Fråga angående Luft Processorkylare(och några bra kylare)

Permalänk

Fråga angående Luft Processorkylare(och några bra kylare)

Hej!
I mitt nästa bygge har jag funderat på luft istället för vatten då det känns som under 1000kr kyler luft/vatten ganska lika endå, (förutom ljudnivån) tänker jag rätt?
Sen en till grej hur mycket vikt kan komma från kylaren som sitter på moderkort innan det händer någon illa... Asså säg att kylaren är ett "monster" på 1kg, sen om jag vill ta datorn till ett Lan tex, är det någon risk att moderkortet spricker?
Sen om någon kan rekommendera några bra kylare, pris under 1000kr.
kollade på något liknande dom här https://www.inet.se/jamfor?compare=5321388&compare=6909655&co... och sen ljudnivån är inget som går i prio ett, men ska inte låta som ett jättflygplan..
Tack på förhand!

Edit: det behöver inte finnas på inet, kan länka från vilken butik som helst eller bara namnet)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk

Tack! Den värkar ju riktigt grym såg några test jag snabbläste nu, blir nog en sån och köpa till en tredje fläkt kanske sp borde man kunna få ner ljudnivån någon dB. Men hur är det med att transportera datorn med en 900g kylare?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tack! Den värkar ju riktigt grym såg några test jag snabbläste nu, blir nog en sån och köpa till en tredje fläkt kanske sp borde man kunna få ner ljudnivån någon dB. Men hur är det med att transportera datorn med en 900g kylare?

Du kan väl bara lägga datorn ner om du är orolig:)

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Tack! Den värkar ju riktigt grym såg några test jag snabbläste nu, blir nog en sån och köpa till en tredje fläkt kanske sp borde man kunna få ner ljudnivån någon dB. Men hur är det med att transportera datorn med en 900g kylare?

Ska inte vara några problem, kretskort är förvånansvärt tåliga

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ska inte vara några problem, kretskort är förvånansvärt tåliga

Okej! Låter bra det! Tack:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ska inte vara några problem, kretskort är förvånansvärt tåliga

Ah. Har någon nisse faktiskt lyckats knäcka sitt moderkort på det viset?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tack! Den värkar ju riktigt grym såg några test jag snabbläste nu, blir nog en sån och köpa till en tredje fläkt kanske sp borde man kunna få ner ljudnivån någon dB. Men hur är det med att transportera datorn med en 900g kylare?

Den ska nog inte vara något problem.
Har du höga kylflänsar? Se till att kylaren inte är i vägen för RAM-minnena.

Kör hårt!

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Skrivet av L1zard:

Den ska nog inte vara något problem.
Har du höga kylflänsar? Se till att kylaren inte är i vägen för RAM-minnena.

Kör hårt!

Har inte beställt grejerna än men Tänkte endå ta LP minnen oavsett kylare:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av smacked:

Ah. Har någon nisse faktiskt lyckats knäcka sitt moderkort på det viset?

Möjligtvis om någon fått för sig att lyfta sin dator med kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Möjligtvis om någon fått för sig att lyfta sin dator med kylaren

Hahaha, säkert

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Tack! Den värkar ju riktigt grym såg några test jag snabbläste nu, blir nog en sån och köpa till en tredje fläkt kanske sp borde man kunna få ner ljudnivån någon dB. Men hur är det med att transportera datorn med en 900g kylare?

Kör själv en Phanteks och monterade in en Silver Arrow i sambons brors dator igår, SAs fläktar kyler finfint och du lär inte behöva en tredje fläkt, det höjer ju ljudnivån (utan att ge märkbart bättre kylning), inte sänker den.

Det är ju i test efter test bland de tystaste fläktarna plus att de är PWM-styrda så när datorn är nedklockad (speedstep/Cool'n'Quiet) så ligger de runt 50% av hastigheten bara och är knäpptysta

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX