AMD Phenom II x4 955 BE OC och tempsfrågor.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x4 955 BE OC och tempsfrågor.

Tjenare igen SweC!

Jag drog nyss upp min prolle till 19x multiplier (3,8GHz) och satte volten på 1.425.

Startade upp Bf3 för att testa litegrann då jag fick bsod direkt när jag hade dessa inställningar på ett billigare moderkort.

Allt fungerade finfint i dem 5-10min jag spelade. Men när jag tabbade ut med jämna mellanrum för att kika på tempsen så låg processorn på 61 grader efter bara dessa ~5min.

Är det inte j-vligt högt? Och vilken temp vill jag hålla mig runt?

Min specc står i signaturen. Och jag passade även på att använda Arctic Silver 5 kylpasta när jag bytade moderkort för att de skulle vara "bättre" än andra?

Edit: Vet att det finns en annan aktiv OC tråd precis intill denna. Men jag är osäker på om samma gäller Intel som AMD, därför skapandet av denna!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är klart i högsta laget, vad jag vet är 62 C max för Phenom II. De gillar inte direkt värme. Jag skulle kanske testa att plocka av kylaren, ta bort pastan och applicera på nytt för att se om det blir nån skillnad.

Jag får ungefär 50 C efter nån timmes spelande i BF3. Då har jag en 212+ kylare med 2x Gentle Typhoon i 1450rpm (PnP).

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Tjenare igen SweC!

Jag drog nyss upp min prolle till 19x multiplier (3,8GHz) och satte volten på 1.425.

Startade upp Bf3 för att testa litegrann då jag fick bsod direkt när jag hade dessa inställningar på ett billigare moderkort.

Allt fungerade finfint i dem 5-10min jag spelade. Men när jag tabbade ut med jämna mellanrum för att kika på tempsen så låg processorn på 61 grader efter bara dessa ~5min.

Är det inte j-vligt högt? Och vilken temp vill jag hålla mig runt?

Min specc står i signaturen. Och jag passade även på att använda Arctic Silver 5 kylpasta när jag bytade moderkort för att de skulle vara "bättre" än andra?

Edit: Vet att det finns en annan aktiv OC tråd precis intill denna. Men jag är osäker på om samma gäller Intel som AMD, därför skapandet av denna!

Tack på förhand!

Tja!

Jag har läst av AMD att över 62 grader för amd phenom x4 3,2 black edition är farligt och dåligt för processorn! Även prova med ett stresstest program efter överklockning. Så du kan se att det är stabilt.

Prova Prime95 eller OCCT. OCCT är ett bättre test för att verkligen veta att det är stabilt. Du kan även ställa in att stresstestet ska sluta om processorn stiger över ett antal grader (ta 62 grader) för att förhindra skador under stresstest. Skillnad från Prime95 stoppas programet istället för att få blue screen som i Prime95 när datorn inte är stabil.

Permalänk
Medlem

Som folk säger är Phenom II rekommenderad under 62grader och man ska hålla sig under det, men alla sådana rekommendationer är ju ofta en viss marginal på m.m. så ligger du på 61grader vid max load behöver du inte oroa dig, dock skulle jag testa köra Prime95 eller om du känner dig riktigt nojig köra IntelBrunTest för att se hur varm den blir.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Tjenare igen SweC!

Jag drog nyss upp min prolle till 19x multiplier (3,8GHz) och satte volten på 1.425.

Startade upp Bf3 för att testa litegrann då jag fick bsod direkt när jag hade dessa inställningar på ett billigare moderkort.

Allt fungerade finfint i dem 5-10min jag spelade. Men när jag tabbade ut med jämna mellanrum för att kika på tempsen så låg processorn på 61 grader efter bara dessa ~5min.

Är det inte j-vligt högt? Och vilken temp vill jag hålla mig runt?

Min specc står i signaturen. Och jag passade även på att använda Arctic Silver 5 kylpasta när jag bytade moderkort för att de skulle vara "bättre" än andra?

Edit: Vet att det finns en annan aktiv OC tråd precis intill denna. Men jag är osäker på om samma gäller Intel som AMD, därför skapandet av denna!

Tack på förhand!

Tycker du använder för hög volt.Har själv en 955Be och kör också mp på 19X dock med stock volt.Idlar runt 33 load efter ett par timmars spel är runt 47/48 grader.Använder en Zalman 9900Nt.

Prova sänk volten och applicera om kylaren är mitt råd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Hej. Var ett tag sen jag klockade men när jag drar upp den till 3.5 GHz med 1.425+ så ligger min processor på max 55 grader tror jag i stresstest. Kör OCCT eller något inte Battlefield då det är som att köra en 5växlad bil i 3an. Du måste stresstesta den. Jag har även som du en Noctua NH-U12P dock en sämre variant än dig då jag bara har en fläkt.

Sitter med ett Coolermaster Storm Sniper som har ganska bra kylning vad jag vet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Tja!

Detta är mitt resultat!

Vcore: 1.437500 volt
Cpu frekvens: 4000 Mhz
Processor: Amd phenom x4 3,2 Black Edition
Temp: I 4,0 Ghz ligger på 57-58 grader i load. runt 35-37 grader i idle.

Spec:

Min processor kylare är Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

@tEan, Jag körde den i 3,8GHz med stock volt förut då jag hade MoBo: Asus M4a785td-v Evo (som är mycket billigare än mitt nuvarande) och då fick jag konstant bsod vid minsta lilla stress av CPUn. Rendera ut 3d i Cinema 4d gav mig bsod inom 10sekunder..

Ska testa att stressa lite med original Volt och se hur den beter sig då och vad tempen hamnar på!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Tack för alla svar!

@tEan, Jag körde den i 3,8GHz med stock volt förut då jag hade MoBo: Asus M4a785td-v Evo (som är mycket billigare än mitt nuvarande) och då fick jag konstant bsod vid minsta lilla stress av CPUn. Rendera ut 3d i Cinema 4d gav mig bsod inom 10sekunder..

Ska testa att stressa lite med original Volt och se hur den beter sig då och vad tempen hamnar på!

Du kan inte stressa den med orginal volt och ha 3,8 mhz. Du kommer få blue screen. DU måste ha orginal hastigheten för processorn om du har orginal volt. Det är ju därför du höjer volten för att du höjer processorn frekvens.

Permalänk
Medlem

När du har den på 3.8, öka volten ett steg i taget hela tiden och stresstesta med Prime95 eller OCCT till den blir stabil. Skulle tro att du klarar dig på runt 1.4 som mest. Jag hade min på 1.405 eller så när jag körde på 3.8. Kommer inte ihåg exakt temp, men jag tror den låg på ca 55 i load.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ok, har testat nu. Den enda volten som blir stabil med 3,8GHz är 1,4v. Och då blir den ju istället varm, den är uppe på 61 hela tiden när jag kör OCCT. Ska jag nöja mig där eller är det att rekomendera att demontera fläkten, på med ny pasta och köra igen?

Det känns som att 1 grad ifrån max är att leka lite med ödet, eller?

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Ok, har testat nu. Den enda volten som blir stabil med 3,8GHz är 1,4v. Och då blir den ju istället varm, den är uppe på 61 hela tiden när jag kör OCCT. Ska jag nöja mig där eller är det att rekomendera att demontera fläkten, på med ny pasta och köra igen?

Det känns som att 1 grad ifrån max är att leka lite med ödet, eller?

Hur länge körde du? Prova att köra en timma eller mer för att verkligen få rätt resultat. När du har överklockat klart tycker jag att du ska stresstesta i iallafal över 5 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag hann bara testa ~8min när datorn låg under 1.4v innan den rebootade sig själv. Och iom att det bara tar typ samma tid för datorn att komma upp i 60-61grader vid 1.4v så är jag lite osäker Känns som att pastan inte täcker CPU-plattan riktigt alltså.. En så pass "dyr" och bra fläkt måste ju för f*n kunna prestera bättre än så liksom..

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk

Du ska sätta ett riskorn med kylpasta inte mer eller mindre.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Låter lite konstigt. Har en likadan prolle som sitter på 3,7 Ghz med stock volt, har aldrig gått över 54c och har inga problem med den över huvudtaget.

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Avstängd

Kör min i 4ghz på 1.35Vcore utan problem. Hyper 212+ med PnP 1600rpm. Efter 20 Maxtest i Intelburntest får jag 60c top (dåligt ventilerat chassi), och under normalt spelande såsom BF3 på High ligger den runtom 46c. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Tack för alla svar!

@tEan, Jag körde den i 3,8GHz med stock volt förut då jag hade MoBo: Asus M4a785td-v Evo (som är mycket billigare än mitt nuvarande) och då fick jag konstant bsod vid minsta lilla stress av CPUn. Rendera ut 3d i Cinema 4d gav mig bsod inom 10sekunder..

Ska testa att stressa lite med original Volt och se hur den beter sig då och vad tempen hamnar på!

Låter som du haft otur och fått en halvtaskig processor.Prova att montera om kylaren iallafall eftersom dina temperaturer är onormalt höga även vid den volten.Är alla kärnorna lika varma?Vad har du för temps med stockclock

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Olika CPU klockar olika bra. Det skiljer ganska mycket på hur varma de blir också. Det skiljer också om du behöver öka volten eller ej för att klocka. Den pastan du har är inte så modern. Men det ska funka ändå. Jag tror att du har för mycket pasta. Ta bort rengör både cpu och kylare. På med en kort sträng pasta. Personligen brukar jag twista min kylare några grader fram o tillbaka innan jag spänner fast. För att fördela pastan.

Jag skulle nog klockat ner till 3.6, sänkt volt och varit nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Jag kör den på 3,6GHz nu istället så att jag slipper förstöra något. Låter som att jag haft en väldig otur. Monterade på prollen på mitt nya moderkort förra veckan och använde inte mer än ett riskorn och lät sedan kylaren pressa ut pastan över hela CPUn.

Det kanske inte kom tillräckligt ut i kanterna? Någon sade att man även kan använda fingret för att "bre ut" ett jämt lager så att man är 100 på att det täcker hela plattan. Kanske skulle vara något? (Litade dock inte riktigt på den tekniken så körde som sagt riskornet).

Antagligen har jag väl fått en sämre variant på prollen med, blåste nämligen även rent den från damm när jag monterade om. Ajja, skiljer väl inga enorma mängder ändå!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mycket underligt, körde själv min 955 BE C3 på 3.8ghz med volten på 1.375v hur stabilt och svalt som helst med min H50 kylare.
Gjorde precis som du, ökade bara till 19x. Volten hade jag sedan tidigare satt på 1.375 för att mitt gamla moderkort över voltade lite.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Ok, har testat nu. Den enda volten som blir stabil med 3,8GHz är 1,4v. Och då blir den ju istället varm, den är uppe på 61 hela tiden när jag kör OCCT. Ska jag nöja mig där eller är det att rekomendera att demontera fläkten, på med ny pasta och köra igen?

Det känns som att 1 grad ifrån max är att leka lite med ödet, eller?

Tycker dina resultat låter väl underliga, kör med en phenom 2 b55 i 3,8 ghz på 1,5 volt idlar på 28-33 grader , i load 48-50 grader!! kyler med en h50 , så det där dravlet om att din prolle inte klarar mer volt än runt 1,4 kan du slänga i soptunnan!!!

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

Warhead, jag kör prollen i 1,375 nu och ligger på 33-35 grader i idle och 58 i load. Jag antar att det har blivit något skit med kylpastan.

Men iom att ja MÅSTE ha 1,4v+ för 3,8GHz medan andra kan köra sina i 3,8 utan att öka volten i stort sett så måste min prolle även vara en jävligt skum modell

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av warhead:

Tycker dina resultat låter väl underliga, kör med en phenom 2 b55 i 3,8 ghz på 1,5 volt idlar på 28-33 grader , i load 48-50 grader!! kyler med en h50 , så det där dravlet om att din prolle inte klarar mer volt än runt 1,4 kan du slänga i soptunnan!!!

Har du en C2-stepping rekommenderas upp till 1.5volt. C3-stepping däremot beroende på modell mellan 1.4-1.425 http://products.amd.com/en-us/desktopcpuresult.aspx?f1=AMD+Ph...

Det är ingen som har sagt att hans cpu inte klarar mer volt bara att hög volt skapar hög värme.Din cpu verkar ännu sämre iom att du behöver så hög volt för den överklockningen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Har du en C2-stepping rekommenderas upp till 1.5volt. C3-stepping däremot beroende på modell mellan 1.4-1.425 http://products.amd.com/en-us/desktopcpuresult.aspx?f1=AMD+Ph...

Det är ingen som har sagt att hans cpu inte klarar mer volt bara att hög volt skapar hög värme.Din cpu verkar ännu sämre iom att du behöver så hög volt för den överklockningen.

Hur vet man om man har C2 eller C3 stepping då? Tack för länken

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur vet man om man har C2 eller C3 stepping då? Tack för länken

Du kan se på t.ex CPU-ID vilken stepping du har

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ni som kör höga volt,testa höja volten lite på RAM och NB och dra ner på CPU, det hjälper med stabiliteten (och värmen) ofta om den funkar ok 90% av tiden men inte gillar när den hårdkörs och sedan om ert moderkort klarar det, fastna inte i multiple klockning som Intel, Intel är begränsad på FSB pga design fel (IMO) men jag får ut mer (ungefär 500 extra poäng på 3Dmark Vantage CPU score) av min CPU när den kör FSB 250 och Multi 16.5 (4125Mhz) vs 210 x 20 (4200Mhz) iom att resten av systemet oxå blir vassare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ni som kör höga volt,testa höja volten lite på RAM och NB och dra ner på CPU, det hjälper med stabiliteten (och värmen) ofta om den funkar ok 90% av tiden men inte gillar när den hårdkörs och sedan om ert moderkort klarar det, fastna inte i multiple klockning som Intel, Intel är begränsad på FSB pga design fel (IMO) men jag får ut mer (ungefär 500 extra poäng på 3Dmark Vantage CPU score) av min CPU när den kör FSB 250 och Multi 16.5 (4125Mhz) vs 210 x 20 (4200Mhz) iom att resten av systemet oxå blir vassare.

Låter intressant! Vad är FSB och och vad bör jag ha för volt? Har alltid bara kört med multiple OC

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Låter intressant! Vad är FSB och och vad bör jag ha för volt? Har alltid bara kört med multiple OC

Frontsidebus Läs på innan du provar klocka med fsb:n då det är lite mer saker att kunna/hålla reda på.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Jag kör den på 3,6GHz nu istället så att jag slipper förstöra något. Låter som att jag haft en väldig otur. Monterade på prollen på mitt nya moderkort förra veckan och använde inte mer än ett riskorn och lät sedan kylaren pressa ut pastan över hela CPUn.

Det kanske inte kom tillräckligt ut i kanterna? Någon sade att man även kan använda fingret för att "bre ut" ett jämt lager så att man är 100 på att det täcker hela plattan. Kanske skulle vara något? (Litade dock inte riktigt på den tekniken så körde som sagt riskornet).

Antagligen har jag väl fått en sämre variant på prollen med, blåste nämligen även rent den från damm när jag monterade om. Ajja, skiljer väl inga enorma mängder ändå!

När du kommer upp i 61 grader i stresstest så är det ju ok, så länge det inte sticker upp högre, eftersom man vanligtvis aldrig kommer upp i samma belastning vid spelande.

Det hänger som sagt på hur resten av chassits kylning ser ut, sen som du fått tips om så kan det skilja mycket beroende på hur mycket man klockar med FSB och multipel i kombination. Jag kör t.ex. 236x17 på min 1090t för att få den i drygt 4GHz, med spänning på 1,425V. Men då har jag en fet Phanteks och ett HAF-chassi med 120mm+200mm-fläkt in samt ut, så den håller sig i runt 57-58 i full load. I spel kanske 50 max. I början testade jag både multipel enbart, samt att bara höja FSB till 250MHz rakt av, det som jag har nu var mest stabilt.

Lite info om pasta bara, man behöver inte ha ut i kanterna, det ska bara täcka mittenfyrkanten där själva CPUn sitter under, ute i kanterna är det ändå luft mellan CPUn och dess egen kylplatta. Värmen går ju rakt genom mitten och in i kylaren.

Bild för att vsa hur en CPU ser ut under metallskalet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Hofvander:

Låter intressant! Vad är FSB och och vad bör jag ha för volt? Har alltid bara kört med multiple OC

FSB är Front Side Buss;
det är hastigheten i vilket moderkortet kör för att uttrycka det simpelt, volten iaf baserat på egen erfarenhet kan du nog dra ner ett steg eller två på ganska jämn hastighet, låter inte så mycket men varje liten del gör stor skillnad i värmeutveckling, sedan får du oftast bättre helhetsresultat med FSB ökning som jag nämnde innan så tjänar jag ungefär 500 poäng (från 19500 till 20000 2,5% ökning) på 3DMark Vantage när jag byter från 210fsb * 20 emot 250 fsb * 16.5, totala klockspeeden sjunker lite ändå vinner jag på det lite och kan köra lite längre volt på CPUn Dock läs på om moderkortet och vad det klarar m.m. och sedan måste du hålla koll mer på tempen på RAM och NB och kanske klocka ner RAM lite så de inte kör för snabbt m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood