vad du tycker Första är det dumt att de lägger mer tid på en och sen är det onödigt att de gör två?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av combatzone:

låter inte som apple.

men hur fungerar retina display? 1080 finns knappt på surfplattor idag och så kommer apple med en display som har 1 536 x 2 048.
tyckte att jag låste något innan att man fuskar lite med pixlarna på retina display

Vad låter inte som Apple? Att de är hemliga med sin information innan det finns något att säga?!

Skrivet av kol:

Förstår inte varför Apple envisas med 4:3.

Enkelt, för att det inte behövs annat, likaväl, Apple har som tur nog inte gett sig in i denna penismätartävling för att göra kidsen nöjda, de gör som de alltid gjort och går sin egen väg och är trots det vinnaren i slutändan

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, han verkar mena att alla som kan råka tappa sin telefon en gång är idioter.

Skrivet av Mordarosten:

Så jag är en idiot för att jag använder iPhone?

Det jag menar är folk som tappar sina mobiler så den går sönder och skyller på tillverkaren.
Ni är mycket medvetna om att mobilen har glas på fram och baksidan, köp ett ordentligt skydd så ska ni se att den håller bättre (under vissa omständigheter såklart!)

Om Apple skulle tänkt på alla som tappar mobilen hade dom väl gjort en mobil helt i skumgummi eller liknande idiotsäkert material.

Min kompis har bytt skärm två tre gånger, han har aldrig skyllt på Apple. just sayin..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Vad ska detta leda till tro, är inte ipad2 bra nog? bara att hoppas dom kommer med nått riktigt bra nu då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Det jag menar är folk som tappar sina mobiler så den går sönder och skyller på tillverkaren.
Ni är mycket medvetna om att mobilen har glas på fram och baksidan, köp ett ordentligt skydd så ska ni se att den håller bättre (under vissa omständigheter såklart!)

Om Apple skulle tänkt på alla som tappar mobilen hade dom väl gjort en mobil helt i skumgummi eller liknande idiotsäkert material.

Min kompis har bytt skärm två tre gånger, han har aldrig skyllt på Apple. just sayin..

Helt seriöst nu så bör man väl åtminstonde få reflektera över deet faktum att en portabel och utsatt produkt behöver täckas över för att kunna nyttjas.

Att det finns folk i alla läger som aldrig ser problem utan enbart loggor är ju dessvärre ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men med en 4:3 skärm finns det ju mer plats på bredden (i stående format) än med en 16:9 – varför är det bara den långa sidan som räknas? Bilden tycker jag visar snygga proportioner på text i förhållande till ramen runt skärmens och skärmens kant. Men visst, det är en personlig åsikt, men jag vet att den delas med många.

Min poäng är att det blir både sidomarginal plus ramen på sidorna, vilket gör att rätt lite av enhetens totala bredd utnyttjas till det du just då använder den till, dvs att visa text. Med en smalare och längre enhet kan du eliminera en del av den "döda" ytan och få mer "aktiv" yta.

Men visst är vi eniga om att det är personliga åsikter. Folk har både olika åsikter och behov, och vissa kommer utöver det ha den åsikt som stämmer bäst överens med den tillverkare de står bakom, så det kommer definitivt skilja.

Skrivet av Rawet:

Det jag menar är folk som tappar sina mobiler så den går sönder och skyller på tillverkaren.
Ni är mycket medvetna om att mobilen har glas på fram och baksidan, köp ett ordentligt skydd så ska ni se att den håller bättre (under vissa omständigheter såklart!)

Om Apple skulle tänkt på alla som tappar mobilen hade dom väl gjort en mobil helt i skumgummi eller liknande idiotsäkert material.

Min kompis har bytt skärm två tre gånger, han har aldrig skyllt på Apple. just sayin..

För det första äger jag ingen iPhone och har aldrig haft sönder en telefon.

Dock är det ju tillverkarens "fel" om en telefon går sönder ovanligt lätt när den tappas i marken och den skadan har garanterat alla tillverkare i åtanke när de designar sina telefoner (inklusive Apple då de annars skulle använt vanligt glas och inte härdat) eftersom det är en enormt vanlig typ av olycka med små, bärbara enheter. Det är inte speciellt osannolikt att det kan hända under de 2-3 som användarna brukar ha sina mobiler. Med en dåligt konstruerad telefon är det större risk att det räcker att tappa den en gång.

Det handlar inte om att alla telefoner ska vara i samma klass som stryktåliga telefoner men just iPhone 4(S)-designen verkar vara ovanligt dålig på just den punkten eftersom den går sönder lätt enligt de tester jag sett och skadorna så ofta blir omfattande. Det är kombinationen av de två som gör problemet relativt stort. Det beror ju inte bara på att de använt mer glas utan för att glaset så lätt går sönder på just de modellerna jämfört med andra. Om det beror på att Apple snålat och köpt dåligt glas, eller om konstruktionen gör att glaset tål mindre, kan jag inte uttala mig om med så stor noggrannhet.

Det är ens eget fel att man tappade den men det ändrar inte att dålig design kan ge en extra känslig telefon och att det mycket väl är kombinationen som gör att telefonen går sönder.

Skydd skulle jag aldrig använda, inte ens om jag hade just en iPhone 4(S). Det gör telefonerna rejält mycket fulare och ger en konstant nackdel istället för den nackdel man möjligen lider när telefonen eventuellt tappas.

Permalänk
Medlem

Vad drygt det är med alla rykten om Apples produkter.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derix:

Vad drygt det är med alla rykten om Apples produkter.

Jag roas mest av dem som går på alla rykten hela tiden

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

2 nya paddor inom 8 månader, låter väldigt otroligt.
Får nog vara glad om det bara kommer en ipad 3.

Hade gärna sett att nästa padda vart 16:10 eller 16:9, 4:3 formatet känns inget vidare.

Håller med! Jag är sjukt sugen på att köpa en platta, men just nu lutar det mest åt Galaxy Tab eller Toshiba A100 (som är galet mycket pang för pengarna), just pga. att jag vill ha wide - mestadels kommer jag ha plattan till film och surf, 4:3 känns inte optimalt då...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

Håller med! Jag är sjukt sugen på att köpa en platta, men just nu lutar det mest åt Galaxy Tab eller Toshiba A100 (som är galet mycket pang för pengarna), just pga. att jag vill ha wide - mestadels kommer jag ha plattan till film och surf, 4:3 känns inte optimalt då...

Kanske skulle prova att köpa en TV då istället?!

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Kanske skulle prova att köpa en TV då istället?!

Svårt att få med som handbagage va?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

Svårt att få med som handbagage va?

Så beroende av film behöver man inte vara så att man måste ha med sig dem överallt, ju mer jag läser folks inlägg desto mer längtar jag tillbaka till början av 90-talet då folk umgicks med varandra fysiskt

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

Så beroende av film behöver man inte vara så att man måste ha med sig dem överallt, ju mer jag läser folks inlägg desto mer längtar jag tillbaka till början av 90-talet då folk umgicks med varandra fysiskt

Vet inte om folk satt och pratade så värst mycket med varann på planet på nittiotalet... Dom satt väl mest och lyssnade på sina wakmans/ipods (beroende på var i nittiotalet du menar) Jag vill ha en platta att kolla på film (framförallt när jag flyger), om du inte vill det - fine.
Förstår din poäng och håller delvis med dig, men att kunna se på en film betyder ju inte att man INTE kan prata med andra... Eller? Nu blev det f.ö. väldigt OT här...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

Vet inte om folk satt och pratade så värst mycket med varann på planet på nittiotalet... Dom satt väl mest och lyssnade på sina wakmans/ipods (beroende på var i nittiotalet du menar) Jag vill ha en platta att kolla på film (framförallt när jag flyger), om du inte vill det - fine.
Förstår din poäng och håller delvis med dig, men att kunna se på en film betyder ju inte att man INTE kan prata med andra... Eller? Nu blev det f.ö. väldigt OT här...

Sorry, my mistake, jag såg det som att ta med sig film var man än gick

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Kanske skulle prova att köpa en TV då istället?!

All new 42" Apple iTV new innovative design with Round corners , 16:9 Full 1080P HD Display technology and an ipod dock.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kol:

Förstår inte varför Apple envisas med 4:3.

Undrade jag också innan jag köpte min. Väldigt bra när man har den på högkant i sängen och läser böcker man lånat från bibblan. Den usla upplösningen gör också faktiskt att bokstäverna i böckerna är läsbara på grund av sin storlek. Mindre bra till surf, men det går.

Använder min Padda mest till bokläsning och Airplay-spelare med Play-kanalerna till min Apple TV 2 eller som köks TV med streaming från min Linux Sat Box.

Kommer nog köpa en liten 7 tums Androidplatta som går ner i fickan och då kunna surfa på jobbrasterna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad ska detta leda till tro, är inte ipad2 bra nog? bara att hoppas dom kommer med nått riktigt bra nu då.

Vad ska detta leda till tro, är inte core 2 duo bra nog?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kol:

Förstår inte varför Apple envisas med 4:3.

För att det är ett format som fungerar, du lär inte se något annat från dem heller

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

4:3 är fantastiskt bra på en padda, jag vill inte ha ngt annat!

Permalänk
Medlem

Alla dessa värdelösa rykten. De kommer ingen mer Ipad i år.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE